Linja-autoaseman montun asuinkorttelin aloitus kangertaa

Palvelukeskussäätiö ja kaupunki pitävät alueen ensiairueksi ajateltua palvelutaloa liian kalliina ja epätarkoituksenmukaisena.

ANNE KOTIHARJU

Lappeenrannan linja-autoaseman montun rakennustyömaan käynnistymien ei ehkä

etene virtaviivaisesti, vaikka tehty kaavavalitus jätettiinkin tutkimatta.

Rakentamisen piti alkaa hetimmiten Lappeenrannan palvelukeskussäätiön

palvelutalolla, siihen liittyvällä toisella ikäihmisille tarkoitetulla

talolla ja kolmannella vapaarahoitteisella tavallisella asuinkerrostalolla.

Nyt palvelukeskussäätiö ja kaupungin sosiaali- ja terveystoimi katsovat,

että palvelutalon rakentaminen tulisikin liian kalliiksi. Lisäksi useampaan

kerrokseen jaettava ratkaisu olisi epätarkoituksenmukainen.

Kaupunginhallitus päätti maanantaina jättää asian pöydälle ja järjestää

asiasta iltakoulutyyppisen keskustelun seuraavassa kokouksessaan.

Hallitus päätti nimetä myös toimikunnan selvittämään yleisemminkin

palveluasuntojen määrän lisäämistä Lappeenrannassa. Samalla toimikunta

ilmeisesti selvittäisi myös linja-autoaseman montun hankkeen edellytykset.

Toimikunta saisi työnsä valmiiksi huhtikuussa.

Palvelukeskussäätiön toiminnanjohtaja Aino-Maija Viro-Lehto kertoo, ettei

säätiön hallitus ole tehnyt vielä päätöstä rakentamisen aloittamisesta.

Palvelutalo tulisi Helsingintien ja kauppakeskuksen väliin.

­·Kyllä se aika kallis talo tulisi olemaan. Tutkimme vielä ensi vuoden

puolella erilaisia rahoitusmuotoja. Ei ehkä pidä ajatella, että hanke olisi

peruuntunut, mutta kyllä se lykkääntyy.

Kaupunki ei halua

jarrumieheksi

Kaupunginjohtaja Markku Andersson tähdentää, ettei kaupunki halua

hankaloittaa linja-autoaseman montun rakentamista.

­·Tietenkin toivomme, että linja-autoaseman kortteli kaupallisine

osioineen, maakuntataloineen ja muine rakentamisineen saadaan toteutumaan

mahdollisimman nopeasti, että löydetään oikeat mukaantulijat,

kustannustasot ja muodot siellä toimia.

Kaupunginhallitus pyysi sosiaali- ja terveystoimelta säätiön hankkeesta

lausunnon. Siinä todetaan, että hanke vaatii tässä vaiheessa vielä

lisäharkintaa. Toimialan mukaan kaupungin ei pitäisi sitoutua ennen nyt

nimetyn palveluasuntotoimikunnan selvityksen valmistumista

Palvelukeskussäätiön uusien kiinteistöjen kustannusten maksuun.

Vanhusten palvelujen johtaja Matti Kaskinen toteaa, ettei toimitiloista

saada ideaalia kokonaisuutta. Kahteen kerrokseen tulevat tilat vievät

kustannustehokkuutta, kun henkilöstöä pitää palkata enemmän. ­·Kaupunki ei

voi sitoutua kalliisiin kustannuksiin viideksi vuodeksi. Se ei ole

veronmaksajan kannalta paras vaihtoehto. Rakennus ei ole paras mahdollinen

suunniteltuun tarkoitukseen. Asukkaat joutuvat maksamaan niin sanottua

ylikorkeata vuokraa ja meille vuotuiset käyttökustannukset tulevat korkeiksi.

Andersson uskoo, että linja-autoaseman montun eri kohteisiin liittyvät

neuvottelut etenevät.

­·Ei tässä ole tarkoitus junaa pysäyttää. Palvelukeskuksen

rakentamisessakin neuvottelut jatkuvat ja asetettu toimikunta asettaa

siihen askelmerkkejä.

Palveluasumista

ja dementiapaikkoja

Kaupunginhallitus on aiemmilla päätöksillään kovasti kannustanut

Palvelukeskussäätiötä tulemaan mukaan Iinja-autoaseman montun

asuinkortteliin. Säätiö on ilmoittanut haluavansa ensi sijassa rakentaa

Vapaudenaukiolle, mutta on tietyin ehdoin valmis siirtämän hankkeen näihin

niin sanottuihin Galleria-kiinteistöihin.

Säätiö vaatii kaupungilta käytännössä 20 prosentin tukea

rakennuskustannuksiin. Lisäksi kaupungin pitää sitoutua ostamaan talosta

palveluja vähintään viideksi vuodeksi. Säätiö toivoo kaupungin antavan

tontin myös Vapaudenaukiolta.

Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että kaupunkiin saadaan lisää

palveluasuntoja ja toisaalta linja-autoaseman montun rakentamisen

käynnistymistä olisi syytä edistää.

Säätiö on neuvotellut linja-autoaseman monttua rakentavien Okan ja NCC:n

kanssa yhdestä viisikerroksisesta talosta. Ensimmäiseen kerrokseen tulisi

viisi tehostetun palveluasumisen paikkaa ja toiseen 12-­16 dementiayksikön

hoitopaikkaa. Kolmessa ylimmässä kerroksessa olisi tavallisia

vapaarahoitteisia asuntoja. Ensimmäiseen kerrokseen tulisi palvelutiloja

myös viereiselle senioritalolle.

Alustava vuokra on 12 euroa neliöltä, mikä ylittää asumistuen tason

kahdella eurolla. Hankkeen rahoitus koostuisi kaupungilta anottavasta 10

prosentin avustuksesta, kaupungilta anottavasta 15 prosentin

korkotukilainasta ja normaalista pankkilainasta. Kaupunki olisi ainut

ulkopuolinen rahoittaja, mikäli hanke toteutetaan nopealla aikataululla.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju