Lappeenrannan päivähoitoa ja koulutointa esitetään yhteen

Varhaiskasvatus- ja opetustoimi aloittaisi toimialana vuonna 2005.

ILKKA POHJALAINEN

Lappeenrannan kaupungin päivähoidon ja koulutoimen yhdistämistä selvittänyt

työryhmä esittää näitä toimia yhdistettäväksi vuoden 2005 alusta

varhaiskasvatus- ja opetustoimeksi. Toimialaa ohjaa esityksen mukaan

koulutuslautakunnan tilalle muodostettava varhaiskasvatus- ja

opetuslautakunta. Päivähoidon henkilöstö siirtyisi tälle uudelle

toimialalle. Toimialalle esitetään myös lisää virkoja varhaiskasvatuksen

erityistyöhön ja perusopetuksen oppilashuoltoon.

Työryhmä luovutti raporttinsa kaupunginhallitukselle maanantaina, ja asia

lähtee nyt lautakuntiin lausuntokierrokselle. Hallitus kuulee asiassa

sosiaali- ja terveyslautakuntaa ja koulutuslautakuntaa.

Koulutoimenjohtaja ja selvitystyöryhmän sihteeri Tuija Willberg kertoi

tavoitteena olevan, että päätökset olisi tehtynä kevään 2004 aikana.

­·Siinä vaiheessa kun puolueet ryhtyvät valmistautumaan ensi syksyn

kunnallisvaaleihin niin tiedettäisiin, että kumpaan lautakuntaan päivähoito

kuuluu, sosiaali- ja terveys- vai uuden varhaiskasvatus- ja

opetuslautakunnan alaisuuteen. Tiedettäisiin lautakuntajako silloin kun

vaalityötä aloitetaan.

Työryhmä tuli selvityksessään siihen tulokseen, että päivähoidon ja

koulutoimen yhdistämisellä voidaan edistää varhaiskasvatuksen ja

perusopetuksen tavoitteiden saavuttamista sekä lasten ja nuorten

hyvinvointia Lappeenrannassa.

Yhdistymisellä voitaisiin nykyistä paremmin saada erityistuen tarpeessa

olevat lapset varhain heidän tarvitsemansa tuen ja kuntoutuksen piiriin,

kehittää esiopetuksen ja alkuopetuksen niveltämistä lapsen kannalta

sujuvaksi, muodostaa pedagoginen jatkumo varhaiskasvatuksesta

perusopetuksen loppuun saakka, tehostaa tilojen käyttöä, tehdä lasten ja

nuorten palvelut näkyviksi, edistää pienten koululaisten aamu- ja

iltapäivätoiminnan järjestämistä sekä tukea huoltajia vanhemmuudessa.

Vastuuta

aluetiimeille

Työryhmä esittää toimialalle kolmiportaista toimintamallia. Päiväkodit ja

koulut toimisivat edelleen tulosyksiköinä. Kaupunki jaetaan viiteen

alueeseen 7­-9 vuosiluokkien koulujen oppilaaksiottoalueiden mukaisesti.

Kullakin alueella toimii aluetiimi, jonka muodostavat päivähoidon edustaja,

1­-6 vuosiluokkien koulujen edustaja sekä 7-­9 vuosiluokkien koulujen edustaja.

Aluetiimit vastaavat päivähoidon ja perusopetuksen yhteensovittamisesta,

koordinoinnista sekä kasvatuksellisesta jatkumosta kullakin alueella.

Työryhmän mukaan toimialan hallinto on muokattava uusiksi siten, että se

ohjaa toimialan sisällä yhteistyöhön. Yhdistetyn toimialan tulee hoitaa

myös ne tehtävät, jotka päivähoidon puolesta on tehty sosiaali- ja

terveystoimessa. Hallinnon lisäkustannukseksi työryhmä arvioi noin 300 000

euroa vuodessa ja viiden uuden erityistyöntekijän palkkakustannuksiksi noin

200 000 euroa vuodessa.

Ainutlaatuinen

malli

Willbergin mukaan ryhmän esittämistä viidestä uudesta viranhaltijasta kolme

olisi kiertävää erityslastentarhanopettajaa ja kaksi koulukuraattoria

lähinnä vuosiluokille 1-6. Kyse on vuoden 2005 budjetista, joten on

ennenaikaista ennakoida, hyväksytäänkö uudet virat mahdollisen yhdistymisen

yhteydessä.

­·Tarvetta olisi selkeästi työlle, jossa voitaisiin varhain puuttua

havaittuihin pulmiin. Eräs yhdistymisen tavoitteista on, että pystyttäisiin

tukemaan tuen tarpeessa olevia lapsia mahdollisimman varhain.

Yhdistymismalli on Lappeenrannassa paikallisesti viritelty, kun on

mietitty, miten asiat hoituisivat. ­·Ainakaan meillä ei ole tiedossa

koulutoimen ja päivähoidon yhdistämisiä tämän kokoisissa kaupungeissa.

Willbergin mukaan hallinto on muokattavaa uudestaan. Tavoitteita ei

saavuteta, jos päivähoito siirretään sellaisenaan kokonaisuutena

koulutoimeen. ­ Jos halutaan oikeasti yhteistyötä, hallinnon pitää tukea

sitä ja toimien pitää olla samojen esimiesten alaisuudessa. Toisaalta

palveluiden alueellistamisella haetaan pedagogista jatkumoa

varhaiskasvatuksesta esiopetuksen kautta peruskoulun loppuun saakka.

Alueellinen ajattelu edistää myös koululaisten iltapäivätoiminnan

järjestämistä, kun kannetaan huolta kaikista yhdellä alueella asuvista

lapsista ja katsottaisiin palveluiden järjestelyt alueen näkökulmasta.

Siinä hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon käytössä olevia tiloja.

­ Tässä vaiheessa ei ole otettu kantaa, onko iltapäivätoiminnan

järjestäjänä sitten yksityiset, joilta kunta ostaa palvelut, vai ovat ne

kunnan omaa toimintaa.

Työryhmän raportti on myös luettavissa netissä

www.lappeenranta.fi/koulutus/tiedottaminen.html

Varhaiskasvatus- ja opetustoimen piirissä olisi

¤·Alle kouluikäisistä lappeenrantalaisista 70 prosenttia

¤·Kouluikäisistä yhdeksän vuoden ajan 100 prosenttia

¤·Nuorista lukioissa 55 prosenttia kolmen vuoden ajan

¤·Palveluja käyttäjiä 9 700, 17 prosenttia asukkaista

¤·Henkilöstö 1 300 eli 35 pros. kaupungin henkilöstöstä

¤·Tulosyksiköitä 60 kappaletta

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen