ANTTI O. ARPONEN
Lappeenrannasta lähteviä lentoja käyttävät yritykset kaipaisivat suoria
reittejä Frankfurtiin ja Tukholmaan, jotkut myös Lontooseen. Kotimaassa
haluttaisiin lentää suoraan Ouluun.
Mikäli Lappeenrannan reitti- ja vuorotarjonnassa ei tapahdu muutoksia,
lentomatkustajien määrä pysyy lähitulevaisuudessa lähes nykyisellä tasolla.
Etelä-Karjalassa tuotetut hyödykkeet eivät lennä. Tutkimuksen mukaan 17
prosenttia Etelä-Karjalan yrityksistä kuitenkin näkee lentorahtauksen
yhtenä mahdollisuutena.
Airpro Oy ja Lappeenrannan Seudun Elinkeino ja Matkailu Oy (Selma) ovat
tehneet kattavan selvityksen lentoliikenteen ja lentoyhteyksien
merkityksestä Etelä-Karjalalle. Tutkimuksessa haastateltiin 60 yrityksen
edustajia. He tekevät vuodessa noin 13 000 lentomatkaa Lappeenrannasta.
Otos kattaa neljänneksen lentoaseman vuosittaisesta matkustajamäärästä.
·Selvityksen mukaan lentomatkustus on vilkkainta metsäteollisuuden,
koulutuksen ja konepajateollisuuden toimialoilla. Lappeenrannan
lentoasemalla on vahva merkitys yrityksille, jotka ovat alle tunnin
automatkan päässä lentokentästä, kertoo Airpro Oy:n liiketoiminta- ja
kehittämispäällikkö Kari Jarvansalo.
Vaikutusalue
melko suppea
Selvityksessä todettiin Lappeenrannan lentoaseman vaikutusalue aika
suppeaksi. Siihen kuuluvat vain Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Rautjärvi
ja Parikkala. Haastatteluissa eivät olleet mukana paikallisia palveluja
tuottavat yritykset.
Lentorahtaus on Lappeenrannassa vähäistä. Vastaajina olleiden yrityksien
edustajista 55 prosenttia totesi, että lentorahtaus ei sovi heidän
tuotteilleen ja 26 prosenttia totesi yrityksensä toiminnan välimatkat liian
lyhyiksi lentorahtia ajatellen.
·Vain 19 prosenttia ulkomaille suuntautuvasta liikematkustuksesta lentää
Lappeenrannasta Helsinkiin. Matkustajista 45 prosenttia menee
Helsinki-Vantaalle muita liikennemuotoja käyttäen, tietää Kari Jarvansalo.
Jarvansalo myönsi, että esimerkiksi taksilla kaksi henkilöä pääsee 230
eurolla suoraan Helsingin keskustaan. Lentolippu maksaa 151 euroa.
Halpalennoille
lähdettäisiin heti
Yksi selvityksen tuloksista oli se, että kuluttajat kaipaavat
Lappeenrantaan halpalentoja. Kolme neljästä vastanneesta ilmoitti
käyttävänsä halpalentoyhteyttä heti kun se on mahdollista.
Airpro Oy ja Selma ovat tehneet tutkimustuloksista johtopäätöksiä ja
kehittämissuunnitelmia. Lentoyhtiöiden suuntaan on aloitettava
määrätietoinen markkinointityö. Pietarin alueen valtavaa potentiaalia
pitäisi myös pystyä hyödyntämään.
Lappeenrannan lentoaseman matkustajamäärissä päästiin huipputasolle
1990-luvun loppupuolella. Silloin vuodessa oli yli 70 000 matkustajaa. Nyt
lukemat ovat hiukan yli 50 000. Pohja saavutettiin lamavuonna 1994: vain
30 000 matkustajaa.
Tänään yritysten edustajista 67 prosenttia uskoo, että matkustajamäärä
pysyy jatkossa suunnilleen nykyisellään, mutta 31 prosenttia uskoo määrän
lisääntyvän. Vähentymistä veikkaa vain 2 prosenttia.
SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvateksti
Riskirajoilla. Lappeenrannan lentoasemalla on vuosittain vain runsaat
50 000 matkustajaa. Terminaali on liian usein tyhjillään.