Herran rauhaa ja rakkautta

Jesus Christ Superstar on ilkikurisen hauska ja koskettava. Se näppäilee keski-ikäisen katsojan sielun herkkiä kieliä.

MATTI SAARELA

Se on täytetty. Näin voivat huokaista muutkin, kun Lappeenrannan

kaupunginteatterin suurella näyttämöllä ristille nostettu Jari Ahola.

Jesus Chris Superstarin ensi-iltayleisö ei tyytynyt taputtamaan esityksen

jälkeen. Se nousi seisomaan ihastuksesta, eikä suosionosituksista ollut

tulla loppua.

Lappeenrannan kaupunginteatterin Jesus Christ Superstar on herra, jonka

seurassa viihtyy. Esitys kuulu siihen kategoriaan, jossa katsojalta menee

tavallaan ajantaju. Hieman tukkoisen alun jälkeen esityksen vaikuttavuus

lisääntyi kohtaus kohtaukselta aina mojovaan loppuyllätykseen asti. Aika

sai kuin siivet, ja kun kaikki oli ohi, jäin toivomaan, että Weberin

biisejä upeasti tulkinnut Sanna Kemppainen tulisi vielä lavalle laulamaan

pari ylimääräistä.

Jesus Christ Superstar herätti melkoista kohua, kun se kantaesitettiin

70-luvun alussa. Myös Suomessa seurakuntanuoret osoittivat mieltään sen

esityspaikkojen edessä.

Nyt myös näitä nuoria ymmärtää vähän paremmin. Tim Rice ja Andrew Lloyd

Webber evät missään nimessä rienaa tai pilkkaa. Sellainen ei kai tänä päivä

pälkähtäisi edes kenenkään mieleen. Heidän näkemyksensä evankeliumista on

kuitenkin totutusta poikkeava.

Maria Magdaleena

tarinan keskiössä

Musikaalissa Jeesuksen ja Maria Magdaleenan suhdetta kuvataan ikivanhan

myytin kautta. Tämä myytti Jeesuksen pojasta taas tietysti vihjaa siihen,

että Jeesuksen ja Maria Magdaleenan suhteessa oli muitakin ulottuvuuksia

kuin kristillinen lähimmäisen rakkaus.

Sietämättömän tietämättömänä tollona erotan huonosti eri kirkkokuntien

oppisuuntauksia ja vivahteita toisistaan. Otaksun kuitenkin, että Rice ja

Webber tarinaa kirjoittaessaan olivat perehtyneet gnostilaisuuteen.

Kaksikon näkemys Maria Magdaleenan asemasta alkukirjossa on joka

tapauksessa edelleen tuore ja 70-alussa he olivat itse asiassa hurjasti

edellä aikaansa.

Ensimmäinen viittaus esityksen ilkikurisuuteen löytyy jo sen nimestä. Rice

ja Webber peilaavat Jeesuksen tarinaan 60-luvun suurten rokkistarojen

kohtaloon. Mieleen tulee tietenkin heti esimerkiksi Jimi Henrix, Jim

Morrison ja muut vainaat. John Lennon taisi jopa julkisesti sanoa, että hän

suositumpi kuin Jeesus.

Kaksikko kutsuu vielä viimeisessä kohtauksessa ”rockmanageri” Juudaksen

haudasta näyttämölle valittelemaan sitä, että Jeesus valitsi väärän ajan.

Millainen tähti hänestä olisikaan tullut vinyylin ja mustavalkoisen

television aikakaudella rockvideoista ja MTV:stä nyt puhumattakaan.

Viihdemaailma teki sir Webberistä miljardöörin ja Englannin kuningatar

Elisabeth aateloi hänet lordiksi, eli kyllä armokin ainakin Webberin

kohdalla on käynyt toteen.

Oivaltava

ohjaus

Vierailija Mikko Rasila ohjaa oivaltavasti sekä laulajia että tanssijoita.

Jos hän joskus kyllästyy perusteellisesti teatterin tekemiseen, ura

Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa voisi olla menestys. Rasila

voi ryhtyä vaikka opponentiksi nuorille feministiteologeille.

Teatteri markkinoi Jesus Christ Superstaria ensimmäisenä ammattilaisten

toteuttamana produktiona Webberin musikaalista. Se ei ole koko totuus.

Suuri joukko avustajia on teatterin ja tanssin harrastajia.

Se ei ole kuitenkaan esityksen heikkous, vaan yksi sen vahvuuksista.

Lappeenrannan esityksessä on tekemisen meininkiä ja raikkautta, jota

ammattilaisetkaan eivät aina onnistu taikomaan näyttämölle.

Itselläni on kokemusta katsojana hippimuseon koipussista kaivetusta

Hairista, jonka ovat työstäneet esityskuntoon rautaiset ammattilaiset.

Näistä esityksistä on nähnyt kohta, että virtuositeetti ei vielä takaa

mitään, jos sanottavaa puuttuu.

Lappeenrannan kaupunginteatterin esityksessä on aitoa tekemisen iloa, sitä

jotakin, joka tekee teatterista niin vastustamattoman taiteen muodon.

Sanna Kemppainen tulkitse upeasti esityksen Maria Magdaleenaa. Myös

lavastaja Riitta Ukkonen ansaitsee täyden kympin Kemppaisen käyttämästä

rooliasusta. Katsoja tajuaa heti, että tässä menee todellinen uranainen ja

alkukirkon tuleva johtaja, eikä mikään hompsahtava bändäri.

Eivätkä liturgiset väritkään tietenkään ole mikään sattuma. Maria

Magdaleenan väri on tässä kontekstissa tietenkin punainen.

Aholan tulkitseman Jeesuksen väri on valkoinen ja Seppo Kaisanlahden

näyttelemän Juudaksen musta.

Ahola on hyvä laulaja, mutta Kaisanlahden Juudas varastaa silti melkein

koko show’n. Se ei johdu siitä, että Ahola tekisi roolinsa huonosti, vaan

dramaturgiasta. Saman näkee usein Hollywood-elokuvissa. Kirkasotsainen

sankari ei välttämättä aina ole erityisen kiinnostava hahmo.

Moniselitteiset pahikset ovat sitä usein. Tässä tarinassa sellainen on myös

Herodes. Heikki Pirhosen esittämä Herodoksen laulu on koko esityksen

hauskin kohtaus.

Ukkonen ansaitsee toisen kympin esityksen lavastuksesta. Ylöspäin avautuva,

sinisen sävyihin väritetty näyttämö on komea. Tornit ja tikapuut

mahdollistavat ylöspäin suuntautuvat liikkeen, mikä lisää esityksen

dynaamisuutta. Edes kuolleista herätetty Lasarus ei tyydy vain ottamaan

vuodettaan ja käymään, vaan hän kiipeää ylös tikapuita kuin mikäkin

marakatti, tai hyvin kasvatettu roudari. Esityksen bändiin on koottu hyviä

eteläkarjalaisia muusikoita, eikä Esa Kotilaisen johtaman ryhmän soundeissa

ole mitään vikaa.

Huomattavan ikärajoitteisena henkilönä en uskalla edes arvailla, miten

nuoriso ottaa tämän musikaalin vastaan. Niille, jotka ovat itse eläneet

nuoruuttaan 70-luvulla, sitä voi suositella lämpimästi.

Jesus Christ Superstar on varsinainen trippi, hyvä matka jos ei nyt

taivaaseen, niin nuoruuden muistoihin kuitenkin.

ARI NAKARI

Kuvateksti

Kaikki on hyvin. Marja Magdaleena (Sanna Kemppainen) lohduttaa

ihailijoidensa loputtomiin vaatimuksiin väsynyttä Jeesusta (Jari Ahola).

TEATTERI

¤·Tim Rice, Andrew Lloyd Webber: Jesus Christ Superstar

¤·Ohjaus ja koreografia on Mikko Rasila ¤·Musiikin sovitus: Esa Kotilainen

¤·Skenografia: Riitta Ukkonen

¤·Valosuunnittelu: Timo Hämäläinen

¤·Rooleissa: Seppo Kaisanlahti, Jari Ahola, Sanna Kemppainen, Reijo

Kanerva, Heikki Pirhonen, Heikki Railevirta, Jarmo Vesterinen, Rauno

Vanhoja, Jalle Niemelä, Mari Pöytälaakso, Heikki Pirhonen, Saimi Kaisanlahti

¤·Lappeenrannan kaupunginteatterin ensi-ilta 3. huhtikuuta.

Kirjoittaja:
Matti Saarela