Saimaan panimon johtaja uskoo erikoisoluiden pitävän pintansa

Kaavailtu veronalennus ei riitä. Kaljaralli rokottaa massaoluiden myyntiä.

ILKKA POHJALAINEN

Lappeenrantalaisen Saimaan panimon toimitusjohtaja Seppo Myllynen pitää kaavailtuja alkoholiveron alennuksia liian pieninä oluiden osalta.

Hän ei kuitenkaan usko paikallisuudella ja suomalaisuudella markkinoivien pienpanimoiden olevan suuria menettäjiä, vaan bulkki- eli massaoluiden, suurten merkkien.

­·Jos on tarkoitus, että suomalaiset ostavat Suomessa valmistettua olutta Suomesta, niin 30 prosentin kaavailtu veronalennus ei riitä.

Eräissä laskentamalleissa mietojen juomien vähittäishinta laskisi vain kymmenisen prosenttia.

­·Suomalainen kuluttaja ei ole tyhmä. Jos Virosta saa olutta selkeästi halvemmalla, niin se ostaa sen sieltä.

Myllysen mielestä panimoliiton ajama 70 prosentin veronalennus olisi lähempänä toimivaa mallia, jos kerran tavoitteena on, ettei olutta haeta Virosta.

Viron vaikutus ei pysähdy Helsinkiin. Myllynen sanoo tietävänsä varmuudella, että yli Jyväskylän korkeudella näkyy jo nyt Virosta ja Venäjältä tuotua olutta, eli tuonti koskettaa siten yli puolta Suomea. Pakettiautoturismi lisääntyy, kun saa tuoda kolme sataa litraa juomia, jotka nykyisen hintatason mukaan maksavat vain kolmanneksen meikäläisestä.

­·Ihmiset säästävät niin paljon, että tuonti laajenee. Lieveilmiötkin varmasti lisääntyvät, juomia jobbaillaan ja myydään alaikäisille.

Pienpanimot

markkinaraossa

Saimaan panimo ei ole ole erityisen huolissaan ensi vuoden muutoksista.

­·Olemme erikoisoluiden sektorissa, emme kilpaile bulkkioluiden kanssa. Niiden myyntimäärään muutoksilla lienee suurin vaikutus. Me olemme tekemisissä käsin tehtyjen ja muiden erikoisoluiden kanssa. Suomalaisuus ja paikallisuus voi olla jopa mahdollisuus. Hintaa ja alkoholiprosenttia katsovat tarkimmin suurkuluttajat.

­·Meidän oluen käyttäjät ovat enemmän oluiden ystäviä ja harrastajia, jotka seuraavat makuja ja muita asioita kuin hintaa.

Myllynen on jokseenkin varma, että veropäätöksiä joudutaan muuttamaan ja sahaamaan edes takaisin, varsinkin jos oluiden kohdalla lähdetään kymmenen prosentin vähittäishinnan alennuksella.

Saimaan panimon tuotanto noussee kuuman heinäkuun vauhdittamana 180 000 litraan. Pienpanimoiden 30 prosentin valmisteverohuojennus edellyttää alle 200 000 litran vuosituotantoa. Näihin sääntöihin ei ole odotettavissa muutoksia.

Myllysen mukaan kotimaan markkinat ovat kehittyneet hyvin. Parhaana vauhdittajana on ollut kotimaan matkailun kasvu. ­·Tänäkin aamuna Oulussa oli asiakas pyytänyt paikallisessa marketissa, että tilaisivat meidän oluita. Matkaajat ovat maistelleen oluita ja levittävät ilosanomaa.

Saimaan panimolla on tuotannossa viisi olutmerkkiä ja yksi siideri.

ES-ARKISTO/MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Paikallista. Toimitusjohtaja Seppo Myllynen uskoo pienpanimoiden pärjäävän.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen