Kanavan talven toiseksi viimeinen alus karahti karille

Merenkulkupiiri jatkaa talvikäytön kokeita.

EEVA SEDERHOLM

Saimaan kanavan liikennöintikauden toiseksi viimeinen alus ajoi karille

torstaina. Laiva ajautui Mustolanlammella kelluvaan ponttonibetonilaituriin.

RMS Aldebaran saapui Mustolaan puolen päivän maissa ja ajautui pois

reitiltä. Alus pääsi penkasta irti ja ajoi omin voimin tarkastettavaksi

Mustolan satamaan. Sukeltajat eivät havainneet laivassa vikoja pinnan

naarmuuntumista lukuunottamatta.

Syytä karilleajoon viranomaiset eivät torstaina kertoneet. Sääolosuhteet ja

jäätilanne olivat suhteellisen helppoja. Myöskään teknisiä vikoja aluksessa

ei havaittu, sillä sen annettiin jatkaa matkaa jo saman päivän aikana.

RMS Aldebaran on alun perin saksalainen alus, joka on liputettu Antiqua

Barbudassa. Se on rakennettu vuonna 1996.

Merenkulkupiirin tarkastusyksikön päällikön Markku Ruuskan mukaan Saimaalla

sattuu vuodessa kymmenkunta vastaavaa reitiltä ajautumista, jossa alus

koskettaa pohjaa. Yleisimpiä syitä on kolme.

­·Inhimilliset syyt, tekniset viat ja sääolosuhteet, hän listaa.

Kanavan muurirakenteisiin tai laituriin ajautuu vuosittain alle kymmenen

alusta, kertoo Järvi-Suomen merenkulkupiirin johtaja Aimo Heiskanen.

Vaurioita pikkuonnettomuuksista ei yleensä aiheudu, koska kanavan rakenteet

on hyvin suojattu ja alusten nopeudet alhaisia.

­·Joitakin parruja tai betonirakenteiden suojia saattaa mennä rikki,

Heiskanen kertoo.

Onnettomuuksien syiden selvittäminen on Merenkulkulaitoksen

meriturvallisuusyksikön vastuulla. Raporttiin kirjataan sekä luotsin että

aluksen päällikön näkemykset tapahtuneesta.

Jos vauriot ovat suuria, laivan päällikkö kuvaa tapahtumat

meriselityksessä. Jos tämä antaa aihetta oikeuskäsittelylle,

vahingonkorvaukset ja muut tuomiot määrää oikeusistuin. Tuomioista on

määrätty merilaissa.

Aldebaran oli Saimaan kanavan toiseksi viimeinen liikennöijä tälle

talvelle. Virallisesti kausi päättyy 18. tammikuuta, mutta muutamien

peruutusten takia viimeisen alukset kulkivat jo torstaina.

­·Liikennekatkoksen aikana tarkoituksemme on tehdä talviliikennekokeiluja,

Aimo Heiskanen kertoo.

Tämä edellyttää kuitenkin selvää pakkasjaksoa.

Jos talven sää on tavanomainen, liikennöinti jatkuu maalis-huhtikuun aikana.

HELGE MIESKOLAINEN

Kuvateksti

Karille. Saimaan kanavan talven toiseksi viimeinen alus ajautui Mustolassa

sivuun reitiltä.

Kirjoittaja:
Eeva Sederholm