ILPO LESKINEN
Liikkuva poliisi kehottaa autoilijoita ylimääräiseen varovaisuuteen, kun he
näkevät ja kohtaavat liikenteessä itäeurooppalaisia rekkoja ja
autoilijoita.Ylikonstaapeli Jari Löppönen Liikkuvasta poliisista kehottaa
myös varomaan tienvarteen pysäköityjä rekkoja. Itärekat aiheuttavat
Löppösen mukaan monenlaisia ongelmia Etelä-Karjalan teillä. Hän pitää
pahimpana kuutostietä Imatran ja Luumäen välillä. Yhtenä ongelmana hän
pitää suomalaisesta poikkeavaa ajokulttuuria ja ajattelutapaa.
·Kuljettajat eivät aina toimi siten kuin suomalaiset vastaavassa
tilanteessa toimisivat.
Ajokulttuurin ero näkyy myös pysäköinnissä. Kuljettajat pysäköivät lähes
mihin sattuu eivätkä hakeudu levähdysalueille. Poliisi on antanut sakkoja
vaarallisiin paikkoihin pysäköinnistä.
·Kun kuljettajilla on jokin syy pysähtyä, he eivät aina hae
pysäköintialuetta. Joskus tienvarressa saattaa olla useita rekkoja peräkkäin.
Korvenkylässä
tyypillinen tilanne
Joutsenon Korvenkylässä sattui maanantaina illansuussa kolari, joka oli
seurausta pientareelle pysäköinnistä.
Kolme liettualaista rekkaa oli pysäköinyt peräkkäin pientareelle. Yksi
rekkakuski loukkaantui, kun rekkoja ohittanut perävaunullinen henkilöauto
alkoi heittelehtiä ja lopulta törmäsi yhteen rekkaan.
Korvenkylän kolari on Löppösen mukaan esimerkki siitä, miten itärekat
pysäköivät ja mihin ajattelematon pysäköinti voi johtaa. Aivan lähistöllä
olisi ollut levähdysalue, jonne olisi voinut pysäköidä.
Kalusto parempaa
kuin ajotaidot
Venäläisten ja itäeurooppalaisten kuljettajien ajotaidot eivät Löppösen
mukaan ole läheskään yhtä hyvät kuin suomalaisilla.
Rekkojen liukastelut ja sutimiset eivät aina johdu huonosta ajokalustosta
tai sileistä renkaista vaan ajotaidosta.
·Peruuttaminen ei itärajan takaa tulevalta onnistu läheskään siihen
malliin kuin suomalaiselta kuljettajalta. Kalusto on erilaista mutta
renkaat eivät ole sen huonompia kuin suomalaisilla.
Itärajan takaa tulevien rekkojen ja henkilöautojen ajokulttuuri on Löppösen
havaintojen mukaan jonkin verran parantunut. Suuret ylinopeudet ovat
vähentyneet. Silti ero suomalaiseen on edelleen suuri.
Vaaratilanteita sattuu. Henkilöautot tekevät u-käännöksiä hyvinkin
vaarallisissa paikoissa ja muusta liikenteestä välittämättä. U-käännöksiä
on jopa tehty liukkaalla kelillä Saimaan kanavan sillalla, jossa näkyvyys
ei ole paras mahdollinen.
ES-ARKISTO/SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvateksti
Vaatii erityistä huomiota. Venäläiset ja itäeurooppalaiset rekat vaativat
autoilijoilta varovaisuutta Etelä-Karjalan maanteillä. Kuljettajien
ajotaito ja ajattelutapa ovat erilaisia kuin suomalaisilla.