HEIKKI SOPANEN
Vaikka kuutostien perusparannus Lappeenrannan ja Imatran välillä on
Kaakkois-Suomen tiepiirin hanke, se nielee rahaa myös Lappeenrannan
kaupungilta. Kaupungin täytyy rakentaa omalla kustannuksellaan
katuliittymiä muun muassa Eteläkadun ja Selkäharjun risteyksiin.
Jos perusparannus alkaa toden teolla 2005, kaupunki joutuu tulevina vuosina
investoimaan 56 miljoonaa euroa katurakentamiseen. Kaupunki aikoo saada
osan rahoista työllisyysperusteisena avustuksena, ja on laatinut
Kaakkois-Suomen työvoima- ja elinkeinokeskukselle hankehakemuksen.
Ensi vuodelle Eteläkadun ja Selkäharjunkadun rakentamiseen anotaan
TE-keskukselta työministeriön avustusta 220 000 euroa, vuodelle 2005
500 000 euroa ja vuodelle 2006 300 000 euroa.
Kaupungin omarahoitus on vuodelle 2004 880 000 euroa, vuodelle 2005
1 900 000 euroa ja vuodelle 2006 1 200 000 euroa.
Kaupungin teknisen toimialan johtaja Ensio Koikkalainen sanoo, että
omarahoituksen löytäminen edellyttää ensi vuodesta alkaen lisää
kadunrakennuseuroja toimialan talousarvioihin.
·Nykyinen liikenneväylien investointitaso ei riitä, vaikka saammekin osan
omarahoituksesta kaupunginhallituksen EU-hankemäärärahoista. Tietysti pitää
muistaa, että valtionrahoitus tiepiirille kuutostien perusparantamiseksi ei
ole vielä varmistunut. Hankehakemus on varautumista rakentamisen alkamiseen.
Kuutostiekohteiden lisäksi kaupunki hakee TE-keskukselta ensi vuodelle
avustusta lentokoneiden yöpymishallin rakentamiseen ja Pajarilan
metallikylän sekä Skinnarilan teknologiapuiston kunnallistekniikkaan.
Kaupungin ensi vuoden EU- ja elinkeinomäärärahoista osoitetaan Skinnarilan
teknologiapuistoon 182 000 euroa, Pajarilan hankkeeseen 120 250 euroa ja
koneiden yöpymishalliin 146 000 euroa.
Rahojen jyvityksestä päätti kaupunginhallitus sillä varauksella, että
kaupunginvaltuusto hyväksyy ensi vuoden talousarvion EU- ja
elinkeinorahojen osalta esitetyssä muodossa.