Liikkuva poliisi kehottaa varomaan itäliikennettä

Itäeurooppalaiset kuljettajat ajattelevat liikenteessä eri tavalla kuin suomalaiset.

ILPO LESKINEN

Liikkuva poliisi kehottaa autoilijoita ylimääräiseen varovaisuuteen, kun he

näkevät ja kohtaavat liikenteessä itäeurooppalaisia rekkoja ja

autoilijoita.Ylikonstaapeli Jari Löppönen Liikkuvasta poliisista kehottaa

myös varomaan tienvarteen pysäköityjä rekkoja. Itärekat aiheuttavat

Löppösen mukaan monenlaisia ongelmia Etelä-Karjalan teillä. Hän pitää

pahimpana kuutostietä Imatran ja Luumäen välillä. Yhtenä ongelmana hän

pitää suomalaisesta poikkeavaa ajokulttuuria ja ajattelutapaa.

­·Kuljettajat eivät aina toimi siten kuin suomalaiset vastaavassa

tilanteessa toimisivat.

Ajokulttuurin ero näkyy myös pysäköinnissä. Kuljettajat pysäköivät lähes

mihin sattuu eivätkä hakeudu levähdysalueille. Poliisi on antanut sakkoja

vaarallisiin paikkoihin pysäköinnistä.

­·Kun kuljettajilla on jokin syy pysähtyä, he eivät aina hae

pysäköintialuetta. Joskus tienvarressa saattaa olla useita rekkoja peräkkäin.

Korvenkylässä

tyypillinen tilanne

Joutsenon Korvenkylässä sattui maanantaina illansuussa kolari, joka oli

seurausta pientareelle pysäköinnistä.

Kolme liettualaista rekkaa oli pysäköinyt peräkkäin pientareelle. Yksi

rekkakuski loukkaantui, kun rekkoja ohittanut perävaunullinen henkilöauto

alkoi heittelehtiä ja lopulta törmäsi yhteen rekkaan.

Korvenkylän kolari on Löppösen mukaan esimerkki siitä, miten itärekat

pysäköivät ja mihin ajattelematon pysäköinti voi johtaa. Aivan lähistöllä

olisi ollut levähdysalue, jonne olisi voinut pysäköidä.

Kalusto parempaa

kuin ajotaidot

Venäläisten ja itäeurooppalaisten kuljettajien ajotaidot eivät Löppösen

mukaan ole läheskään yhtä hyvät kuin suomalaisilla.

Rekkojen liukastelut ja sutimiset eivät aina johdu huonosta ajokalustosta

tai sileistä renkaista vaan ajotaidosta.

­·Peruuttaminen ei itärajan takaa tulevalta onnistu läheskään siihen

malliin kuin suomalaiselta kuljettajalta. Kalusto on erilaista mutta

renkaat eivät ole sen huonompia kuin suomalaisilla.

Itärajan takaa tulevien rekkojen ja henkilöautojen ajokulttuuri on Löppösen

havaintojen mukaan jonkin verran parantunut. Suuret ylinopeudet ovat

vähentyneet. Silti ero suomalaiseen on edelleen suuri.

Vaaratilanteita sattuu. Henkilöautot tekevät u-käännöksiä hyvinkin

vaarallisissa paikoissa ja muusta liikenteestä välittämättä. U-käännöksiä

on jopa tehty liukkaalla kelillä Saimaan kanavan sillalla, jossa näkyvyys

ei ole paras mahdollinen.

ES-ARKISTO/SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Vaatii erityistä huomiota. Venäläiset ja itäeurooppalaiset rekat vaativat

autoilijoilta varovaisuutta Etelä-Karjalan maanteillä. Kuljettajien

ajotaito ja ajattelutapa ovat erilaisia kuin suomalaisilla.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen