Elämän suuria kysymyksiä ranskalaisella eleganssilla

Kahden maailman hotelli on älykästä ja sellaisena kiinnostavaa puheteatteria.

MATTI SAARELA

Miten syntyy hyvä teatteriesitys? Etsitään mahdollisimman kiinnostava

teksti ja esitetään se niin hyvin kuin ikinä vain osataan.

Siinä se. Pitäisi myös riittää vaativallekin teatterin katsojalle.

Pekka Laasosen ohjaama Kahden maailman hotelli on tällainen teatteriesitys.

Ranskalaisen Eric-Emmanuel Schmittin näytelmä pohtii hyvin monelta kantilta

ihmisenä olemisen ihanuutta ja kurjuutta. Schmitt on filosofian tohtori, ja

se näkyy. Teksti käsittelee älykkäästi vaikeita asioita, elämän perimmäisiä

kysymyksiä, mutta ei ole tosikkomainen tai tylsä. Kuolemanvakavia juttuja

kelataan läpi ranskalaisella eleganssilla.

Laasosen ohjaus on napakka. Eniten minua puhuttelee kuitenkin hänen tapansa

tehdä asioita turhaa konstailematta. Taideteoksesta 99 prosenttia on raakaa

työntekoa ja se prosentti sitten jotakin muuta. Kaikesta näkee, että

Imatran teatterissa tätä työtä on tehty.

Ammatikseni teatteria katsovana osaan arvostaa myös sitä, että Laasosella

on selvä linja Teatteri Imatran ohjelmiston suhteen. Taiteellisista

päämääristä ei lipsuta, vaikka teatteri taistelee koko ajan

olemassaolostaan. Laasonen on itse kiteyttänyt tämän linjan toteamalla,

että housuja ei näyttämöllä vedetä puolitankoon, kävi kuinka kävi.

Kahden maailman hotellin roolityöt olivat kautta linja hyviä. Laasonen on

antanut näyttelijöidensä tehdä itsensä näköisiä roolihahmoja, ja tässä

jutussa ratkaisu toimii.

Teatteri on markkinoinut näytelmäänsä televisiosarjoissa kunnostautuneen

näyttelijä Matti Ristisen julkkismaineella.

Näyttämöllä Ristinen vetää kuitenkin roolinsa läpi matalalla profiililla.

Hyvin vähäeleinen ja turhista maneereista vapaa näytteleminen toimii

varmasti hyvin kameran edessä, mutta kyllä se toimi tässä tapauksessa myös

näyttämöllä.

Laura Huhtamaa on tanssija, ja sen huomasi. Huhtamaassa on karismaa, joka

tekee hänestä hetkessä näyttämön keskipisteen, jonka ympärillä tapahtuvat

pyörivät. Huhtamaa on hurmaava näytelmän Laurana. Jos roolityössä jotakin

pitäisi vielä yrittää hioa, niin sitä hiottavaa löytyy puhetekniikan puolelta.

Myös Marko Kurikalla on oma tapansa näytellä, ja tällä kertaa se sopii

meedio Radjapourin rooliin kuin turbaani päähän. Kurikan rooli on lähellä

täysosumaa.

Aki Honkatukia solahtaa johtaja Delbecin liituraitahousuihin kuin kala

veteen, vaikka roolihahmo on esittäjäänsä noin 40 vuotta vanhempi henkilö.

Tai ainakin Honkatukia pystyy vakuuttamaan katsojansa, että näin on, ja se

on jo paljon.

Eikä Ulla Järnstedtin näyttelijäntyö poikkea tästä teatterin linjasta.

Järnstedtin Maria Martin on hyvin tehty roolityö, hauska ja tasapainoinen.

Sari Anrialla ei ole mitenkään hauska rooli elämän ja kuoleman

raja-alueella toimivan kahden maailman hotellin portinvartijana, mutta

vakuuttava hän osaa olla.

Kehuja ansaitsee myös Mirva Mustosen, Veikko Harjun ja Jukka Parviaisen

skenografia. Se on kaunis ja toimiva.

Kahden maailman hotelli on näytelmä, jonka pariin ei kannata hakeutua

viihtymään. Sen sijaan Imatran teatterissa voi nyt nauttia täysin

siemauksin hyvästä puheteatterista. Esittämisestä, johon teatterin tekijät

itse uskovat. Minusta sellainen on hienoa.

KAI SKYTTÄ

Kuvateksti

Kahden ihmisen maailma. Eric-Emmanuel Schmitt: Kahden maailman hotelli on

yllättävä ja kiinnostava tarina. Se menee syvälle elämän suurin

peruskysymyksiin ranskalaisella eleganssilla. Näytelmän rakastavaisia ovat

Julien Portal (Matti Ristinen) ja Laura (Laura Huhtanen).

TEATTERI

¤·Eric-Emmanuel Schmitt: Kahden maailman hotelli

¤·Suomennos: Leo Kontula

¤·Ohjaus Pekka Laasonen

¤·Lavastus: Mirva Mustonen

¤·Äänet: Keijo Miettinen

¤·Valaistus: Jukka Parviainen

¤·Rooleissa: Matti Ristinen, Laura Huhtamaa, Sari Anria, Marko Kurikka, Aki

Honkatukija, Ulla-Maija Järnstedt, Donita Lampinen ja Sami Sivonen

Kirjoittaja:
Matti Saarela