Lappeenrannasta on tullut edullisen bensan paikkakunta

Uudenlaiset automaattiasemat kovensivat kilpailua. Hiipuneesta Venäjän tankkauksesta lisää volyymiä.

ESA VILENIUS

Lappeenrannasta on viime vuoden loppupuolella tullut suhteessa muuhun

maahan edullisen bensiinin paikkakunta. Kun ennen Lappeenrannassa

päiviteltiin kuinka on mahdollista, että bensa halpenee kuutostien varrella

jopa kymmenen senttiä, ei halpaa polttoainetta kannata enää lähteä

valtatien varrelta etsimään.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun hintataso tuntuu selvästi kalliimmalta.

Hintatason muutoksen uskotaan olevan pysyvä, vaikka näinä päivinä hintoihin

on tulossa korotuksia öljyn maailmanmarkkinahinnan nousun takia.

Hintakilpailun aloittivat uudet automaattiasemat Ysi5, A24 ja viimeisimpinä

St1 ja Shell Express. Viimeksi mainittu on useimmiten kyennyt tarjoamaan

halvinta bensaa, hyvin usein alle euron litra.

Automaattiasemien perässä ovat tulleet varsinaiset huoltoasemat.

­·Kilpailun on ollut pakko vastata, sanoo Shell-kauppias Markku Kuusela.

Hänen mukaan ihmiset tuijottavat edelleen usein vain valotolpan hintaa

eivätkä laske esimerkiksi sitä, mitä alennuksia korttiin on liitetty tai

mitä esimerkiksi bensan haku kauempaa maksaa.

Toisaalta on myös asiakkaita, jotka haluavat huoltoasemaltaan palvelua

eivätkä suostu tankkaamaan automaattiasemilla.

Lappeenrannan huoltoasemien hinnat ovat nykyisin aika yleisesti euro ja 2­4

senttiä litralta.

­·Olen ollut alalla 21 vuotta ja jatkuvasti on puhuttu hintakartellista.

Nykytilanteessa ei kukaan enää puhu siitä.

Kylmää kylmempiä

automaattiasemia

Shellin Express-asemat ovat niin pelkistettyjä jakelupaikkoja kuin

mahdollista. Ketjupäällikkö Jyri Salin kertoo, että asemapaikkakunnalla

tarkkaillaan hintoja ja ”valomonoliitin” hinnat tarkistetaan sopiviksi

Helsingistä. Aseman säiliöiden tilanne on myös kaukotarkkailussa.

­·Saattaa olla, että Lappeenrannan hinnoissa näkyy markkinoille tulo.

Kaupan volyymi on ollut ennakko-odotuksia suurempaa.

Kauppaa käydään vain korteilla. Näin selvitään kalliista käteisen rahan

käsittelystä ja pienennetään murtoriskiä. Express-asemilta saa vain

95-laatua ja dieseliä. Luottokorttialennukset on jo upotettu hintoihin.

Bensa on kuitenkin samaa kuin muillakin huoltamoilla. Suurin osa Suomessa

myytävästä bensiinistä tulee Fortumin jalostamoilta. Kukin yhtiö

lisäaineistaa sen itse.

Kilpailutilannetta korostaa se, että bensiinien laadulla ei ole enää kovin

suurta eroa huoltamoketjujen välillä (muun muassa Tekniikan Maailman testi).

Shellin Express-ketjun kokeilun alkoi pari vuotta sitten. Viime vuonna

asemia oli jo 19.

Muut automaattikaupassa operoivat ketjut ovat Esso, St1, Ysi5, Jet, A24

(Fortum) ja ABC (S-ryhmä). SEO:lla ei ole automaattiasemia.

Oikea huoltoasema

säilyttänee paikkansa

Suomen Bensiinikauppiaiden liiton toimitusjohtaja Sirpa Kekäläisen mukaan

alalla on menossa rakennemuutos. Maan huoltoasemaverkosto on jo usean

vuoden ajan ollut pari tuhatta asemaa. Niistä on kuitenkin suuri osa

siirtynyt öljy-yhtiöiden haltuun.

Samaan aikaan automaattiasemat ovat lisääntyneet nopeasti. Toissa vuonna

niitä oli 550, viime vuoden luku oli 715.

Kekäläinen uskoo, että raja tulee jo kohta vastaan. Hänen mielestään

asemilla, joilta saa myös muun muassa ilmaa, vettä, öljyjä,

autokemikaaleja, varaosia, pesun sekä pientä huoltoa ja tarkistuksia on yhä

paikkansa.

Näin uskoo myös Salin. Tällaisten asemien lisäksi tulee myös asemia, joilla

tankataan autoja ja ihmisiä. Tienvarsien taukopaikoilla ei useinkaan ole

juuri huoltovarustusta.

Kekäläisen mukaan yksi uusi konsepti on automaatti kahvilan tai ruokakaupan

pihassa.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Euron pintaan. St1 Hakalissa on yksi uusista automaattiasemista.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius