Imatran kaupunki harkitsee jälleen kolmen lautakunnan mallia

Organisaation muutostarpeet katsotaan kevätkauden aikana.

IRMELI OJALAINEN

Imatralla ryhdytään kevätkauden aikana pohtimaan, olisiko tarvetta

luottamushenkilöstön organisaatiomuutokseen, vai jatketaanko viiden

lautakunnan mallilla myös seuraavalla valtuustokaudella.

Kokoomuksen ja keskustan ryhmissä nähdään muutostarpeita. Demarien ryhmyri

Heikki Luukkanen puolestaan puuttuisi ennemminkin virkamiesorganisaatioon,

jonka työnjaossa ja vastuuttamisessa hän näkee tarkentamisen varaa.

Edellinen ponnistus organisaation muutoksiin tyssäsi valtuustossa ennen

kuluvan valtuustokauden alkua. Kaupunginjohtaja Tauno Moilasen esitys

kolmesta hallintokunnasta ja lautakunnasta olisi käytännössä siirtänyt

kulttuuritoimen koulutoimeen ja vapaa-aikatoimen tekniseen toimeen.

Ympäristötoimessa olisi selvitetty alueellista tai maakunnallista

toimintamallia.

Vt. kaupunginjohtaja, hallintojohtaja Hannu Tsupari sanoo, että jos

muutoksia tehdään, ne on syytä hoitaa kevään aikana kun rakenteitakin

muutenkin mietitään.

­·Lähinnä voi tulla kyseeseen pienten hallintokuntien, kuten kulttuurin ja

vapaa-aikatoimen yhdistäminen koulutoimeen sivistystoimeksi. Ajatus

sosiaali- ja terveystoimen erottamisesta kahtia tuntuu sen sijaan

vieraalta, Tsupari toteaa.

Neljäkään

ei pahasta

Kokoomuksen valtuustoryhmää vetävä Ismo Pöllänen haluaisi kolmen toimialan

ja lautakunnan mallin uudelleen keskusteluun. Samalla pitäisi pohtia,

pitäisikö sosiaali- ja terveystoimi jakaa kahdeksi toimialaksi, joilla

olisi omat lautakuntansa.

­·Edellisen valtuustokauden lopussa katsottiin muutoksen tuovan

demokratiavajetta ja keskustelu loppui siihen. Nyt taas tulevat uudet

valtuustot, joten asiaa voisi miettiä uudelleen, Pöllänen sanoo.

Hänen mielestään kulttuuri ja vapaa-aika ovat niin pieniä, ettei

lautakunnan kokouksissa ole juuri muuta kuin rutiiniasioita ja

sivistystoimen sisällä niiden toiminta voisi saada jotain uutta.

Vapaa-aikatoimen tekninen puoli hoituisi teknisen lautakunnan alaisuudessa

ja näin saataisiin myös synergiahyötyjä.

Pöllänen pohtii, voitaisiinko iso sosiaali- ja terveystoimi jakaa kahtia.

Asiat ehkä hallittaisiin ja niihin ehdittäisiin tutustua paremmin kahdessa

lautakunnassa. ­·Neljän lautakunnan malli ei saattaisi olla paha sekään.

Lautakuntapaikkojen väheneminen ei vähennä poliitikkojen valtaa. Poliitikot

tekevät vastaisuudessakin poliittiset päätökset tarvittavilta osin.

Operatiiviseen toimintaa politiikkaa ei pidä liikaa sotkeakaan, Pöllänen

huomauttaa.

Virkamiesorganisaatio

myös tarkennukseen

Demariryhmän puheenjohtaja Heikki Luukkasen mielestä kaupungin hallinnon

toimivuus ei ole kiinni luottamushenkilöorganisaatiosta. Enemmän kuin sitä,

pitäisi nyt miettiä virkamiesorganisaatiota, jossa työnjakokysymykset ovat

höltyneet.

­·Jos tuotantoa aiotaan saada aikaan, pitää tekijöitä olla. Sen sijaan

pitää miettiä, millainen joukko hallitsee ja johtaa töitä, Luukkanen miettii.

Hän huomauttaa, että Imatralla on delegoitu virkamiehille valtaa, myös

poliittista valtaa. Luottamusmiesten on kyseltävä myös vastuun kannon

perään. Senkin puolen pitää olla kunnossa.

­·Kun virkamieshallinnossa tapahtuu muutoksia eläkkeelle siirtymisten

muodossa, pitää yksittäisten töitten järjestämisen sijaan miettiä

kokonaisuutta ja sen toimivuutta, Luukkanen korostaa.

Heikki Luukkanen ei innostu lautakuntien vähentämisestä nykyisestään.

Hänestä esimerkiksi kulttuuriin ja vapaa-aikapuoli ovat toimivia. Sosiaali-

ja terveystoimen eriyttäminen kahdeksi toimialaksi ja lautakunnaksi toisi

lisää turhaa byrokratiaa ja hidastaisi asioiden käsittelyä nykyisestään.

­·Yhteistoimintaa hallintokuntien pitää harrastaa, mutta isoa remonttia en

näe tarpeelliseksi, Heikki Luukkanen sanoo.

Nuorisotoimelle

tehtävä jotain

Keskustan ryhmänjohtaja Tuomo Hallikas haluaa nuorisotoimen

uusorganisoimista. Hänestä erityisesti se kärsii nykyisestä

hajanaisuudesta, kun nuorten asioita käsitellään jopa kolmessa eri

lautakunnassa. Koordinointi ei pelaa.

­·Olin aiemmin kovasti vastaan kolmen lautakunnan mallia, mutta nyt

entistä enemmän kallistunut sen kannalle, Hallikas sanoo todeten, ettei

sosiaali- ja terveystoimen jako ei sytytä.

­·Valtuustossa voisi olla Kempeleen tapaan järjestelmä, jossa valtuutetut

ottaisivat kukin itselleen yhden seurattavan painopistealueen ja

perehtyisivät siihen, Hallikas miettii.

Imatralla hänen mielestään turhautumaa on aiheuttamassa se, etteivät

kaikki ryhmät ole selvillä mitä missäkin tapahtuu, kun pienryhmillä ei ole

joka lautakunnassa edustusta.

­·Kaiken takanahan tässä on vapaakuntamalli, jonka mukaan

kaupunginvaltuusto päättää vain budjettiraameista ja tavoitteista.

Valtuuston pitää päättää selkeästi tavoitteista eikä lähteä sotkeutumaan

lillukanvarsiin, kuten meillä nyt tahtoo alinomaan tapahtua.

ES-ARKISTO/IRMELI OJALAINEN

Kuvateksti

Luottamustehtävä. Valtuusto saa mahdollisesti päätettäväkseen, muutetaanko

organisaatiota seuraavaa vaalikautta ajatellen. Nykyvaltuustossa puurtavat

edessä vas. Maunu Kuismanen, Leena-Maija Sandholm, Sinikka Poskiparta ja

takana Ismo Harju ja Tuomo Hallikas .

Kirjoittaja:
Irmeli Ojalainen