Lappeenrannasta haluttaisiin lentää Frankfurtiin ja Tukholmaan

Lentorahtaukseen ei ole tarvetta, mutta selvityksen mukaan lentoaseman kansainvälistä roolia pitäisi kehittää.

ANTTI O. ARPONEN

Lappeenrannasta lähteviä lentoja käyttävät yritykset kaipaisivat suoria

reittejä Frankfurtiin ja Tukholmaan, jotkut myös Lontooseen. Kotimaassa

haluttaisiin lentää suoraan Ouluun.

Mikäli Lappeenrannan reitti- ja vuorotarjonnassa ei tapahdu muutoksia,

lentomatkustajien määrä pysyy lähitulevaisuudessa lähes nykyisellä tasolla.

Etelä-Karjalassa tuotetut hyödykkeet eivät lennä. Tutkimuksen mukaan 17

prosenttia Etelä-Karjalan yrityksistä kuitenkin näkee lentorahtauksen

yhtenä mahdollisuutena.

Airpro Oy ja Lappeenrannan Seudun Elinkeino ja Matkailu Oy (Selma) ovat

tehneet kattavan selvityksen lentoliikenteen ja lentoyhteyksien

merkityksestä Etelä-Karjalalle. Tutkimuksessa haastateltiin 60 yrityksen

edustajia. He tekevät vuodessa noin 13 000 lentomatkaa Lappeenrannasta.

Otos kattaa neljänneksen lentoaseman vuosittaisesta matkustajamäärästä.

­·Selvityksen mukaan lentomatkustus on vilkkainta metsäteollisuuden,

koulutuksen ja konepajateollisuuden toimialoilla. Lappeenrannan

lentoasemalla on vahva merkitys yrityksille, jotka ovat alle tunnin

automatkan päässä lentokentästä, kertoo Airpro Oy:n liiketoiminta- ja

kehittämispäällikkö Kari Jarvansalo.

Vaikutusalue

melko suppea

Selvityksessä todettiin Lappeenrannan lentoaseman vaikutusalue aika

suppeaksi. Siihen kuuluvat vain Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Rautjärvi

ja Parikkala. Haastatteluissa eivät olleet mukana paikallisia palveluja

tuottavat yritykset.

Lentorahtaus on Lappeenrannassa vähäistä. Vastaajina olleiden yrityksien

edustajista 55 prosenttia totesi, että lentorahtaus ei sovi heidän

tuotteilleen ja 26 prosenttia totesi yrityksensä toiminnan välimatkat liian

lyhyiksi lentorahtia ajatellen.

­·Vain 19 prosenttia ulkomaille suuntautuvasta liikematkustuksesta lentää

Lappeenrannasta Helsinkiin. Matkustajista 45 prosenttia menee

Helsinki-Vantaalle muita liikennemuotoja käyttäen, tietää Kari Jarvansalo.

Jarvansalo myönsi, että esimerkiksi taksilla kaksi henkilöä pääsee 230

eurolla suoraan Helsingin keskustaan. Lentolippu maksaa 151 euroa.

Halpalennoille

lähdettäisiin heti

Yksi selvityksen tuloksista oli se, että kuluttajat kaipaavat

Lappeenrantaan halpalentoja. Kolme neljästä vastanneesta ilmoitti

käyttävänsä halpalentoyhteyttä heti kun se on mahdollista.

Airpro Oy ja Selma ovat tehneet tutkimustuloksista johtopäätöksiä ja

kehittämissuunnitelmia. Lentoyhtiöiden suuntaan on aloitettava

määrätietoinen markkinointityö. Pietarin alueen valtavaa potentiaalia

pitäisi myös pystyä hyödyntämään.

Lappeenrannan lentoaseman matkustajamäärissä päästiin huipputasolle

1990-luvun loppupuolella. Silloin vuodessa oli yli 70 000 matkustajaa. Nyt

lukemat ovat hiukan yli 50 000. Pohja saavutettiin lamavuonna 1994: vain

30 000 matkustajaa.

Tänään yritysten edustajista 67 prosenttia uskoo, että matkustajamäärä

pysyy jatkossa suunnilleen nykyisellään, mutta 31 prosenttia uskoo määrän

lisääntyvän. Vähentymistä veikkaa vain 2 prosenttia.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Riskirajoilla. Lappeenrannan lentoasemalla on vuosittain vain runsaat

50 000 matkustajaa. Terminaali on liian usein tyhjillään.

Kirjoittaja:
Antti O. Arponen