Peruskouluissa säästetään nyt yksinkertaisissa perusasioissa

Kimpisen yläasteen rehtori näkee viimeisimmissä säästöissä selvän viestin lasten ja nuorten opetuksen merkityksestä.

ESA VILENIUS

Kimpisen yläasteella on käytössä kaikkiaan 111 euroa oppilasta kohti

esimerkiksi kirjoihin, koulutarvikkeisiin, käsityömateriaaleihin ja

kotitalouden raaka-ainesiin ja tarvikkeisiin. Summalla pitäisi maksaa myös

opettajien koulutusta, monistus- ja puhelinkulut.

­·Tämä vuosi saattaa vielä mennä, mutta ensi vuonna raha ei

yksinkertaisesti riitä, koulun rehtori Leena Kohvakka-Turja sanoo.

Pari vuotta sitten summa oli noin 160 euroa.

Kohvakka-Turjalla ei ole mitään sitä vastaan, että esimerkiksi kirjoja

kierrätetään tai ylipäänsä tarvikkeita käytetään säästeliäästi. Mutta

kaiken läpikäyvä säästäminen on kaikkia kuluttavaa ja vaikeuttaa jo

selvästi opetusta.

Viime vuosina on puhuttu paljon taitoaineiden merkityksestä ja niiden

uudelleentulemisesta. Mutta esimerkiksi kotitaloutta varten Kimpisessä on

oppilasta kohti parikymmentä euroa. Siihen pitää sisältyä kaikki. Silloin

häviää esimerkiksi oppiaineen ravintokasvatuksellinen ulottuvuus.

Vihanneksia ei ole varaa ostaa valmistettaville aterioille, ruokajuomana ei

ole varaa käyttää maitoa.

Tavallaan on pikkuasia, että esimerkiksi mausteisiin ei ole varaa, mutta

kaiketi kaneli kuuluisi myös peruskoululaisen korvapuustiin? Kotitaloudessa

on ruuanvalmistusta korvattu myös teoriaopetuksella.

Noin 260 oppilaan Kimpisen yläasteella näitä käyttömenoja on tälle vuodelle

budjetoitu yhteensä vajaat 29 000 euroa, toissa vuonna oli summa oli vielä

runsaat 39 000 euroa.

Esimerkiksi mihinkään kalustohankintoihin ei yksinkertaisesti ole varaa.

Kimpinen on Lappeenrannan viidestä yläasteesta pienin. Esimerkiksi

Lauritsalassa ja Armilassa on yli 400 oppilasta. Ala-asteilla mennään

käyttömenoissa jo alle sadan euron.

Muu kuin perusopetus

ajaa aina ohi

Kohvakka-Turjan mukaan nykyisessä säästämisessä on jo selvää arvovalinnan

tuntua. Lasten ja nuorten perusopetusta ei ilmeisesti pidetä niin tärkeänä

kuin muuta koulutusta. Lappeenrannassa on oppilaitoksia peruskouluista

yliopistoon. Vertailukohteita riittää. Jo rakennusten yleisilmeeltä muut

oppilaitokset ovat paremmassa kunnossa. Käyttömenoja ei kannata vertaillakaan.

Yhteiskunta satsaa esimerkiksi tohtoriputkiin.

­·Minun arvojärjestyksessäni lasten ja nuorten perusopetus tulee ennen

ammatillista tai aikuiskoulutusta.

Kohvakka-Turja ei olisi viemässä resursseja esimerkiksi

ammattikorkeakoululta, mutta ihmettelee minkä varaan niidenkään opetusta

rakennetaan ilman perusopetuspohjaa.

Kysymys ei ole pelkistä tarvikkeista tai käyttömenoista. Opetuksen määrästä

säästetään myös.

Kimpinen kuten monet muutkin peruskoulut alkavat rakennuksina ränsistyä.

Samaan aikaan tekninen yliopisto rakentaa jatkuvasti uusia tiloja.

Kaupunki teki Kimpisen tiloista noin kuukausi sitten ”opiskeluympäristön

laatuarviointiprojektiin” kuuluvan selvityksen. Tilanahtaus tuntuu joka

puolella. Luokkatilat ovat niin tarkkaan käytössä, ettei minkäänlaisiin

muutoksiin tai yllätyksiin ole varaa. Monet tilat ovat tarkoitukseensa

sopimattomia. Ruokalassa on pulaa istumapaikoista, sen valaistus on

riittämätön ja melutaso liian korkea

Kohvakka-Turjan kaupunki kyllä osoittaa varoja yli valtionosuuksien

perusopetukselle. Varsinainen ”sylttytehdas” on hänen mielestään Helsingissä.

Etelä-Karjalan kuntien opetusmenoissa on kuitenkin selviä eroja. Pienissä

summissa erot korostuvat. Talous- ja kehittämispäällikkö Tuula Salovuori

kertoo, että Imatralla peruskoulun yläasteen oppilasta kohti lasketut

käyttömenot ovat 166 euroa.

Opetushallituksen tietopalveluyksikön mukaan peruskoulujen

oppilaskohtaisissa menoissa on Etelä-Karjalan kunnissa huomattavia

heittoja. Maakunnassa peruskoulun kustannukset ovat selvästi pienimmästä

päästä koko maassa.

MIKA STRANDÉN

Kuvatekstit

Valo-oppia. Mikko Sipiläinen ja Mikko Lankinen tutkivat prismaa, opettaja

Kaija Kangas seuraa. Fysiikan ja kemian luokat ovat kaupungin selvityksen

mukaan saneeraustarpeessa.

Kaksi neliötä per opettaja. Kimpisen opettajainhuoneessa työskentely kysyy

rehtori Leena Kohvakka-Turjan mukaan asennetta.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius