Runon ja Rajan tie saa syksyn aikana Via Karelia -merkit

Ensi keväänä verkossa näkyvät matkailureitin kartat ja palvelut.

URPO LAANINEN

Runon ja Rajan tiestä on tullut kansainvälisellä kielellä Via Karelia,

jolla nimellä kohta 40 vuoden ajan esillä pidetty matkailutie merkitään

loppusyksyn aikana myös Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maanteillä.

Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa ruskeapohjaiset Via Karelia-merkit ovat jo

paikoillaan. Maanteiden varsille tulee kaikkiaan 159 kylttiä.

Lähes 1 100 kilometriä pitkä Via Karelia alkaa Suomenlahden rannikolta

Virolahdelta sekä jatkuu Lappeenrannan, Parikkalan, Ilomantsin ja Kuhmon

kautta Kuusamon ja Sallan rajanylityspaikoille.

Myöhemmin Via Karelian toivotaan kulkevan myös Venäjän puolella Karjalan

tasavallassa, Suomen rajalta Petroskoihin ja Kizhin saarelle. Se olisi osa

Runon ja Rajan tien poikittaisreittiä Valamon luostarista Venäjän rajalle.

Runon ja Rajan tie ry:n hallituksen puheenjohtaja, Lappeenrannan seudun

elinkeino- ja matkailuyhtiön markkinointipäällikkö Matti Lohko kertoi, että

matkailutien tunnetuksi tekeminen lähti vuonna 1966 liikkeelle Ilomantsista

ja laajeni sitten koko Itä-Suomeen.

­·Kun kuntatalous joutui kriisiin 1990-luvun alussa, yhdistys ajettiin

alas, ja toiminta oli lähellä kaatua, Lohko kertoi.

Uutta potkua matkailutie sai EU:n tavoite 1 ja Interreg-ohjelmista, joiden

turvin myös Via Karelia-viitoitus on tehty. Tiehallintokin on muuttanut

asenteitaan ja lähtenyt kehittämään matkailureittejä.

Viitoituksen jälkeen seuraava hanke on Via Karelian omat verkkosivut.

Toiminnanjohtaja Juha Rantalan mukaan ne ovat työn alla ja tulevat nettiin

matkailukauden alussa maalis-huhtikuussa.

Tällä hetkellä Runon ja Rajan tiestä ei ole paperilla minkäänlaista

ajankohtaista karttaa tai esittelyä, ja sitä on tietoisesti vältetty, koska

tiedot vanhenisivat nopeasti. Jatkossa päämedia on internet.

Verkkosivuilla esitellään karttatietojen lisäksi Runon ja Rajan tien

karjalaista kulttuuria, ortodoksisuutta, itäsuomalaista luontoa,

perinneruokia ja alueen sotilashistoriaa. Matkailureitin yrityspalvelut

ovat myös näkyvästi verkkosivuilla.

Etelä-Karjalassa Via Karelia kulkee Vaalimaantietä ja Lappeenrannan jälkeen

kuutostietä pitkin. Juha Rantala kertoi, että tiehallinto edellyttää

retkeilyreitiltä asvaltoituja teitä, ja myös bussien ja perävaunujen on

pystyttävä liikkumaan niillä.

Hankkeessa on tarkoitus rakentaa jatkossa myös vaihtoehtoisia reittejä,

jotka kulkevat kapeampia ja huonompia teitä pitkin.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen