HEIKKI SOPANEN
Lentoyhtiö Golden Airille Lappeenrantaan rakennettavan lentokonehallin
hinnaksi tulee noin 30 000 euroa ennakoitua enemmän. Lappeenrannan
kaupunginhallitus hyväksyi lentokentälle nousevan hallin kustannusarvioksi
728 520 euroa.
Alkuperäisessä rahoituspäätöksessä hallin enimmäishinnaksi oli päätetty
700 000 euroa, mutta urakkatarjousvaiheessa hinta nousi 28 520
euroa. Hallin rakennuttaa kaupunkiyhtiö Lappeenrannan Yritystila Oy, ja
rakentamisen rahoittavat Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Etelä-Karjalan
liitto sekä Yritystila Oy.
Lappeenrannan rahoitusosuus on 259 000, Imatran 67 000 ja Joutsenon 24 000
euroa. Etelä-Karjalan liiton 350 000 euron rahoituspäätös on vielä
varmistamatta, mutta asiat on sovittu niin, että rahoituspäätös tehdään
huhtikuun 14. päivä. Liiton osuus hallille tulee EU-rahoituksena.
Yritystila hoitaa rahoituksen 700 000 euron yli menevältä osalta. Yhtiö saa
vähentää noin 30 000 euron rahoitusosuutensa kuoletuksen ja koron kuntien
kanssa tekemänsä sopimuksen mukaisesti.
Hallin rakentaminen alkaa pääsiäisen jälkeen, ja se valmistuu elokuun
loppuun mennessä Lappeenrannan kaupungin omistukseen. Kaupunki antaa hallin
käyttöoikeuden kymmeneksi vuodeksi E-P:n Lentoasemapalvelu Oy:lle.
E-P:n Lentoasemapalvelu Oy on seinäjokelainen yhtiö, jonka vastuuhenkilöt
ovat samat kuin Finnish Commuter Airlines Oy:n. Jälkimmäinen yhtiö on
pyörittänyt Golden Airin toimintaa Suomessa alusta lähtien.
·Golden Airin lentäjät, lentoemännät, liikennesuunnittelijat ja
operatiivinen johto ovat Finnish Commuter Airlinesin palveluksessa. He
tuottavat Golden Airin Suomen palvelut, Finnish Commuter Airlinesin
toimitusjohtaja Juhani Pakari kertoo.
E-P:n Lentoasemapalvelu Oy puolestaan hallinnoi ja vuokraa kiinteistöjä,
joita Golden Air ja Finnish Commuter Airlines käyttävät. Kiinteistöt ovat
pääasiassa samanlaisia lentokonehalleja, jollainen rakennetaan myös
Lappeenrantaan.
E-P:n Lentoasemapalvelu Oy maksaa Lappeenrannan hallista noin 2 000 euron
kuukausivuokraa Lappeenrannan Yritystilalle, joka vastaa hallin
isännöinnistä, kiinteistönhoidosta sekä taloushallinnosta ja kirjanpidosta.
Itse se vuokraa hallin eteenpäin Finnish Commuter Airlinesille.
·Kiinteistöyhtiö on olemassa lähinnä siksi, etteivät Golden Airilla ja
Finncommilla mene puurot ja vellit sekaisin, toimitusjohtaja Juhani Pakari
selittää.
Lappeenrannan 730 000 euroa maksava lentokonehalli rakennetaan, jotta
Golden Airin koneet voivat yöpyä hallissa. Koneiden yöpyminen hallissa
mahdollistaa kolmannen aamulentovuoron Lappeenrannasta Helsinkiin
ympärivuotisesti.
Lisälentovuoroja on kaivannut Etelä-Karjalan elinkeino- ja liike-elämä.
Kolmas aamuvuoro onkin jo maaliskuun lopusta alkaen lennättänyt bisneksen
tekijöitä maakunnasta Helsinki-Vantaalle.
Toimitusjohtaja Pakarin mukaan kevät on jo niin pitkällä, että koneet
voivat yöpyä taivasalla. Talveksi ne kuitenkin tarvitsevan hallinsa, mikäli
lentovuorojen halutaan jatkuvan.