IRMELI OJALAINEN
Imatralla ryhdytään kevätkauden aikana pohtimaan, olisiko tarvetta
luottamushenkilöstön organisaatiomuutokseen, vai jatketaanko viiden
lautakunnan mallilla myös seuraavalla valtuustokaudella.
Kokoomuksen ja keskustan ryhmissä nähdään muutostarpeita. Demarien ryhmyri
Heikki Luukkanen puolestaan puuttuisi ennemminkin virkamiesorganisaatioon,
jonka työnjaossa ja vastuuttamisessa hän näkee tarkentamisen varaa.
Edellinen ponnistus organisaation muutoksiin tyssäsi valtuustossa ennen
kuluvan valtuustokauden alkua. Kaupunginjohtaja Tauno Moilasen esitys
kolmesta hallintokunnasta ja lautakunnasta olisi käytännössä siirtänyt
kulttuuritoimen koulutoimeen ja vapaa-aikatoimen tekniseen toimeen.
Ympäristötoimessa olisi selvitetty alueellista tai maakunnallista
toimintamallia.
Vt. kaupunginjohtaja, hallintojohtaja Hannu Tsupari sanoo, että jos
muutoksia tehdään, ne on syytä hoitaa kevään aikana kun rakenteitakin
muutenkin mietitään.
·Lähinnä voi tulla kyseeseen pienten hallintokuntien, kuten kulttuurin ja
vapaa-aikatoimen yhdistäminen koulutoimeen sivistystoimeksi. Ajatus
sosiaali- ja terveystoimen erottamisesta kahtia tuntuu sen sijaan
vieraalta, Tsupari toteaa.
Neljäkään
ei pahasta
Kokoomuksen valtuustoryhmää vetävä Ismo Pöllänen haluaisi kolmen toimialan
ja lautakunnan mallin uudelleen keskusteluun. Samalla pitäisi pohtia,
pitäisikö sosiaali- ja terveystoimi jakaa kahdeksi toimialaksi, joilla
olisi omat lautakuntansa.
·Edellisen valtuustokauden lopussa katsottiin muutoksen tuovan
demokratiavajetta ja keskustelu loppui siihen. Nyt taas tulevat uudet
valtuustot, joten asiaa voisi miettiä uudelleen, Pöllänen sanoo.
Hänen mielestään kulttuuri ja vapaa-aika ovat niin pieniä, ettei
lautakunnan kokouksissa ole juuri muuta kuin rutiiniasioita ja
sivistystoimen sisällä niiden toiminta voisi saada jotain uutta.
Vapaa-aikatoimen tekninen puoli hoituisi teknisen lautakunnan alaisuudessa
ja näin saataisiin myös synergiahyötyjä.
Pöllänen pohtii, voitaisiinko iso sosiaali- ja terveystoimi jakaa kahtia.
Asiat ehkä hallittaisiin ja niihin ehdittäisiin tutustua paremmin kahdessa
lautakunnassa. ·Neljän lautakunnan malli ei saattaisi olla paha sekään.
Lautakuntapaikkojen väheneminen ei vähennä poliitikkojen valtaa. Poliitikot
tekevät vastaisuudessakin poliittiset päätökset tarvittavilta osin.
Operatiiviseen toimintaa politiikkaa ei pidä liikaa sotkeakaan, Pöllänen
huomauttaa.
Virkamiesorganisaatio
myös tarkennukseen
Demariryhmän puheenjohtaja Heikki Luukkasen mielestä kaupungin hallinnon
toimivuus ei ole kiinni luottamushenkilöorganisaatiosta. Enemmän kuin sitä,
pitäisi nyt miettiä virkamiesorganisaatiota, jossa työnjakokysymykset ovat
höltyneet.
·Jos tuotantoa aiotaan saada aikaan, pitää tekijöitä olla. Sen sijaan
pitää miettiä, millainen joukko hallitsee ja johtaa töitä, Luukkanen miettii.
Hän huomauttaa, että Imatralla on delegoitu virkamiehille valtaa, myös
poliittista valtaa. Luottamusmiesten on kyseltävä myös vastuun kannon
perään. Senkin puolen pitää olla kunnossa.
·Kun virkamieshallinnossa tapahtuu muutoksia eläkkeelle siirtymisten
muodossa, pitää yksittäisten töitten järjestämisen sijaan miettiä
kokonaisuutta ja sen toimivuutta, Luukkanen korostaa.
Heikki Luukkanen ei innostu lautakuntien vähentämisestä nykyisestään.
Hänestä esimerkiksi kulttuuriin ja vapaa-aikapuoli ovat toimivia. Sosiaali-
ja terveystoimen eriyttäminen kahdeksi toimialaksi ja lautakunnaksi toisi
lisää turhaa byrokratiaa ja hidastaisi asioiden käsittelyä nykyisestään.
·Yhteistoimintaa hallintokuntien pitää harrastaa, mutta isoa remonttia en
näe tarpeelliseksi, Heikki Luukkanen sanoo.
Nuorisotoimelle
tehtävä jotain
Keskustan ryhmänjohtaja Tuomo Hallikas haluaa nuorisotoimen
uusorganisoimista. Hänestä erityisesti se kärsii nykyisestä
hajanaisuudesta, kun nuorten asioita käsitellään jopa kolmessa eri
lautakunnassa. Koordinointi ei pelaa.
·Olin aiemmin kovasti vastaan kolmen lautakunnan mallia, mutta nyt
entistä enemmän kallistunut sen kannalle, Hallikas sanoo todeten, ettei
sosiaali- ja terveystoimen jako ei sytytä.
·Valtuustossa voisi olla Kempeleen tapaan järjestelmä, jossa valtuutetut
ottaisivat kukin itselleen yhden seurattavan painopistealueen ja
perehtyisivät siihen, Hallikas miettii.
Imatralla hänen mielestään turhautumaa on aiheuttamassa se, etteivät
kaikki ryhmät ole selvillä mitä missäkin tapahtuu, kun pienryhmillä ei ole
joka lautakunnassa edustusta.
·Kaiken takanahan tässä on vapaakuntamalli, jonka mukaan
kaupunginvaltuusto päättää vain budjettiraameista ja tavoitteista.
Valtuuston pitää päättää selkeästi tavoitteista eikä lähteä sotkeutumaan
lillukanvarsiin, kuten meillä nyt tahtoo alinomaan tapahtua.
ES-ARKISTO/IRMELI OJALAINEN
Kuvateksti
Luottamustehtävä. Valtuusto saa mahdollisesti päätettäväkseen, muutetaanko
organisaatiota seuraavaa vaalikautta ajatellen. Nykyvaltuustossa puurtavat
edessä vas. Maunu Kuismanen, Leena-Maija Sandholm, Sinikka Poskiparta ja
takana Ismo Harju ja Tuomo Hallikas .