Lappeenkatu raivaa tietä kävelykeskustalle

Lappeenrannan kävelykeskustan kehittäminen jatkunee Kappakadulla ensin Oleksilta ylös ja sitten alas.

ANNE KOTIHARJU

Kun Lappeenkatu ramppeineen vuodenvaihteessa valmistuu, voidaan hyllylle

lähes kahdeksi vuodeksi joutuneet suunnitelmat kävelykeskustan

kehittämisestä ottaa taas esiin.

Suunnitelmissa kävelykeskustan rakentaminen jatkuu seuraavaksi

Kauppakadulla ensin kävelykatu Oleksilta ylös- ja seuraavaksi alaspäin.

Koska Lappeenkatu imee etenkin läpiajoliikennettä, pienenee Valtakadun

rooli ajoväylänä. Liikennejärjestelyt saattavat nousta jälleen

kaupunkilaisten puheenaiheeksi.

­·Tekninen lautakunta esitti keskustan kehittämiseen vuotuista 500 000

euron määrärahaa ensi vuodesta lukien. Mihinkään mittaviin vuotuisiin

töihin ei kaupungin talous anna myöten, mutta tällä panoksella voitaisiin

mennä parempaan suuntaan pala palalta ja pitää kehittämisasiaa vireillä ja

hengissä, sanoo kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen. Kun

ydinkeskustan kehittämisen ohittanut Lappeenkatu valmistuu, voidaan

Koikkalaisen mielestä jatkaa siitä, mihin jäätiin eli Oleksin ja

Oksasenkadun välin suunnittelusta.

­·Kaikki on jatkossakin kiinni kaupunginhallituksesta ja tietenkin siitä,

saadaanko tähän määrärahoja.

Kauppakatu on komistunut Ratakadulta kohta Kievarinkadulle asti.

Linja-autoaseman montun kohdalla Kauppakatua kaventaa tien molemmin puolin

tuleva kadunvarsipysäköinti. Kadun kavennukset sijoittuvat suojateiden

molemmin puolin.

­·Olisi loogista, että Kauppakadun kehittämistä voisi nyt jatkaa Oleksille

asti. Tuon pätkän yksityiskohtainen suunnittelu on tarkoitus tehdä vielä

tänä syksynä. Oleksilta Linnoitukseen suuntautuva osuus ajoittuisi vuosiin

2005 ja 2006.

Lappeenkadun valmistuminen heijastelee keskustan liikenteeseen.

Liikennejärjestelyjen muuttaminen saattaa saada vauhtia.

­·Lappeenkatu tulee olemaan joustavin ja nopein yhteys kaupungin läpi.

Uskon, että se vähentää Valtakadun läpiajoliikennettä. Ehkä Valtakadun

liikennettä voisi vieläkin vähentää, mutta joukkoliikennettä sieltä tuskin

lähivuosina viedään.

­·Muun liikenteen rooli määräytyy sen mukaan, kehitetäänkö Valtakatua vain

kävelypainotteisena katuna, jolloin liikennettä mahtuu sekaan vai tuleeko

sinne kokonaisia kävelykadun osia. Kävelypainotteisuuskin olisi pitkä

harppaus nykytilanteesta eteenpäin. ­ Kaupunkikuvallinen ympäristö

saataisiin siistiksi. Jalankulkijoiden asema paranisi ja viimein saataisiin

tehtyä se puuttuva keskustaa halkova pyörätie.

ARKKITEHTITOIMISTO MIKKO HEIKKILÄ OY

Kuvatekstit

Oleksilta ylös. Kävelykeskustan kehittäminen jatkuu suunnitelmissa

seuraavaksi Kauppakatua ylös Oksasenkadulle. Kävelyalueet laajenevat ja

vihertyvät.

Oleksilta alas. Koulukadulta Linnoitukseen vievä osuus tulisi vuoroon

vuosina 2005 ja 2006.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju