Lappeenkatu avasi vihdoin umpisolmun

Monta palasta loksahti paikalleen, kun puuttuva osa sisäkehää valmistui.

ILKKA POHJALAINEN

Lappeenrannan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jukka Kärri julisti

perjantaina aamukymmeneltä Lappeenkadun virallisesti avatuksi. Hankkeen

ohjausryhmän johtajana hän kiitteli Kansalaistorin laitaan tuodusta

puhujapöntöstä kaikkia hankkeeseen osallistuneita onnistuneesta työstä sekä

kaupunkilaisia, jotka ovat ihmeen ymmärtävästi ja ilman suurempia nurinoita

sopeutuneet jatkuviin liikennejärjestelyihin sekä mylläämisiin.

­ Eteläkarjalaiset ovat ehkä jahkailijoita ja pähkäilijöitä, mutta kun

päätökset on tehty, toimeen ryhdytään ripeästi, Kärri luonnehti.

Lappeenkatu siihen liittyvine silta- ja väylähankkeineen on kaupungin

lähihistorian mittavin katurakennustyö, eikä vastaavia ole

odotettavissakaan. Kärrin mukaan nyt edetään pienin askelin, joskin

käyttäen voimavarat suunnitellusti eikä sinne tänne roiskien.

Syksyisen kaunis ilma, Ratsuväen perinnesoittokunta ja hernerokka sekä

pieni historian lehtien havina oli houkutellut paikalla muutama sata

henkeä, enimmäkseen iäkkäämpää väkeä.

Kärrin lyhyen puheen jälkeen kaupungin sekä rakentajien edustajat kävivät

rapsaisemassa tuoreen kadun ylle viritetyn sinivalkoisen silkkinauhan

pieniin pätkiin. Nauhaan oli vertauskuvallisesti sidottu umpisolmu

kuvastamaan sitä, että eräs liikenteellinen umpisolmu lienee poistumassa.

Kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen arvioi, että moni palanen

loksahtaa Lappeenkadun ja siihen liittyvien järjestelyiden myötä

paikalleen. Kaupunki saa nyt sisäkehän, jota pitkin pääsee lähelle

haluamiaan palveluita, voi jalkautua ja hoitaa ostoksensa tai muut asiansa.

Kaupunkiin saapuva joutuu myös automaattisesti sisäkehälle, joten varsinkin

turisteja kiusannut liikenteen sekavuus saanee helpotusta. Pysäköintiin

sekä kevyen liikenteen sujuvuuden kehittämiseen on kiinnitetty

suunnittelussa erityistä huomiota.

Vanha idea

sai vauhtia

Lappeenkadun ja samalla kehäväylän idea sisältyi jo 40 vuotta sitten Erkki

Juutilaisen laatimaan, silloisen arkkitehtikilpailun voittaneeseen

ehdotukseen. Kunnolla hanke sai vauhtia vasta 2000-luvun taitteessa. Ajatus

rakentaa koko alue yhtenä pakettina sekä siihen liittyvät

rahoitusjärjestelyt saivat laajaa poliittista kannatusta, ja myös

kaupunkilaiset ovat Kärrin sekä Koikkalaisen käsityksen mukaan olleet

yllättävän myötämielisiä.

Kaupunginvaltuusto päätti huhtikuussa 2002 töiden aloittamisesta. Työt

aloitettiin syyskuussa 2002 maanrakennustöillä. Maamassoja siirrettiin noin

30 000 kuutiota, josta osa käytettiin kiertotien pengermateriaaliksi. Kärri

kiitteli pengertietä neronleimaukseksi, joka tuli yrittäjien taholta.

Liikenne saatiin sen avulla sujumaan kohtuullisen hyvin koko töiden ajan.

Pääosa sorasta hyödynnettiin Karhuvuorenkadun katupohjan rakennuskerroksiin.

Viemäri- ja vesijohtokaivantoja kertyi puolitoista kilometriä.

Huonokuntoiset vesi- ja viemäriputket päätettiin uusia sitä mukaa kun niitä

paljastui maan povesta. Putkien huono kunto oli osin yllätys, niiden piti

olla kunnossa. Työ oli haasteellista, koska kaiken piti pelata koko ajan.

Kaapeleiden tai putkien katkeaminen olisi pimentänyt tai kylmentänyt tai

kuivattanut puoli kaupunkia.

Vaativa työvaihe oli Kauppakadun alle osin jopa seitsemän metrin syvyyteen

rakennettu kaksi sataa metriä pitkä 800 millin sadevesiviemäri. Uutta

kaukolämpöverkkoa rakennettiin 300 metriä ja vanhaa uusittiin 400 metriä.

Sähkökaapeleita piti tukea ilmasiltojen avulla. Venäläistä

muovikassiporukkaa pyöri työmaalla etsimässä kirpputoria, työvaiheiden

haasteellisuutta kuvailtiin.

Rahoitus

tonttikaupoista

Uunituoreita suunnitelmia juoksutettiin työmaalle koko ajan töiden

edetessä. Koikkalaisen mukaan työt haluttiin tehdä kerralla loppuun,

viheristutuksia myöten, vaikka se näyttääkin hassulta talven tehdessä tuloaan.

Lappeenkadun rakentamisen, Kauppakadun sillan rakentamisen,

liikennejärjestelyiden sekä vanhan linja-autoaseman purkuun laskettiin

kuluvan rahaa enintään 4,4 miljoonaa euroa. Siitä on nyt käytetty 3,2

miljoonaa, joskin rahaa tarvitaan vielä pienempiin jatkotöihin. Koko alueen

rakennushankkeiden yhteisarvo maakunta- ja asuintalohankkeineen pyörii 60

miljoonassa eurossa.

Euroja ei ole otettu investointibudjetista, vaan tavallaan ne ovat lainassa

kaupungilta. Ne kuitataan jälkikäteen alueen tonttien myyntituloista.

Koikkalainen harmitteli, että alueelle tulevien asuintalojen rakentamisesta

on tehty valitus, joka siirtää töiden aloittamista, vaikka rakentajalla

olisi valmius aloittaa vaikka heti. Kaupungille eli viime kädessä

veronmaksajille tulee kuluja väliaikaisrahoituksesta. Valittaja on

yksityinen kaupunkilainen.

Nauhan leikkaaminen oli vielä kesken, kun hernekeittopisteen eteen kuhahti

jo melkoinen jono. ­ Kyllä siinä varmaan muutama pelti vielä ruttaantuu

ennen kuin opitaan, kuului soppajonossa kansalaiskommenttia tuoreista

liikennejärjestelyistä.

MIKA STRANDEN

Kuvatekstit

Tuuletus. Kaupunginjohtaja Markku Andersson sai oman pätkänsä avausnauhasta.

Juhlat. Yleisö otti hernesopan omakseen.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen