ANNE KOTIHARJU
Varmasti vielä riittää niitäkin, joiden mielestä Valtakatu kuolee
läpiajoliikenteen myötä. Yhä useampi kuitenkin ajattelee nyt, että
Valtakatua pitää kehittää enemmän tai vähemmän kävelypainotteisena.
Kävelykatuideologia saa suopeutta osakseen.
·Ilmapiiri on entistä myönteisempi kehittämiseen. Eiväthän yrittäjät
tyhmiä ole. On huomattu, että kauppa käy paremmin, kun elvytetään keskustaa
kävelykeskustana, kävelypainotteisena, katettuna, lämmitettynä
kävelyalueena tai muuten. Tottahan siinä asenteet muokkaantuvat, arvelee
Lakes Oy:n (Lappeenrannan Kaupunkikeskusta) hallituksen puheenjohtaja Hannu
Summanen.
·Ensin pitää kuitenkin varmistaa, että pysäköinti hoituu ja kävelyalueen
tuntumaan pääsee omalla autolla ja yleisillä kulkuvälineillä. Keskusta
tarvitsee suunnitellut pysäköintilaitokset maan alle.Sieltä tullaan
kauppoihin. Ja piste.
Yleensä kaupungin ensimmäiseksi kävelykaduksi valikoituu se kaupallisesti
vilkkain. Lappeenrannassa se on Valtakatu.
Valtakatu on saanut olla omissa oloissaan vuosikymmenet.
·Keskustassa on tapahduttava paljonkin. Eihän tämä voi tämän näköisenä
enää olla kovin pitkään. Keskusta on jäänyt vähän paitsioon. Rakennuskanta
liiketiloineen alkaa olla sen näköistä, ettei se yrittäjiä innosta.
Kiinteistönomistajien pitäisi heidänkin herätä nyt viimeistään.
Muotitalo Halosen toimitusjohtaja Pekka Halonen patistaa kaupunkia
kehittämään keskustaa ja Valtakatua. Aiemmin kaupunki on evännyt Haloselta
laajennusluvan pihan puolelle.
·Me olemme omalta osaltamme kehittämiseen valmiita. Asiakkaiden kulun ja
pysäköinnin järjestäminen on olennaista, jos Valtakatua kehitetään
kävelykatuna. Keskusta kuolee, jos keskustaa ei kehitetä. Uudestaan
elvyttäminen on vaikeaa ellei mahdotonta. Lappeenrannassa häämöttää jo
tämmöinen uhka.
Valtakatu se vasta
kävelykatu olisi
Yhtenä Lappeenrannan keskustan kehittämissuunnitelman laatijana toiminut
arkkitehti Mikko Heikkilä ei ihmettele ilmapiirin muutosta.
·Valtakatu on se meidän shoppailukatu ja siellä on kaupallinen painopiste.
Siinä mielessä sen kehittäminen on kaikkein tärkeintä. Ja tämä keskeisin
katu on kaikkein huonoimmassa kunnossa etenkin kirkosta liikenneympyrän
suuntaan.
Kehittämisohjelman mukaan kävelykeskusta laajenee seuraavaksi Kauppakadulla.
·Kauppakatua on helpompi edetä päätöksentekomielessä.
Päätöksentekoprosessi on yksinkertaisempi, kun neuvottelukumppaneita eli
kadunvarren kiinteistöjä on vähemmän.
Heikkilä kiittelee, että keskustassa ranta-aluetta ja Linnoitusta on
kehitetty mallikkaasti.
·Mutta ihan ydinkeskustassa jalkakäytävät ja kadut ovat edelleen kamalassa
kunnossa, suunnilleen siinä jamassa kuin 50-luvulla.
Heikkilä kiirehtii myös katukuivatuksen eli katulämmityksen aloittamista
Lappeenrannassa.
·Katukuivatus on toteutettu Joensuussa,Varkaudessa, Raumalla, Jyväskylässä
ja Järvenpäässä. Se on osoittautunut kaupalle erittäin edulliseksi.
Kustannuksista yleensä puolet on sovittu kiinteistölle ja puolet kaupungille.
Kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen on saanut yhteydenottoja
Valtakadun kehittämiseksi.
·Kauppiaat haluavat nyt, että Valtakadulle tehdään jotain huolimatta
siitä, että se alkuvastustus taannoin oli niin tyrmäävää. Valtakatu ei
missään mielessä täytä tänä päivänä kaupunkikeskustan kadun tunnusmerkkejä.
Cityn alue on yksi keskeneräisistä.
·Näppejä syyhyttäisi päästä tekemään se kirkon ja cityaukion välinen alue
kuntoon, mutta päätökset puuttuvat.
ARKKITEHTITOIMISTO MIKKO HEIKKILÄ OY
Kuvatekstit
Varsinainen shoppailukatu. Valtakadulle haikaillaan nyt autojen sijaan
asiakkaita. Tässä yksi vaihtoehto Kekäleen ja Halosen tietämillä.
Pyörätiekin mahtuisi. Valtakadulle mahtuisi tulevaisuudenkuvissa myös
pyörätie, joka veisi tässä teatterin ja kirjaston välistä kohti vesitornia.