ILKKA POHJALAINEN
Lappeenrannan kaupungin päivähoidon ja koulutoimen yhdistämistä selvittänyt
työryhmä esittää näitä toimia yhdistettäväksi vuoden 2005 alusta
varhaiskasvatus- ja opetustoimeksi. Toimialaa ohjaa esityksen mukaan
koulutuslautakunnan tilalle muodostettava varhaiskasvatus- ja
opetuslautakunta. Päivähoidon henkilöstö siirtyisi tälle uudelle
toimialalle. Toimialalle esitetään myös lisää virkoja varhaiskasvatuksen
erityistyöhön ja perusopetuksen oppilashuoltoon.
Työryhmä luovutti raporttinsa kaupunginhallitukselle maanantaina, ja asia
lähtee nyt lautakuntiin lausuntokierrokselle. Hallitus kuulee asiassa
sosiaali- ja terveyslautakuntaa ja koulutuslautakuntaa.
Koulutoimenjohtaja ja selvitystyöryhmän sihteeri Tuija Willberg kertoi
tavoitteena olevan, että päätökset olisi tehtynä kevään 2004 aikana.
·Siinä vaiheessa kun puolueet ryhtyvät valmistautumaan ensi syksyn
kunnallisvaaleihin niin tiedettäisiin, että kumpaan lautakuntaan päivähoito
kuuluu, sosiaali- ja terveys- vai uuden varhaiskasvatus- ja
opetuslautakunnan alaisuuteen. Tiedettäisiin lautakuntajako silloin kun
vaalityötä aloitetaan.
Työryhmä tuli selvityksessään siihen tulokseen, että päivähoidon ja
koulutoimen yhdistämisellä voidaan edistää varhaiskasvatuksen ja
perusopetuksen tavoitteiden saavuttamista sekä lasten ja nuorten
hyvinvointia Lappeenrannassa.
Yhdistymisellä voitaisiin nykyistä paremmin saada erityistuen tarpeessa
olevat lapset varhain heidän tarvitsemansa tuen ja kuntoutuksen piiriin,
kehittää esiopetuksen ja alkuopetuksen niveltämistä lapsen kannalta
sujuvaksi, muodostaa pedagoginen jatkumo varhaiskasvatuksesta
perusopetuksen loppuun saakka, tehostaa tilojen käyttöä, tehdä lasten ja
nuorten palvelut näkyviksi, edistää pienten koululaisten aamu- ja
iltapäivätoiminnan järjestämistä sekä tukea huoltajia vanhemmuudessa.
Vastuuta
aluetiimeille
Työryhmä esittää toimialalle kolmiportaista toimintamallia. Päiväkodit ja
koulut toimisivat edelleen tulosyksiköinä. Kaupunki jaetaan viiteen
alueeseen 7-9 vuosiluokkien koulujen oppilaaksiottoalueiden mukaisesti.
Kullakin alueella toimii aluetiimi, jonka muodostavat päivähoidon edustaja,
1-6 vuosiluokkien koulujen edustaja sekä 7-9 vuosiluokkien koulujen edustaja.
Aluetiimit vastaavat päivähoidon ja perusopetuksen yhteensovittamisesta,
koordinoinnista sekä kasvatuksellisesta jatkumosta kullakin alueella.
Työryhmän mukaan toimialan hallinto on muokattava uusiksi siten, että se
ohjaa toimialan sisällä yhteistyöhön. Yhdistetyn toimialan tulee hoitaa
myös ne tehtävät, jotka päivähoidon puolesta on tehty sosiaali- ja
terveystoimessa. Hallinnon lisäkustannukseksi työryhmä arvioi noin 300 000
euroa vuodessa ja viiden uuden erityistyöntekijän palkkakustannuksiksi noin
200 000 euroa vuodessa.
Ainutlaatuinen
malli
Willbergin mukaan ryhmän esittämistä viidestä uudesta viranhaltijasta kolme
olisi kiertävää erityslastentarhanopettajaa ja kaksi koulukuraattoria
lähinnä vuosiluokille 1-6. Kyse on vuoden 2005 budjetista, joten on
ennenaikaista ennakoida, hyväksytäänkö uudet virat mahdollisen yhdistymisen
yhteydessä.
·Tarvetta olisi selkeästi työlle, jossa voitaisiin varhain puuttua
havaittuihin pulmiin. Eräs yhdistymisen tavoitteista on, että pystyttäisiin
tukemaan tuen tarpeessa olevia lapsia mahdollisimman varhain.
Yhdistymismalli on Lappeenrannassa paikallisesti viritelty, kun on
mietitty, miten asiat hoituisivat. ·Ainakaan meillä ei ole tiedossa
koulutoimen ja päivähoidon yhdistämisiä tämän kokoisissa kaupungeissa.
Willbergin mukaan hallinto on muokattavaa uudestaan. Tavoitteita ei
saavuteta, jos päivähoito siirretään sellaisenaan kokonaisuutena
koulutoimeen. Jos halutaan oikeasti yhteistyötä, hallinnon pitää tukea
sitä ja toimien pitää olla samojen esimiesten alaisuudessa. Toisaalta
palveluiden alueellistamisella haetaan pedagogista jatkumoa
varhaiskasvatuksesta esiopetuksen kautta peruskoulun loppuun saakka.
Alueellinen ajattelu edistää myös koululaisten iltapäivätoiminnan
järjestämistä, kun kannetaan huolta kaikista yhdellä alueella asuvista
lapsista ja katsottaisiin palveluiden järjestelyt alueen näkökulmasta.
Siinä hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon käytössä olevia tiloja.
Tässä vaiheessa ei ole otettu kantaa, onko iltapäivätoiminnan
järjestäjänä sitten yksityiset, joilta kunta ostaa palvelut, vai ovat ne
kunnan omaa toimintaa.
Työryhmän raportti on myös luettavissa netissä
www.lappeenranta.fi/koulutus/tiedottaminen.html
Varhaiskasvatus- ja opetustoimen piirissä olisi
¤·Alle kouluikäisistä lappeenrantalaisista 70 prosenttia
¤·Kouluikäisistä yhdeksän vuoden ajan 100 prosenttia
¤·Nuorista lukioissa 55 prosenttia kolmen vuoden ajan
¤·Palveluja käyttäjiä 9 700, 17 prosenttia asukkaista
¤·Henkilöstö 1 300 eli 35 pros. kaupungin henkilöstöstä
¤·Tulosyksiköitä 60 kappaletta