Superintendentti ei halua antaa periksi

Tuulikki Närhinsalo uskoo yhä Saimaa sinfoniettaan ja toivoo sille pientä isoa konserttisalia.

ANTTI MUNNUKKA

Musiikin piskuinen monitoimitaitaja Tuulikki Närhinsalo on Lappeenrannan

kaupunginorkesterin intendentti, monen mielestä jopa superintendentti.

Intendentti Närhisalolla oli maanantai-iltana aluksi hauskaa. Hän oli

tullut Skinnarilan hoviin puhumaan pääasiassa muusikon intendentistä. Tässä

lehdessä oli ennakkoon lukenut, että hän puhuisi muusikon identiteetistä.

No hyvä, hän yhdisti asian ja puhui aluksi kai intendentiteetistä,

sanaleikkien ystävä kun on. Sanoi myös tulleensa ”närhinä raakkumaan

Skinnarilan salolla”.

Intendentti on nykyään yksinkertaisesti tiede- tai taidelaitoksen

hallinnollinen johtaja. Intendenttejä on tavattu myös sotalaitoksessa ja

kirkossa, viimemainitussa jopa niitä superintendenttejä.

Sana tulee latinasta. Teonsana intendere pitää Tuulikki Närhinsalon mukaan

sisällään kahdeksan merkitystä. Niistä kaikista hän löysi jotain

ammattiinsa liittyvää.

Orkesterilla jo

sosiaalitilat

Intendentti esimerkiksi jännittää jousen, yrittää pingottaa muusikkojen

kyvyt jos ei nyt äärimmilleen niin melkein. Tai kääntää heidän katseensa

työhön. Intendentin tulee uskaltaa orkesterin alituisessa rahapulassa uhata

ulkopuolista maailmaa, esimerkiksi poliitikkoja, jotta kehitys ei pysähtyisi.

Intendentin tulee huolehtia, että muusikkojen olosuhteet olisivat hyvät ja

muusikko olisi hyvällä tuulella. Ilosanomana Närhinsalo kertoi, että hänen

orkesterinsa nyt ensi kerran yli 20-vuotisen olemassaolonsa aikana on

saanut omat sosiaalitilat. Tähän asti työvaatteisiin eli frakkeihin ja

iltapukuihin pukeutuminenkin oli tapahtunut pienessä soitinvarastossa

patarumpujen ja harppujen seassa.

Intendentti kiinnittää soittajat. Kiinnitykset tapahtuvat koesoittojen

perusteella. Koesoitto tapahtuu sermin takana, kuulijat eivät tiedä kuka

siellä soittaa. Ei pääse vaikuttamaan ulkomuoto, ei sukupuoli, ei

mahdollinen kaveruus.

Närhinsalo olisi reilut viisi vuotta sitten toimeen tartuttuaan halunnut

kiinnittää yhden uuden muusikon vuodessa, uuteen virkaan. Ei ole

onnistunut; rahaa ei löydy.

Tärkeintä olisi

saada lisää jousia

Intendentti myös pyrkii, korottaa ääntään. Närhinsalo erityisesti pyrkii

unelmaansa, siihen että joskus vielä Etelä-Karjalaan syntyy Saimaa

sinfonietta, nykyistä kamariorkesteria etenkin jousistoltaan isompi

orkesteri. Ja että Lappeenrantaan saataisiin orkesterille paremmin

soveltuva noin 400-paikkainen konserttisali.

Pyrkiessään päämääriinsä Närhinsalo oli huolissaan, sekä paikallisesti että

koko valtakunnan mitassa. Hän on käynyt nykyisen opetusministerin

nettisivuilla. Siellä surfaillessaan ja taiteen keskustoimikunnassa

apuraha-anomuksia käsitellessään hän on huomannut, että suomalaiselle

säveltaiteelle tuleva valtion tuki kenties on poppiintumassa. Yhä useampi

apuraha menee muulle kuin klassisen tai nykymusiikin taitajille.

Närhinsalo on myös kevyemmän musiikin ystävä ja urheilun ystävä eikä suurin

surmin halua synnyttää ristiriitaa sen paremmin musiikin lajien kuin

esimerkiksi kulttuurin ja urheilun välille. Hän ei kuitenkaan halua, että

ns. taidemusiikki jäisi vähemmistöön.

Ja se Saimaa sinfonietta, siitä intendentti Närhinsalo kantaa eniten

huolta. Ensi syksyksi oli ajateltu, että koottaisiin ainakin hetkeksi,

näytöksenomaisesti yhteen iso maakunnallinen lappeenrantalais-imatralainen

orkesteri, joka kenties konsertoisi kaupunkien ohella Parikkalassa ja ehkä

vaikka Lemillä.

Hanke kuivui lähes kokoon, osaksi sen takia, että Imatralle samaksi ajaksi

viriteltiin oman amatööriorkesterin ja kuorojen konsertti.

ANTTI MUNNUKKA

Kuvateksti

Viimeinen henki. Skinnarilassa talven mittaan pidetyt Hovin henki

-tilaisuudet keskeytyvät kesäksi. Intendentti Tuulikki Närhinsalo (oik.)

keskusteli viimeisenä iltana henkevästi jazz-paitaan pukeutuneen

opiskelijapastori Sakari Kiiskisen ja toiminnanjohtaja Minna Buuren kanssa.

Kirjoittaja:
Antti Munnukka