Kauppakadun liikennejärjestelyt saavat autoilijan hämmennyksiin

Kauppakatua suoraan keskustaan päin jatkavan on vaihdettava ensin vasemmalle kaistalle.

SAILA KARHU

Lappeenrannan keskustassa autolla liikkuvat ovat ehtineet jo jonkin aikaa

ihmetellä uusia liikennejärjestelyjä ja miettiä, mistä pääsikään mihinkin.

Kun uusi Lappeenkatu ja sen liittymät otettiin käyttöön, muuttui samalla

liikennöinti muun muassa Kauppakadulla.

Monet ovat kokeneet erityisen hankalaksi Kauppakadun, Kannelkadun,

Perillistenkadun ja entisen Helsingintien risteyksen tienoon

kaistajärjestelyineen ja monenlaisine risteyksineen.

Jarruvalot punoittavat viimeistään Kannelkadun risteyksen kohdalla, kun

oikeaa kaistaa Kauppakatua ylös ajanut huomaa, ettei sitä kaistaa saakaan

jatkaa suoraan Kauppakatua eteenpäin, vaan on käännyttävä oikealle

Lappeenkadulle johtavaan ramppiin.

Vilkkaana kauppapäivänä sunnuntaina lyhyt liikenteentarkkailuhetki osoitti,

että juuri tuohon kohtaan tullaan liian kovalla vauhdilla, kiilataan

vaarallisen näköisesti vasemmalle kaistalle tai jatketaan suoraan, vaikkei

saisi.

Reilun kymmenen minuutin aikana kymmenkunta autoa jatkoi oikeaa kaistaa

suoraan eteenpäin. Useat autoilijat jarruttivat ja kääntyivät viime

hetkessä oikealle, kun vasemmalle ei enää päässyt, ja vielä useammat

kiilasivat vasemman kaistan autojonon väliin alueella, jossa kaistan vaihto

ei enää ole sallittua.

Vanhempi konstaapeli Pekka Hirvonen Lappeenrannan poliisista myöntää, että

juuri kyseinen risteys on aika sekava ja hankala.

­·Siinä on yksinkertaisesti liian pienellä alueella liian monta risteystä,

Hirvonen sanoo.

Ainakin poliisin näkökulmasta tuntuisi paremmalta järjestely, jossa

Kauppakatua voisi jatkaa suoraan myös oikealta kaistalta. Hirvonen

hämmästelee myös sitä, että Kauppakatua pohjoisesta keskustan suunnasta

ajaville on kolmio osoittamassa väistämisvelvollisuutta.

­·Luulisi että samana katuna jatkuva kaupungin pohjois-eteläsuuntainen

pääkatu olisi etuajo-oikeutettu.

Hirvosen mukaan normaali T-risteys tuntuisi selkeämmältä vaihtoehdolta kuin

uusi usean risteyksen ja rampin malli.

­·Uusien järjestelyjen mukaan pitää tietysti oppia ajamaan, jos niitä ei

enää tästä muuteta, Hirvonen kuittaa.

Hirvosen mukaan poliisi ei ole ehtinyt erityisesti tarkkailla liikenteen

sujumista uusissa risteyksissä. Koska järjestelyt ovat niin uudet,

autoilijoille on annettu opetteluaikaa.

Poliisin mukaan ei uudistuneilla väylillä ole ainakaan toistaiseksi

sattunut onnettomuuksia. Kolhuilta vältyttänee jatkossakin, jos risteyksiin

tullaan maltilla ja kaistaopasteet luetaan ajoissa.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Punoittaa. Kauppakadun uudistettu risteys entisen Helsingintien kohdalla

aiheuttaa monelle autoilijalle yllätyksen: oikeaa kaistaa ei saa jatkaa

suoraan, vaan siitä pääsee vain Lappeenkadulle vievälle rampille.

Kirjoittaja:
Saila Karhu