ANNE KOTIHARJU
Kävelypainotteisuuden lisääminen Lappeenrannan keskustassa ei kaadu
pysäköintiongelmiin, jos suunnitelmat maanalaisten pysäköintilaitosten
rakentamisesta toteutuvat. Pysäköintilaitosten rakentaminen kulkee tehdyn
selvityksen mukaan käsi kädessä rakennusoikeuden lisäämisen kanssa keskustassa.
Pysäköintilaitosten rakentaminen onnistuisi luomalla kaupunkiin
pysäköintiliikelaitos, jollaista tekninen johtaja Ensio Koikkalainen
esittää perustettavaksi ensi vuoden alusta lukien.
Viikko sitten valmistuneen pysäköinnin liikelaitostamisselvityksen mukaan
liikelaitos vastaisi rakentamis- ja käyttökustannuksistaan. Kaupungin
budjettirahaa ei tarvittaisi.Tuloja se saisi pysäköintimakuista ja myymällä
autopaikkoja kiinteistöille, jotka taas voisivat paikkojen ansiosta saada
lisärakennusoikeutta.
Cityn alle
ensimmäinen?
Ensimmäisen pysäköintilaitoksen sijaintia ei selvityksessä ole ratkaistu.
Kaikkein keskeisimmillä paikalla sijaitsee vaihtoehtotarjokkaista Lappeen
kirkon ja niin sanotun cityalueen alle kaavailtu.
·Päällimmäisinä esillä on ollut tuon citypysäköinnin lisäksi myös
Kauppatorin alle sekä Vapaudenaukion alle tulevat, kertoo Koikkalainen.
Kauppatorin alle tulevaan olisi jo ajorampit valmiina. Hanke voisi liittyä
aiemmin esillä olleeseen Cumuluksen lisärakentamiseen. Vapaudenaukiolle
ajateltujen vanhusten palvelutalojen rakentaminen vaatisi maan alle menemistä.
Citykorttelin kehittämiseen on nyt taas paineita, mikä saattaa antaa potkua
cityn pysäköintilaitokselle.
Kaavoituspäällikkö Erkki Jouhkin mielestä cityn pysäköintilaitos on
tärkeysjärjestyksessä ensimmäinen.
·Sitä paremmin sijoittuu tärkeysjärjestyksessä, mitä lähempänä on
keskustan ydintä. Nyt koko tuossa citykorttelissa on virinnyt tahtoa lähteä
toimiin. Alueelle tehtäneen kehittämissuunnitelma. Se olisi hyvä
lähtölaukaus pysäköintilaitokselle.
Kehittämissuunnitelmassa tarkasteltaisiin koko korttelia Koulukadulle asti.
Kaupunginvaltuusto on jo tehnyt periaatepäätöksen sadan paikan ostamisesta
linja-autoaseman monttuun tulevasta pysäköintilaitoksesta.
Toisi tilaa
lisärakentamiselle
Liikelaitoksen talouden yksi kulmakivi olisi kiinteistöille myytävät
rakennusoikeuksiin liittyvät pysäköintipaikat. Selvityksen mukaan
rakennusoikeuden lisääminen tekisi keskustaa vetovoimaisemmaksi.
Rakennusoikeutta voisi kasvattaa nykyisestään, kun pysäköintipaikat
järjestyisivät pysäköintilaitoksesta. Nyt rakentamisen esteenä on se, ettei
pysäköintiä saa sovitettua tonteille.
·Nuo pysäköintipaikat tulisivat yleiseen käyttöön eli ne palvelisivat
liike-elämää, keskustassa asioivia ihmisiä, selvittää Koikkalainen.
Erkki Jouhki huomauttaa, että keskustan osayleiskaavassa käytiin jo läpi
tontti tontilta rakennusoikeuden lisäämismahdollisuudet.
·Toki voi tästä eteenkinpäin miettiä tapaus kerrallaan, jos rakentamista
voisi vielä tehostaa. Rakennusoikeus ei kuitenkaan välttämättä ratkaise mitään.
·Mitä enemmän uutta liiketilaa keskustaan tulee, sitä enemmän edellytetään
autopaikkoja. Ydinkeskustaan tuleva pysäköintilaitos avaisi tietä
mahdollisille kävelykaduille.