TENHO TIILIKAINEN
Ari ja Pertti Kiiskinen ovat asuneet varmaan puolet elämästään metsässä,
tai pikemminkin tehneet puolet elämästään työtä metsässä. Viimeiset runsaat
30 vuotta oman osakeyhtiön Metsäkone Ari ja Pertti Kiiskinen Oy:n
omistajina ja ainoina työntekijöinä.
Veljeksistä vanhempi, Pertti, sanoo aloittaneensa metsätyöt jo
kansakoulussa olleessaan. Puunajoon Pertti ehätti jo hevosreen kanssa,
myöhemmin hän rämpi metsässä ”harmaan Ferkun” ja Zetorin kanssa.
·Ajoin kuorma-autolla puita pudotus- ja niputuspaikoille, kun Ari pääsi
pois viimeiseltä luokaltaan. Nuorempi veli lähti suoraan koululta
ajohommiin, Pertti muistelee.
Myöhemmin Kiiskiset ajoivat puita lähinnä Hackmanille juontokoneella ja
sittemmin ajokoneella. Kesällä 1972 Kiiskiset olivat korjaamassa suuren
Turon päivän myrskyn satoa ja kun Hackmanin myrskysavotta päättyi sattui
Enso-Gutzeitin Olli Teittinen soittamaan ja kysymään Kiiskisiä kuukauden
keikalle. Kun Hackmanilla ei ollut juuri silloin ajoja Kiiskiset lähtivät
Ensolle ja jäivät sille tielleen. Nykyisin he urakoivat ainoastaan
Stora-Ensolle ja Tornatorille.
·Kaukopään pitkän piipun ympärillä on pyöritty yli 30 vuotta. Kiitettävän
hyvin Enso on pystynyt meidät työllistämään aliurakoitsijoina.
Työnantajafirman nimi on vaihtunut, miehet samoin ja kiire on lisääntynyt,
Ari Kiiskinen kuvailee.
Vakiintunut
työnjako
Veljeksillä on ollut jo vuosien ajan vakiintunut työnjako. Ari pui
hakattavat kohteet motolla, Pertti ajaa hakatun puutavaran tienvarteen.
·Ari on taitanut ajaa viimeksi ajokonetta yli 10 vuotta sitten. Molemmat
koneet ovat sen verran erilaisia, että turha niihin on hetkeksi kyytiin
hypätä. Parempi tuotos ja jälki tulee kun alla on tuttu kone, Pertti
Kiiskinen sanoo.
Kun työtä tehdään omalle yritykselle, niin työaika on silloin suhteellinen
käsite.
·Aamulla tullaan metsään ja illalla lähdetään pois. Ei työaika tahdo
kymmeneen tuntiin pysähtyä, Ari Kiiskinen tunnustaa.
Hakkuukoneet ja ajokoneet ovat muuttuneet vuosien aikana paljonkin. Uutta
tekniikka ja erityisesti tietotekniikkaa on tullut koko ajan lisää. Moton
puomin pituus on pidentynyt. Uusissa suurissa koneissa on 12 metrin puomi,
Ari Kiiskisen ajamassa Valmetissa on kymmenen metrin puomi.
Pitkällä puomilla pääsee, ainakin teoriassa, vähän harvempaan
ajouratiheyteen. Ajouran leveyden taas määrää hyvin pitkälle ajokone ja sen
vaatima tila.
·Ruokolahden ja Imatran alueella ovat hyvät ajomaastot. Täällä ei ole
sellaisia kallioryteikköjä kuin rannikolla tai vaikkapa Puumalassa ja
Sulkavalla, Pertti Kiiskinen sanoo.
Aliurakoitsijoiden taksat ovat jatkuvan puheen aiheena, puun kantohinnan
lisäksi. Taksat tipahtivat suuren laman aikaan 1990-luvun alussa jopa 30-40
prosentilla, eivätkä ole koskaan palanneet lamaa edeltäneelle tasolleen.
Jos tänä päivänä lähtisi leikkiin tyhjästä, niin huonosti voisi käydä,
Pertti Kiiskinen tunnustaa.
TENHO TIILIKAINEN
Kuvateksti
Lepohetki. Pertti ja Ari Kiiskinen ehtivät työpäivän lomassa aina silloin
tällöin istahtaa myös nuotion ääreen.
Metsätyö Ari ja
Pertti Kiiskinen Oy
¤·Kotipaikka Ruokolahti, vuoden 2003 yrittäjäpalkinnon saanut yritys.
¤·Toimialana puun hakkuu ja kuljetus.
¤·Aliurakointia Stora Ensolle ja Tornatorille.
¤·Osakeyhtiöksi vuonna 1972.
¤·Omistajina tasaosuuksin Ari ja Pertti Kiiskinen
¤·Kalustona monitoimiharvesteri, ajokone ja koneiden siirtämiseen sopiva
kuorma-auto.