Intendentti kuin kotonaan Etelä-Karjalassa

Tuulikki Närhinsalo lauloi isänsä kantaattia vuonna 1949 Lappeenrannan 300-vuotisjuhlassa.

ANTTI MUNNUKKA

Musiikin monitoiminainen Tuulikki Närhinsalo, 58, on itse asiassa

lappeenrantalaisempi kuin moni uskookaan. Ja taipalsaarelaisempi kuin moni

tietääkään. Sanalla sanoen, myös eteläkarjalaisempi. Kun on koko ikänsä

viettänyt kesät näillä main, on tänne jollain tasolla varmasti myös juurtunut.

Selvähän se, kesäaikana ne kasvitkin juurtuvat maaperäänsä.

Tämä kaikki siitä huolimatta, että Tuulikki Närhinsalo samaan aikaan on

äärimmäisen paljasjalkainen helsinkiläinen, Apollonkadun ja etenkin

Kansallisoopperan kasvatti.

Nykyään hänet tunnetaan kautta maan etenkin Lappeenrannan laulukilpailujen

toiminnanjohtajana, kenties myös valtion säveltaidetoimikunnan

varapuheenjohtajana. Paikallisesti hänet kenties parhaiten tiedetään

Lappeenrannan kaupunginorkesterin pieneksi mutta pippuriseksi

intendentiksi, jonka suuri unelma ja toiveitten täyttymys olisi Saimaa

Sinfonietta.

Ei sitä tilaisuutta, missä Tuulikki Närhinsalo ei mielellään kertoisi, että

Lappeenranta ja koko Etelä-Karjala tarvitsevat arvoisensa ison orkesterin.

Että Imatran ja Lappeenrannan, ja Joutsenonkin kannattaisi sijoittaa

musiikkiin, tai kulttuuriin ylipäätään. Mielellään yhteisvoimin.

ENSIMMÄINEN, hyvinkin vaikuttava Lappeenranta-muisto Tuulikki Närhinsalolla

on Lappeenrannan kaupungin 300-vuotisjuhlista kesältä 1949. Hänen isänsä

Taneli Kuusisto oli säveltänyt Kimpisen kentällä vietettyyn pääjuhlaan

mahtavan kantaatin. Juhlaan sopivat paatokselliset sanat oli tehnyt

kannakselainen tulenkantaja, runoilija Ilmari Pimiä.

Mukana oli lapsikuoro, jossa lauloi myös nelivuotias Marja-Tuulikki

Kuusisto. Yhä vielä Tuulikki Närhinsalo muistaa osia kantaatista, sävelen

kai vaikka kokonaan, sanatkin paikka paikoin:

­·Vaik…, taas koittaa uusi kevät…

Erityisesti on kantaatista on jäänyt mieleen osa Kaupunki palaa, mikä

pienen tytön mielessä herätti väristyksiä. Kun vielä juhlan aikana

lentokoneet lensivät Kimpisen kentän yli, jäi mieleen pelkoakin. Kotona

kuullut kertomukset Helsingin pommituksista yhdistyivät juhlan tunnelmiin

ja ilmestyivät öisin uniin.

TAIPALSAARELTA Tuulikki Närhinsalolla on lappeenrantalaisia

musiikkimuistoja paljonkin. Alakylän musiikkiluokkien isä Pauli Helkiö jäi

hänelle mieleen usein vierailleena isän ystävänä ja oppilaanakin, joka toi

Kuusistojen kuopukselle suklaata.

Voipionniemessä vierailivat lappeenrantalaisista musiikkimiehistä usein

myös Toivo Haavisto ja Oiva Käkelä. Taipalsaarella on aikojen alusta ollut

Kuusistojen ja niin myös Tuulikki Närhinsalon kesäkoti. Voipionniemessä ja

Jauhialan kylässä asuu asuu kesäisin epälukuinen määrä saman suvun jäseniä,

sisaruksia, serkkuja, pikkuserkkuja.

Taneli Kuusiston Helmi-äiti oli senaattori, hovioikeuden presidentti Daniel

Voldemar Åkermanin ja hänen vaimonsa Emma Henrikan tytär.

Åkermaneilla oli kesäpaikka, Nikin tila Jauhialan kylässä, jonne Daniel

Voldemarin ja Emma Henrikan 14 lapsen jälkeläiset sekä muutamat muutkin

sukulaiset yhä saapuvat kesäksi. Iso osa Åkermaneista muutti 1900-luvun

alussa nimensä Voipioksi, jos kohta heistä tuli myös Orkamaita ja Orkamoja.

Suvun jälkeläisistä harvinaisen monet ovat kunnostautuneet musiikin alalla.

INTENDENTTI Närhinsalo tunnetaan, paitsi musiikillisesti sivistyneenä ja

sanavalmiina, myös räiskähtelevänä keskustelijana, jopa tuittupäänä.

Hänen puhetyyliään leimaa myös sanoilla leikittely ja koiranleukaisuus,

joka ei aina välttämättä kaikille kuulijoille avaudu. Tai kun avautuu,

saattaa aiheuttaa myös hämminkiä. ­·Täytyy myöntää, että sitä joskus

karahtaa karille, sanoo Närhinsalo itsekin.

Niin muusikkous kuin koiranleukaisuuskin tulivat isältä sekä

kuopus-Tuulikille että muille lapsille. Muistetaan vaan Tuulikin veljen

Ilkka Kuusiston riemukkaat laulelmat. Tai Ilkan Pekka-pojan hymyilevä

leikittely viulullaan, tai Kuusiston poikien pelleily Trio Töykeitten kanssa.

­·Isä ei kuitenkaan ollut minulle varsinaisesti leikkivä isä vaan hän

kasvatti minua musiikin kautta. Pisti jo muutaman vuoden ikäisenä

esimerkiksi keksimään mielessäni melodioita yksinkertaisiin lauseisiin,

muistaa Närhinsalo.

Sävelet täyttävät edelleen Tuulikki Närhinsalon elämän, muodossa tai

toisessa. Iltaisin hän yleensä nukahtaa musiikkia kuuntelemalla, aamuisin

herää musiikkiin. Ja jos muuta musiikkia ei ole, hän kääntää sisäisen

levysoittimensa päälle ja kaivaa sieltä mieleisiään säveliä.

OOPPERA on musiikkia, josta Tuulikki Närhinsalo pitää eniten. Mieluista

musiikkia on paljon, ymmärtämystä kauas yli klassisen musiikin rajojen,

jazziin ja poppiin asti. Moni saattoi hämmästyä, kun tapasi

kaupunginorkesterin intendentin esimerkiksi idols-voittaja Hanna Pakarisen

voitonjuhlasta Lappeenrannan raatihuoneelta.

Intendentti teki siellä työtään, oli tutkailemassa mahdollisuuksia saada

Hannaa töihin. Närhinsalo oli miettinyt, että Hanna ja tämän vuoden

laulukilpailussa finaaliin selvinnyt sopraano Anu Tikkinen voisivat

esiintyä ensi vuoden alun Laulava Lappeenranta -tapahtumassa.

Laulun pääkaupunkiin mahtuu monenlaista laulua.

MATKA Helsingistä Lappeenrantaan kulki Närhinsalon teatteri- ja

muusikkoperheellä Kotkan ja Rovaniemen kautta.

­·Helsingistä pois muutto oli aluksi shokki, sanoo Tuulikki Närhinsalo.

Viikoittain monta kertaa oopperassa tai konsertissa käynyt pianonsoiton

opettaja ja kuoronjohtaja sai etenkin Rovaniemellä ollessaan tottua tällä

puolella niukkuuteen.

Aina on Närhinsalolle kuitenkin riittänyt tekemistä musiikin parissa.

Kaikilla asuinpaikkakunnillaan hän on esimerkiksi on ollut

pianonsoitonopettaja, kuoronjohtaja, arvostettu maakuntalehtien

musiikkikriitikko.

Lappeenrantaan tulo vuonna 1985 oli Tuulikki Närhinsalolle kuin kotiin

tulo, monessakin mielessä. Helsinki konsertteineen ja oopperoineen,

Savonlinnan oopperoineen olivat siedettävän lähellä. Ja sitten:

­·Menin heti Lappeenrantaan saavuttuamme Sonja Tammelan balettikoulun

näytäntöön. Ohjelmassa oli Sylfidit ja minä itkin koko esityksen ajan.

Lappeenranta tuntui niin kulttuurikaupungilta…

SELLAISELTA Närhinsalo toivoisi sen tuntuvan edelleenkin. Hän kaipaa

kotikaupungiltaan ja koko maakunnalta ymmärtämystä ajatukselle, miten

tärkeä vetovoima- ja tunnettavuustekijä kulttuurikin voi olla.

Hän tunnustaa yhdessä asiassa olevansa epävarma, niin kummalta kuin se

saattaa kuulostaakin raudanlujan ammattilaisen kyseessä ollen:

­·Olenko uskottava vai en? Olenko epäonnistunut tehtävässäni eli siinä,

että minun pitäisi kyetä vakuuttamaan päättäjät kaupunginorkesterin,

tulevan Saimaa Sinfoniettan merkityksestä. Laulukilpailujen menestyksestä

ollaan kyllä iloisia. Ja miksei oltaisi. Mikä muu tapahtuma tuo kaikissa

viestimissä Lappeenrannalle yhtä paljon myönteistä julkisuutta?

Pois se, että Tuulikki Närhinsalo haluaisi viedä vaikka jäähallin

korjausrahat orkesterille. Ei se niin mene. Hän sanoo, että myös SaiPa

ansaitsee tukensa, huonoinakin vuosina.

Hän kuitenkin toisaalta muistuttaa, että ”huonoinakaan vuosina

kaupunginorkesteri ei ole hävinnyt yhtään ainutta konserttia”, taiteellisia

voittoja tulee jatkuvasti.

Viipurin perinnön vaalimatta jättäminen huolettaa Närhinsaloa:

­·Minusta Lappeenrannan pitäisi olla Viipurin kulttuuriperinnön vaalija,

niin musiikissa kuin muutenkin. Sen tehtävän tämä kaupunki mielestäni on

hoitanut huonosti

MUUN MUASSA näistä asioista puhuttiin Tuulikki Närhinsalon työhuoneessa

viime tiistaina. Puhelin soi aika harvaan, ihme kyllä. Sitten pirautti

Patrick Gallois, tulevan huilukuun yksi kapellimestari ja solisti.

Keskusteltiin englanniksi siitä, pitäisikö Lappeenrannan

kaupunginorkesterilla olla Gallois´n konsertissa kontrafagotti,

contrabassoon. Ohjelmistossa on teos, jonka esittämiseen sitä

tarvittaisiin. Voitaisiinko se korvata tavallisella fagotilla?

Kapellimestari toivoi, että kontrafagotti pitäisi olla.

­·Lähden ehkä hakemaan sen lainaksi Jyväskylä Sinfonialta, sanoi

intendentti puhelun päätyttyä.

Ei alistuneesti vaan päättäväisesti. Intendentin tehtävä on pitää käsissään

sekä suuret että pienemmät linjat.

Sittemmin tehtiin kompromissi, normaali fagotti käy.

III

Intendentti Tuulikki Närhinsalo palkitaan Lappeenrannan Killan Pro

Lappeenranta -mitalilla tänään sunnuntaina pidettävässä Lappeenrannan

Killan vuosikokouksessa.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Kotona. Tuulikki Närhinsalolla riittää aina tekemistä. Vaikka kuorot ja

opetus ovat jo jääneet taakse, on orkesteri, on yksinlaulukilpailut,

luottamustoimia, valtion säveltaidetoimikunta. Tarpeen tullen hän napauttaa

on- ja off-nappulat tilanteen vaatimaan asentoon.

Kirjoittaja:
Antti Munnukka