HEIKKI SOPANEN
Ensi syksynä alkaa Lappeenrannan peruskouluissa ja lukioissa erityisen
niukkuuden aika. Koulutoimelle kävi kuten monille muillekin kaupungin
toimialoille. Pitää säästää, kun kaupungilta loppuvat muuten rahat.
Näin siitä huolimatta, että uutta opetussuunnitelmaa ajetaan sisään, ja se
vaatisi säästöjen sijaan lisärahoitusta. Koulutoimen kohdalla
laskennallinen säästövaatimus on miljoona euroa.
Sen verran luvattua enemmän tarvittaisiin rahaa, jos opetustuntien määrä
olisi lukuvuonna 2004-2005 sama kuin kuluvana lukuvuonna. Rahan puutteen
vuoksi opetustunteja vähennetään ensi lukuvuonna 3,3 prosentilla.
Koulutoimenjohtaja Tuija Willberg kertoo, että ikävät, mutta välttämättömät
menojen leikkaukset tehdään yhteistyössä koulujen kanssa.
·Kaikki ymmärtävät, että rahaa ei yksinkertaisesti ole ja on pakko tehdä
jotain. Koulutuslautakunta vahvistaa käyttösuunnitelman kahden viikon kuluttua.
Kouluissa pudistellaan päätä, sillä säästöleikkuri iskee syksyllä kaikkeen
mahdolliseen. Opetusryhmät suurenevat, lukion kursseja täytyy vähentää, ja
peruskoulun puolella uusia oppikirjoja ei paljon ostella. Perinteiset
syksyn yleisurheilukilpailut ja talven hiihtokisatkin uhkaavat jäädä pitämättä.
Koulujen käyttömäärärahoista, joilla ostetaan oppikirjat ja muu
opetusmateriaali sekä maksetaan muun maussa opettajien koulutus, karsitaan
lähes viidennes. Suurin prosentuaalinen vähennys on lukioiden kohdalla.
Opettajat eivät
halua elämöidä
·Mitään uutta ei pystytä hankkimaan. Uuteen opetussuunnitelmaan liittyvä
opettajien koulutus ja kaikki muukin koulutus jää toteuttamatta. Kun
kurssit vähenevät, se voi viivyttää monien lukiolaisten ylioppilaaksi
kirjoittamista, Lauritsalan lukion rehtori Anja Meilahti-Ojaniemi sanoo.
Samat supistukset koskevat kaikkia kaupungin kolmea lukiota.
Meilahti-Ojaniemi kertoo ymmärtävänsä talouden realiteetit ja
säästötalkoiden välttämättömyyden.
·Jos rahaa ei ole, niin ei ole. Mutta opetuksen uudistukset, joita
vaaditaan koko ajan, vaarantuvat rahapulan vuoksi. Esimerkiksi
opetussuunnitelman uudistus pakollisine kursseineen vaatii lisää rahaa.
Meilahti-Ojaniemen mukaan katastrofista ei ole kysymys, joskin lukioiden
toimintaedellytykset kaventuvat.
·Ja kyllähän tämä jotenkin tulevaisuudessa kostautuu. Toisaalta rahoista
päättävät poliitikot ovat hankalassa välikädessä.
Peruskoulun alaluokilla raavitaan myös päätä, kuinka ensi lukuvuodesta
selvitään. Kesämäen koulun rehtori Vesa Räsänen kertoo, että
säästövelvoitteet ja uusien opetussuunnitelmien samanaikainen käyttöönotto
ovat melkoinen haaste.
·Nyt mietimme, kuinka opetus järjestetään lakeja rikkomatta. Jos luokkia
ei voi tietyissä aineissa jakaa pienemmiksi, oppilaiden saama opetus kärsii.
Räsänenkin sanoo koulunsa olevan valmis säästötalkoisiin. Hänen mielestään
nyt liikutaan kuitenkin rajamailla.
·Poliitikkojen on tajuttava päätöksiä tehdessään, että ne vaikuttavat
suuriin kokonaisuuksiin ja lasten tulevaisuuteen.
Oppilaskohtaiset
rahat vähentyvät
Kesämäenrinteen koulun rehtori Petri Huovila kertoo, että peruskoulun
yläluokilla säästöt merkitsevät, ettei edes rikkinäisiä oppikirjoja pystytä
välttämättä uusimaan.
Oppilaskohtaiset määrärahat ovat pudonneet rajusti. Jos koulut eivät olisi
saaneet pari vuotta sitten ylimääräistä rahaa hankintoihin, tilanne olisi
Huovilan mukaan surkea.
·Emme selviäisi millään. Niillä rahoilla pystyimme varautumaan säästöihin
ja ostamaan kirjoja hyllyihin. Nykyinen oppilaskohtainen määräraha on
kuitenkin tulevia vuosia ajatellen liian pieni.
Muiden rehtoreiden tapaan Huovilakin on valmis säästötalkoisiin eikä halua
elämöidä asialla. Hän sanoo vain, että vaikutukset näkyvät opetuksessa.
Lappeenrannan opettajien ammattiyhdistys tyytyy toistaiseksi seuraamaan
tilannetta. Puheenjohtaja Ritva Hujanen sanoo, että näin pienillä
resursseilla ei ole aiemmin töitä tehty.
·Seuraamme, saavatko oppilaat lain vaatiman perusopetuksen ja kuinka
opettajat selviävät työtaakasta. Sekin mietityttää, kuinka nyt menetetyt
edut saadaan takaisin.
Lappeenrannan opettajien pääluottamusmies Aki Viianmaa uskoo, että säästöt
vaikuttavat ilman muuta opettajien jaksamiseen ja sitä kautta oppilaiden
saamaan opetukseen.
·Ja kyllähän oppituntien väheneminen tuntuu myös opettajien palkoissa.
SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvatekstit
Näillä eväillä. Opettaja Markku Aalto opettaa Kesämäen koulun
kuudesluokkalaisia niukkenevin resurssein. Säästölinja odottaa oppilaita
ensi syksynä myös Kesämäenrinteen koulun yläluokilla.
Vuodet vaihtuvat, kirjat eivät. Koulujen rahat eivät riitä edes
oppikirjojen uusimiseen. Kymmenen lähivuoden historia ei löydy kuvan
oppikirjasta.