ANNE KOTIHARJU
Kun Lappeenkatu ramppeineen vuodenvaihteessa valmistuu, voidaan hyllylle
lähes kahdeksi vuodeksi joutuneet suunnitelmat kävelykeskustan
kehittämisestä ottaa taas esiin.
Suunnitelmissa kävelykeskustan rakentaminen jatkuu seuraavaksi
Kauppakadulla ensin kävelykatu Oleksilta ylös- ja seuraavaksi alaspäin.
Koska Lappeenkatu imee etenkin läpiajoliikennettä, pienenee Valtakadun
rooli ajoväylänä. Liikennejärjestelyt saattavat nousta jälleen
kaupunkilaisten puheenaiheeksi.
·Tekninen lautakunta esitti keskustan kehittämiseen vuotuista 500 000
euron määrärahaa ensi vuodesta lukien. Mihinkään mittaviin vuotuisiin
töihin ei kaupungin talous anna myöten, mutta tällä panoksella voitaisiin
mennä parempaan suuntaan pala palalta ja pitää kehittämisasiaa vireillä ja
hengissä, sanoo kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen. Kun
ydinkeskustan kehittämisen ohittanut Lappeenkatu valmistuu, voidaan
Koikkalaisen mielestä jatkaa siitä, mihin jäätiin eli Oleksin ja
Oksasenkadun välin suunnittelusta.
·Kaikki on jatkossakin kiinni kaupunginhallituksesta ja tietenkin siitä,
saadaanko tähän määrärahoja.
Kauppakatu on komistunut Ratakadulta kohta Kievarinkadulle asti.
Linja-autoaseman montun kohdalla Kauppakatua kaventaa tien molemmin puolin
tuleva kadunvarsipysäköinti. Kadun kavennukset sijoittuvat suojateiden
molemmin puolin.
·Olisi loogista, että Kauppakadun kehittämistä voisi nyt jatkaa Oleksille
asti. Tuon pätkän yksityiskohtainen suunnittelu on tarkoitus tehdä vielä
tänä syksynä. Oleksilta Linnoitukseen suuntautuva osuus ajoittuisi vuosiin
2005 ja 2006.
Lappeenkadun valmistuminen heijastelee keskustan liikenteeseen.
Liikennejärjestelyjen muuttaminen saattaa saada vauhtia.
·Lappeenkatu tulee olemaan joustavin ja nopein yhteys kaupungin läpi.
Uskon, että se vähentää Valtakadun läpiajoliikennettä. Ehkä Valtakadun
liikennettä voisi vieläkin vähentää, mutta joukkoliikennettä sieltä tuskin
lähivuosina viedään.
·Muun liikenteen rooli määräytyy sen mukaan, kehitetäänkö Valtakatua vain
kävelypainotteisena katuna, jolloin liikennettä mahtuu sekaan vai tuleeko
sinne kokonaisia kävelykadun osia. Kävelypainotteisuuskin olisi pitkä
harppaus nykytilanteesta eteenpäin. Kaupunkikuvallinen ympäristö
saataisiin siistiksi. Jalankulkijoiden asema paranisi ja viimein saataisiin
tehtyä se puuttuva keskustaa halkova pyörätie.
ARKKITEHTITOIMISTO MIKKO HEIKKILÄ OY
Kuvatekstit
Oleksilta ylös. Kävelykeskustan kehittäminen jatkuu suunnitelmissa
seuraavaksi Kauppakatua ylös Oksasenkadulle. Kävelyalueet laajenevat ja
vihertyvät.
Oleksilta alas. Koulukadulta Linnoitukseen vievä osuus tulisi vuoroon
vuosina 2005 ja 2006.