Etelä-Karjalan Osuuspankki kasvatti markkinaosuuttaan

Pankki sai tammi-kesäkuussa liki tuhat uutta asiakasta. Myös tuloskehitys oli myönteinen.

MARTTI HYTTI

Etelä-Karjalan Osuuspankki on vuoden alkupuoliskolla kasvattanut markkinaosuuttaan. Pankki sai tammi­kesäkuussa liki tuhat uutta asiakasta ja lähes 700 uutta jäsentä.

Pankin taloudellinen kehitys jatkui myönteisenä, kun lainojen kysyntä oli vilkasta ja kulut pysyivät kurissa. Korkomarginaalin supistumisesta johtuen rahoituskate heikkeni hieman.

Pankin liikevoitto kohosi tammi-kesäkuussa 6,2 miljoonaan euroon, jossa on kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan 7,3 prosenttia. Liikevoiton kasvuun vaikuttui osaltaan henkivakuutusyhtiö Aurumin osakkeista saatu 0,7 miljoonan euron myyntivoitto.

Pankin luottokanta oli kesäkuun lopussa 520 miljoonaa euroa. Uusia luottoja myönnettiin alkuvuoden aikana 106 miljoonaa euroa eli 9,1 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kasvun kärjessä olivat yritys- ja asuntoluotot. Yritysluottojen kanta kasvoi yli yhdeksän prosenttia.

Uusia asuntoluottoja myönnettiin 361 kappaletta, lisäys 56 kappaletta. Niiden yhteismäärä oli 58 miljoonaa euroa, kasvua 3,6 miljoonaa euroa. Asuntoluottojen keskikoko tippui 181 000 eurosta 163 000 euroon.

Luottokanta kasvoi terveesti. Järjestämättömät saamiset ja rästit vähentyivät kannan kasvusta huolimatta.

Muista kasvun luvuista kovimpia olivat rahastosijoitusten lisäys 24 prosentilla ja vakuutussijoitusten 9,5 prosentilla.

Palvelua

uudistetaan

Toimitusjohtaja Risto Kiljunen on tyytyväinen pankin alkuvuoden kehitykseen.

­·Pelkäsimme, että neljän konttorin remontti vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen ja tulokseen. Asiakasvirrat ovat säilyneet vahvoina.

Remontit ovat hänen mukaansa vaikuttaneet palveluun, mutta suuria ongelmia ei ole ollut.

­Asiakkaamme ja toimihenkilömme ovat osoittaneet kiitettävää joustavuutta ja sopeutumiskykyä.

EKOP on vuoden verran rakentanut monikanavaista palvelutapaa.

­·Sen ainoana tavoitteena on, että asiakkaamme saavat maakunnan parasta taloudellista asiantuntemusta oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa eli puhelimessa, verkossa, konttoreissa tai vaikkapa työmaalla.

Kiljunen kertoi, että konttoreissa pyritään erottamaan kiireiset pikapalvelut neuvottelua vaativista palvelutilanteista.

­·Näin kiireiset asiakkaat saavat entistä nopeamman palvelun. Toisaalta neuvotteluihin syntyy entistä rauhallisemmat puitteet.

Imatrankosken, Joutsenon, Lappeenrannan ja Lauritsalan konttoreissa on kesän aikana tehty muutostöitä. Ne valmistuvat hieman eri aikaan kuukauden kuluessa. Remonttien kustannusarvio on noin kaksi miljoonaa euroa. Uuden ajan konttoreiden yhteinen avajaisviikko on syyskuun alussa.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Uutta palvelua. Etelä-Karjalan Osuuspankki siirtyy uudentyyppiseen palvelujärjestelmään.

Kirjoittaja:
Martti Hytti