Kiltteys saattaa viedä jos millaiseen soppaan

Teatteri Imatra sai Marko Kurikasta oivan koomikon.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Mikä ihme siinä on, että naiseksi pukeutunut mies jaksaa kerrasta toiseen

naurattaa yleisöä? Kun Teatteri Imatrassa sai keskiviikkona ensi-iltansa

farssi Vaimoni Maurice, naurusta pyrskähteleviä katsojia olisi voinut

mulkoilla ihmetellen. Ongelmana vain oli, että Pekka Laasosen ohjaus Raffy

Shartin menestysfarssista sai ainakin paikoin myös omat nauruhermot

väreilemään. Näytelmän lavastus antaa heti aluksi katsojalle lupailuja

siitä, että tulossa on viimeisteltyä työtä myös esityksen muilla

osa-alueilla. Yleisön silmien eteen avautuu näyttämöllä pariisilainen

asunto, jonka hienostuneesta tai pikemminkin rikkaasta ilmapiiristä

kertovat seinille asetellut abstraktit maalaukset ja moderni, eli

epämukavan näköinen nahkasohva. Lavastuksen ansiosta Teatteri Imatran

näyttämöllä tuntuu olevan tavanomaista enemmän kokoa ja syvyyttä.

Lavastuksen luomille odotuksille ei tule vastinetta läheskään heti. Kun Aki

Honkatukian esittämä aviomies Jean ja Sanna Ilosen Marion-vaimo

selvittelevät välejään ja uskoton aviomies kiemurtelee itse aiheutetussa

ahdingossaan, katsojan tekee mieli naputtaa kengänkärkeä: asiaan!

Toisaalta, mikäpä farssi ei tarvitsisi juonellista pohjustelua, ennen kuin

kommellusten sarja pääsee rullaamaan.

Mehevä päärooli

Kuivakiskoisen alun jälkeen rasvaa alkaa suihkuta rattaisiin, kun

näyttämölle ilmestyy Marko Kurikan esittämä Maurice: kiltti,

hyväntekeväisyysjärjestö Veljesavussa vapaaehtoisena työskentelevä

mammanpoika. Farssin perusainekset alkavat olla valmiina, kun empatiaa ja

auttamishalua uhkuva Maurice lupautuu näyttelemään Jeanin vaimoa niin

kauan, että raivostunut rakastajatar saadaan asunnosta ulos. Marko

Kurikasta Teatteri Imatra on saanut oivan koomikon. Mauricen roolissa

isokokoinen ja ilmeikäs Kurikka onnistuu olemaan hellyttävä, hivenen

yksinkertainen nallekarhu, joka kiltteyttään ajautuu ihmissuhdesoppaan,

johon hänellä ei ole osaa ei arpaa. Tunnollinen Maurice yrittää suorittaa

roolinsa niin perusteellisesti, että hämmentää samalla keitoksesta entistä

monimutkaisemman.

Ilahduttavaa on, että Vaimoni Maurice·-näytelmässä ei tarvitse liiemmin

katsella farssille ominaisia ovien paukahduksia ja vähältä

piti·-tilanteita. Parhaimmillaan koomiset elementit vyöryvät näyttämöltä

katsomoon, mutta huumori rakentuu lähinnä hullusta verbaliikasta, Mauricen

ilmeistä ja eleistä sekä ainakin jossain määrin yllätyksellisistä

juonikäänteistä. Välillä näytelmä kuitenkin ajautuu raiteille, joka on

perinteisen farssimaista sanan kielteisessä merkityksessä. Kohtaukset,

jossa asuntoa katsomaan tullut vanha pariskunta joutuu väärinkäsitysten

uhriksi, tuntuivat turhan pitkiltä ja yliampuvilta. Vahamaiseksi

maskeeratun Kari Kinnarin pappamaisuus ei liioittelussaan ollut enää

hauskaa, samoin Ulla-Maija Järnstedtin irtopakaroiden heiluttelu tuntui

lähinnä pakkonaurattamiselta. Vaikka vanhan pariskunnan maskeeraus ja

puvustus menivät yli, muutoin näytelmän puvustuksessa oli paljon hauskoja

oivalluksia. Yksi parhaista nähtiin, kun Esko Rissasen esittämä

mustasukkainen aviomies Roger ryntäsi lavalle. Iso BMW-logo takin

rinnuksessa, kaulassa riippuva kapea pikku nahkakravatti ja käsiä

koristavat ketjut ja sormukset kertoivat katsojalle kaiken olennaisen

Rogerin persoonasta

Vaikka Vaimoni Maurice huvittaa, se ei ole mikään takuuvarma kaksituntinen

naurupaketti. Välillä saattaa puuduttaa ja ärsyyntymiskynnyskin on lähellä.

Sen verran hyvin farssi on kuitenkin Teatteri Imatrassa toteutettu, ettei

katsojan tarvitse tuntea tulleensa aliarvioiduksi. Mukava tunne jo sekin.

KAI SKYTTÄ

Kuvateksti

Pääkaksikko. Farssin hauskuus on Marko Kurikan ja Aki Honkatukian varassa.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto