Lappeenrannan ensimmäinen paloauto on piilossa vajassa

Kaupungissa on vanhaa palokalustoa vaikka alan museon varustamiseksi.

ESA VILENIUS

Lappeenrannan ensimmäisellä paloautolla voitaisiin palomestari Mikko

Lehtosen mukaan aivan hyvin lähteä sammuttamaan vaikkapa nurmikkopaloa.

Tosin autoon pitäisi laittaa sitä ennen akku paikoilleen ja ilmaa renkaisiin.

Mutta varsinaisessa tehtävässään se ei olisi ollenkaan avuton. Siinä 800

litran vesisäiliö ja toimiva pumppu- ja letkukalusto.

Auto oli ruodussa peräti vuoteen 1968. Siis silloin se olisi voinut lähteä

vielä hälytykseen. Ja jos jos oikein paha paikka tulisi: sen pumput

olisivat edelleenkin kunnossa.

Se, että vuoden 1931-mallinen Ford AA on kunnossa ja säilynyt on paljolti

palomestari Lehtosen ja muiden pelastuslaitoksen työntekijöiden ansiota.

Vuonna 1996 he panivat korjausmestari Pauli Järvisen ja Lehtosen vetämänä

monissa varastoissa seikkailleen auton jälleen ajokuntoon ja

museokatsastivat sen.

Auto on alkuperäisessä kunnossa·­·sitä ei siis ole entisöity. Paloauton

punaisen alta pilkottaa Fordin perusmusta väri. Käytön jäljet näkyvät

autossa, mutta se on siistimmässä kunnossa kuin monet tämän vuosituhannen

perheautot. Kaikki toimii.

Lehtonen kertoo, että autosta vihjaistiin museokatsastuksen jälkeen kyllä

kaupungin johdolle pr-tilaisuuksia silmällä pitäen.

­·Mitään ei kuitenkaan ole kuulunut.

Edustamassa auto käynyt Palopäällystöliiton 50-vuotisjuhlilla Helsingissä

1982, jolloin sillä sai kyytiä silloinen sisäministeri Matti Ahde.

Tuhannen keikan

veteraani

Lappeenrannan vakinainen palokunta perustettiin 1. maaliskuuta 1932. Se sai

myös paloauton. Sitä ennen tulentorjujat liikkuivat hevospeleillä.

Uuden hyökkäysauton palokunta sai vasta 1950. Aktiivisimpana

palvelusaikanaan Ford osallistui yli tuhannen tulipalon

sammutukseen. Niistä noin sata oli naapurikunnissa. Vuonna 1933

Toikansuolla syttyi tulipalo, joka uhkasi esikaupunkialueita.

Sodan aikana auto oli armeijan palveluksessa, 310. ilmasuojelukomppanian

käytössä. Lappeenrantaa pommitettiin kiivaasti.

Kun vakinainen palokunta sai vuonna 1950 Patanokka-Volvon, Ford annettiin

Armilan-Kourulanmäen VPK:lle käyttöön.

Lappeenrannan toinen paloauto on nyt Nuijamaalla.

Vanhaa palokalustoa

vajasäilytyksessä

Mikko Lehtosen mukaan Lappeenrannassa on tallessa museoikäistä palokalustoa

400 vuoden ajalta viidestä eri maasta. Ajoneuvoja on neljä, hevospelejä

kahdeksan. Lisäksi kaikenlaista muuta palo- ja pelastusvarustusta.

Vanha kalusto on kierrellyt milloin missäkin, sen mukaan kun sille

”sopivaa” tilaa on löytynyt.

Nyt Ford on pelastuslaitoksen takana vajassa ja muu kalusto neljässä eri

paikassa eri puolilla kaupunkia. Mitään museotavaran säilytyspaikkoja ne

eivät ole.

Lehtonen tuntee Suomen vanhaa paloautokalustoa varsin hyvin. Lappeenrannan

Ford ei ole aivan maan vanhimpia, mutta se on hyvässä kunnossa. Maan

ensimmäinen sähkökäyttöinen paloauto otettiin käyttöön Helsingissä 1911. Se

kuljetti ainoastaan palomestaria ja miehistöä.

Ensimmäinen hyökkäysauto pumppuineen ja vesisäiliöineen tuli myös Helsingin

palokunnalle vuonna 1916. Maailmansodan vuoksi se joutui odottelemaan

renkaita vuoden, ennen kuin se voitiin ottaa käyttöön.

PEKKA HÖLKKI

Kuvatekstit

Lisäletkut peräkärryssä. Mikko Lehtonen tuntee Fordin laitteet ja historian

tarkoin.

Lempeää hälytystä. Palopaikalle kiirehdittiin messinkikelloa soittaen.

Alkuperäinen. Autoa ei ole entisöity, sitä on vain hoidettu.

Viimaista kyytiä. Palomiehet istuivat lavarakennelman laidoilla.

Ford AA, rek. MA-16

¤·Vuosimalli 1931, rakennettu paloautoksi Veljekset Kulmalan koritehtaalla

Helsingissä

¤·Kaikkia osia saa edelleen Yhdysvalloista

¤·Nelisylinterinen, bensiinikäyttöinen rivimoottori, 3,24 litraa, 40

hevosvoimaa (vastaavan nykymoottorin teho on 200-300 hevosvoimaa)

¤·Teräspalkkirunko, avoin ohjaamo, puurakenteinen varustus,1+7 paikkaa

¤·Pumpun voimanotto kardaaniakselilta, 800 litran vesisäiliö (nykyisin

paloautossa on noin 3 000 litran vesisäiliö), noin 500 metriä letkuja

¤·Kuuden voltin sähköjärjestelmä (kuorma-autoissa nykyisin yleisesti 24

volttia), hälytysäänenä messinkikello

¤·Matkamittarissa alle 8 000 kilometriä, lukema on todennäköisesti oikea

Kirjoittaja:
Esa Vilenius