Merenlahden asukkaat pelkäävät rekkarallia

Kivilouhosta ei kukaan tunnu haluavan naapurikseen.

TIINA PASANEN

Tieliikelaitoksen suunnitelma perustaa Taipalsaaren Merenlahdelle

kivilouhos, -murskaamo ja asvalttiasema ei tunnu miellyttävän sen enempään

kylän vakituisia asukkaita kuin kesämökkiläisiä. Tämä kävi hyvin ilmi

maanantai-iltana, kun Merenlahden kylätoimikunta järjesti asiasta

yleisötilaisuuden. Kenttäosuuskunnan talolle saapui yli viisikymmentä

ihmistä, jotka pommittivat Tieliikelaitoksen maa-ainesvastaavaa Matti

Varjusta kysymyksillä yli kahden tunnin ajan. Eikä Varjukselle juuri jäänyt

hengähdysaikaa kysymysten välillä. Tavan takaa hän joutui toteamaan, että

vaakakupissa painaa raha.

­·Tarvitsemme kovaa kiviainesta, eikä sitä juuri löydy tältä seudulta.

Etelä-Karjala on rapakivialuetta.

Varjuksen mukaan kovaa kiveä tarvitaan muun muassa kuutostiellä, jossa

asvaltin pitää kestää kovaa kulutusta. Toistaiseksi sopivaa kivilaatua

joudutaan kuljettamaan Etelä-Karjalan tietyömaille Iitistä.

­·Kiven rahtaaminen sieltä kymmenen vuoden ajan maksaisi 3,7 miljoonaa

euroa. Yhteiskunnan asialla tässä ollaan, sillä Tieliikelaitos on valtion

kokonaan omistama liikelaitos, Varjus huomautti.

Yleisöä rahapuheet eivät vakuuttaneet. Pian tuli selväksi, että

suunnitellun 140 000 kiintokuution rahtaamiseen tarvitaan 10 000

perävaunullista rekkaa.

­·Se tarkoittaa, että kapeaa ja huonokuntoista Merenlahden tietä ajaisi

vuosittain eestaas tuhat rekkaa. Tuollaista rekkarallia tie ei todellakaan

kestä, ilmoitti kesäasukas Marja-Liisa Perasto.

Yksi kuormittaja

lisää Pien-Saimaalle

Perasto oli huolissaan myös louhimon pintavesivalumista, jotka painuvat

matalaan Likolahteen.

­·Jälleen yksi kuormittaja lisää Pien-Saimaalle, jota rehevöityminen uhkaa

muutoinkin. Ihmettelen suuresti, eikö sitä kovaa kiveä todellakaan löydy

muualta? Pitääkö sen takia pilata kaunis kylä ja järvimaisemat, Perasto

päivitteli.

Toinen kesäasukas Ari Vanhanen ihmetteli, eikö myös tien kunnostaminen tule

kalliiksi.

­·Ja kuka sen sitten maksaa? hän kysyi.

Kylällä asuva Jarmo Leino oli huolissaan lisääntyvästä rekkaliikenteestä.

­·Parikymmentä lasta ajelee pyörällä kouluun. Merenlahden tielle

tarvittaisiin ehdottomasti kevyen liikenteen väylä, sillä jos kaksi rekkaa

tulee vastakkain, niin niitä joutuu väistämään tien penkereelle, hän huomautti.

Leino tiedusteli myös, miksei Tieliikelaitokselle kelpaa Vaalimaan tien

varrella olevat laajat kivivarastot.

­·Myös Ylämaa on rapakivialuetta. Kiviaines kelpaa kyllä rakentamiseen,

mutta ei asvaltintekoon, Varjus vastasi ja lisäsi, että valmiiksi louhitun

kiven murskaaminen tulisi myös huomattavasti kalliimmaksi.

Rekkaralli alkaisi

Merenlahden tiellä Varjus muistutti, että räjäytykset sekä louhinta- ja

murskaamotoiminta rajoittuisivat Kangasahonmäellä kevääseen ja syksyyn. Sen

sijaan asvalttiasema olisi käytössä kesällä eli silloin kun asvalttia

tarvitaan.

­·Tieliikelaitoksen yli 3 miljoonan euron säästöt eivät ole mitään sen

rinnalla, jos yhdenkin lapsen henki menee, totesi Jukka Hänninen, joka asuu

Merenlahden tiellä varrella Lappeenrannan puolella.

Hänninen ilmoitti Varjukselle, että ”asukkaat vastustavat hanketta

viimeiseen asti”.

Rekkarallin ohella asukkaat olivat huolissaan kivilouhoksen melu- ja

pölyhaitoista sekä järvimaiseman turmeltumisesta.

TIINA PASANEN

Kuvateksti

Valvonta. Kuka valvoo, että kivilouhos toimii lupaehtojen mukaisesti, Esko

Kähö peräsi Tieliikelaitokselta. Kähö muistutti, että kokemukset muun

muassa Lappeenrannan Yllikkälän kivilouhimosta ovat huonot. Siellä asukkaat

ovat joutuneet todistamaan melu- ja pölyhaittojen lisäksi myös talon

ulkoseinän halkeamia.

Kivilouhos ja asvalttiasema

¤·Tieliikelaitos hakee Taipalsaaren kunnalta maa-aineslupaa 140 000

kiintokuutiolle kiviainesta. Louhinta-aika on 10 vuotta.

¤·2,2 hehtaarin louhinta-alue sijaitsee Marenlahdella Kangasahonmäellä

lähellä Käräiselkää. Matkaa lähimpiin asuintaloihin ja Pien-Saimaalle

kertyy noin 500 metriä.

¤·Taipalsaaren rakennuslautakunta käsittelee Tieliikelaitoksen

lupahakemusta 10. toukokuuta.

Kirjoittaja:
Tiina Pasanen