Etelä-Karjalasta on vahva edustus Saimaan kanavan vuokraneuvotteluissa

Kanavavaltuutettu Juhani Korpela toivoo uuden sopimuksen syntyvän vuoden sisällä.

URPO LAANINEN

Suomen ja Venäjän laajat valtuuskunnat aloittavat ensi viikolla neuvottelut

Saimaan kanavan vuokrasopimuksen pidentämisestä 50 vuodella.

Eteläkarjalaiset ovat vahvalla miehistöllä mukana neuvotteluissa.

-·Teiltä päin on aika järeä edustus, totesi Suomen valtuuskuntaa johtava

liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö ja Suomen

kanavavaltuutettu Juhani Korpela.

Neuvotteluihin osallistuvat Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja,

eversti Jaakko Kaukanen, Järvi-Suomen merenkulkupiriin päällikkö Aimo

Heiskanen ja Saimaan kanavan hoitokunnan toimistopäällikkö Ossi Häärä.

Lisäksi pysyvänä asiantuntijana on mukana entinen kanavapäällikkö Seppo

Koivupuro, jota kanavavaltuutettu Korpela piti arvokkaana apuna

neuvotteluissa. Hän tietää, mistä asioista on aikaisemmin sovittu ja mitä

papereita tehty.

Suomen ja Venäjän kanavavaltuutetut, Juhani Korpela ja varaministeri

Nikolai Negodov, aloittavat neuvottelut ensi tiistaina kanavavaltuutettujen

vuotuisella tapaamisella, jossa on tarkoitus hoitaa kuntoon periaateasiana

aikaisemmin sovittu huviveneilijöiden luotsivapaus. Se ei ole täysin

pelannut heti käytännössä.

-·Nyt haluamme tästä asiasta riittävän selvyyden, jonka veneilijät

tarvitsevat. Ilmeisesti luotsivapaus on toiminut myös käytännössä, mutta

selkeämmät ohjeet tarvitaan. Toivon, että voimme ensi tiistaina antaa

veneilijöille asiasta positiivisen informaation, Juhani Korpela totesi.

Varsinaiset Saimaan kanavan vuokra-ajan pidentämisneuvottelut alkavat

sitten keskiviikkona. Ensimmäisestä tapaamisesta ei ole luvassa tuloksia,

mutta kanavavaltuutettu Korpela odotti, että uusi sopimus on valmis vuoden

kuluessa.

-·Tuloksen pitää olla sellainen, joka merkitsee Saimaan kanavaliikenteen

kehittymistä. Olemme saavuttaneet tähän mennessä kahden miljoonan tonnin

tason, mutta olisi hyvä, jos sen saisi nostetuksi 4-5 miljoonaan tonniin.

Korpelan mukaan nämä tavaramäärät mahtuvat nykyiseen Saimaan kanavaan ilman

sen muuttamista talvikäyttöiseksi.

-·Käyttöajan pidentäminen ja mahdollinen ympärivuotisuus ovat selvittelyn

kohteena, mutta vielä ei ole löydetty positiivista ratkaisua.

Vuokran suuruus

ratkaisee paljon

-·Olen optimistinen, että Saimaan kanavalle voi löytyä enemmän

liikennetarpeita, kunhan sen käytön ehdot pidetään kilpailukykyisinä. Puun

tuonnissa kuorma-autoilla on omat ongelmansa, ja myös rautateillä on

kapasiteettiongelmia ja kehittämistarpeita.

Korpela ei lähtenyt ennakoimaan, mikä on vuokraneuvottelujen hankalin

kysymys. Vuokran suuruudesta väännetään kuitenkin kättä. Tähän asti se on

ollut 1,5 miljoonaa markkaa vuodessa, jonka Saimaan kanavan kautta kulkeva

liikenne on maksanut kanavamaksuina.

-·Tietysti kanavaliikenne voidaan kokonaan tuhota vuokran suuruudella,

mutta selvitettäviä kysymyksiä on parikymmentä. Työn määrä ei ole ihan

vähäinen.

Lykkäyksestä ei

ole mitään haittaa

Kanavavaltuutettu Korpela ei pitänyt ollenkaan ongelmana, että vuokra-ajan

jatkamisneuvottelut ovat lykkääntyneet kuukausilla.

-·Se ei suinkaan tarkoita, etteikö asiaan olisi kummallakin puolella

panostettu jo pidempään. Neuvottelujen siirtyminen ei ole ollut asialle

haitaksi.

-·Valmistautuminen on vienyt aikansa eikä tällaisiin neuvotteluihin

kylmiltään mennä, Korpela totesi.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Kanavaneuvottelut alkavat. Suomen tavoitteena on lisätä Saimaan kanavan

tavarakuljetukset nykyisestä kahdesta miljoonasta tonnista 4-5 miljoonaan.

Rahtilaiva Vega matkasi kanavalla tiistaina.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen