MATTI SAARELA
Teatteri Imatran seuraava ensi-ilta Hamlet on näytelmä, jossa ihmiset ovat
kuin nukkeja ja nuket kuin ihmisiä.
·Yhteiskunta kiskoo meitä monelle taholle kuin siimat marionetteja,
ohjaaja Kamran Shahmardan sanoo.
Teatteri Imatran Hamlet on varmasti myös suuri seikkailu, matka teatterin
maailmaan ja sen mahdollisuuksiin.
·Käytössä ovat kaikki nukketeatterin keinot ja tyylilajit, esityksen nuket
ja puvut suunnitellut Olga Gontsharova jatkaa.
Teatteri Imatran Hamletin kaikissa rooleissa on kaksoismiehitys, näyttelijä
ja nukke. Shahmardanin mukaan tällä ratkaisulla on saatu myös kaksi hyvin
erilaista näkökulmaa William Shakespearen klassikkonäytelmään.
·Näytelmää on tehnyt hyvin monikansallinen joukko. Minä olen
azerbaidzhanilainen, Gontsharova venäläinen, näytelmän musiikin säveltänyt
ystäväni Herman Rechtberger on itävaltalainen ja näyttelijät suomalaisia,
hän kuvailee.
Hamlet on Shakespearen näytelmistä jos ei nyt se kaikkein rakastetuin niin
ainakin eniten esitetty.
·Me olemme halunneet avata uudenlaisen näkökulman Shakespearen näytelmän
dramaturgiaan. Esiin on nousut näkökohtia, joita perinteinen tulkita ei
tunne, Shahmardan sanoo.
·Hamletia on esittely kaikkialla maailmassa. Me uskomme, että meidän
ideamme on aivan uusi ja se antaa aihetta juhlaan teatterin maailmassa, hän
jatkaa. Shahmardanin mukaan Shakespearen näytelmien henkilöt ovat hyvin
moderneja. Kaikki tulkinnat käyvät, koska Shakespearen henkilöt ovat niin
aitoja.
·Itse rohkenen sanoa, että meidän tulkintamme tuo jotakin uutta
Shakespearen näytelmän dramaturgiaan ja se uudistaa perinnettä myös
visuaalisessa mielessä, Shahmardan sanoo.
Shahmardan aloitti Hamletin dramatisoinnin puoli toista vuotta sitten.
Yhteistyö Gontsharovan kanssa alkoi kahdeksan kuukautta sitten. ·Klassinen
tulkinta on esityksen perusta. Sen päälle rakennetaan oma esitys rohkeiden
kokeilujen kautta. Ne alkavat dramaturgiasta ja päättyvät
näyttelijäntyöhön, hän kuvaa kuvaa produktion harjoitusprosessia.
Ollako taiteilija,
vai eikö olla?
Mutta miksi sitten Hamlet?
·Hamlet tekee näytelmässä kysymyksen, johon jokaisen taiteilijan on aina
välillä pakko löytää itseään tyydyttävä vastaus. Minulle tämä kysymys on
juuri nyt ajankohtainen ja pääroolia esittää ystäväni, jolle sama kysymys
on yhtä ajankohtainen. Hamletin keskeinen teema on rohkeus. Elämälle ei
myönnetä takuuaikaa. Mene ja tee! Se on vastus, Shahmardan sanoo.
Uutta eivät ole vain omintakeinen dramatisointi, puvut, maskeeraukset ja
nuket. Rechtberger on säveltänyt esitystä varten uutta musiikkia.
Näytelmän puvut ovat todella näyttäviä. Ne on jouduttu suunnitelmaan myös
nopeita vaihtoja varten. Harjoituksissa näyttelijä on nopeimmillaan
kuoriutunut vahvasti topatusta puvustaan ulos 15 sekunnissa.
·Yhden puvun tekemiseen kului kahdesta kolmeen viikkoon. Pelkästään asuun
kuuluvan myllynkivikauluksen tekeminen saattoi viedä kolme päivää, pukujen
toteutuksesta vastannut Marja Luukkonen kertoo.
Hamletin roolin tai oikeastaan roolit näyttelee Aapo Repo. Revon mukaan
Hamletin kuuluisa kysymys viittaa elämän perimmäisiin asioihin, pitääkö
jatkaa elämää, vai kuolla pois, kun elämä ei tunnu enää mielekkäältä.
·Se liittyy myös arjen pieniin ja yksinkertaisiin asioihin. Onko meillä
rohkeutta kokeilla jotain uutta. Uskooko siihen, että se mitä tekee, on
tärkeää. Elämä on aikamoinen arvoitus, Repo sanoo roolistaan.
Hamlet on suuri produktio. Näyttelijöitä on mukana yhdeksän ja rooleja on
16 ja jokainen niistä on tavallaan vähintään kaksoisrooli. Lisäksi
esityksessä on mukana tanssia ja pantomiimia. Koreografian esitykseen on
tehnyt Laura Huhtamaa.
III
Hamlet, ensi-ilta la 31.1. klo 16 Teatteri Imatra.
MATTI SAARELA
Kuvateksti
Ollako, vai eikö olla. Hamletin roolissa näyttelee Aapo Repo. Mukana on
myös toinen Hamlet, jota tulkitsee Olga Gontsharovan suunnittelema ja
valmistama nukke.