Saimaan kanavaliikenne käyntiin pääsiäispyhien jälkeen vauhdilla

Uusi liikennepäällikkö Jukka Väisänen odottaa vähintään viime kauden veroista 2,2 miljoonan tonnin liikennettä.

PERTTI VAHERKYLÄ

Saimaan kanavan uusi liikennekausi on alussa. Liikennetoimistossa puhelimet

soivat. Uusi liikennetoimialan päällikkö Jukka Väisänen selvittelee

varustamoagenttien kanssa pääsiäisen ajan liikenneoloja ja tarvittavaa

jäänmurtoapua.

­·Pääsiäisen jälkeen kanavalle on tulossa jo parikymmentä alusta.

Syväväylät ovat avoinna Ristiinaa ja Siilinjärven lukuunottamatta, koska

niihin ei ole vielä odotettavissa liikennettä. Arppe on parhaillaan

Saimaalla pitämässä huolta väylistä, hän kuvailee tätä päivää.

Väisänen arvioi varustamojen edustajien kanssa käymiensä keskustelujen

perusteella, että vähintään viimevuoden liikennetaso 2,2 miljoonaa tonnia

saavutetaan tänäkin kautena.

Kausi avattiin paria viikkoa viime vuotista aikaisemmin.

Liikenne-ennusteisiin on tietysti otettava mukaan sääolosuhteet. Nyt ne

ovat hyvät, mutta tulevan marraskuun säistä ei vielä tiedä. Lisäksi

nykyisin nopeat suhdannekäänteet näkyvät myös laivaliikenteessä.

­·Viime aikoina on keskusteltu myös paperikuljetusten siirtämisistä

pyörille, mutta jos ajatellaan kuljetuksia ekologiselta kannalta pitää

muistaa, että yksi laivalastillinen vastaa noin 50 rekkaa. Lisäksi

Keski-Euroopan kanava- ja jokireittejä pitkin pääsee monasti aivan tehtaan

laituriin.

Kesken olevat Saimaan kanavan vuokrasopimuksen uusintaneuvottelut ovat

pysäyttäneet kanavan laajennus- ja liikennekauden jatkamishankkeet.

­·Tänä talvena tehtiin pari koetta kanavan pitämiseksi sulana. Veden

juoksuttamisesta oli ainakin se hyöty, että testialueella kanava ei

jäätynyt niin paljon kuin muualla, arvioi Väisänen. Kokeilun lopulliset

raportit ovat vielä kesken.

Imatralta maailman

merille ja Saimaalle

Imatralla lapsuutensa viettänyt Jukka Väisänen lähti merille jo

16-vuotiaana. Tutuiksi tulivat Karibian, Etelä-Amerikan Afrikan,

Persianlahden, Välimeren ja Kaukoidän huomattavimmat satamat.

Viimeiset 17 vuotta, aikanaan Kotkan merenkulkuopistosta merikapteeniksi

valmistunut Väisänen toimi luotsina Savonlinnan luotsiasemalla asuen

Kerimäellä perheensä kanssa.

12 hakijan joukosta hänet valittiin liikennetoimialan päälliköksi

Järvi-Suomen merenkulkupiiriin. Pitkä luotsikokemus on tehnyt Saimaan ja

liikenteen jo tutuksi. Uutta työssä ovat hallinnolliset työt ja Saimaan

liikennekeskuksen johtaminen. Luotsaustoimen tarkastus ja valvonta kuuluvat

myös hänelle.

Muutto työpaikan lähelle tulee luonnollisesti eteen. Uusi koti voisi olla

Lappeenranta-Imatra välillä. Muuttoon tänne tietysti liittyy myös puolison

työmahdollisuudet. Hän toimii ruokatalouslehtorina Savonlinnan

ammatti-instituutissa. Niin kauan kuin nämä asiat ovat auki, on koti

Kerimäellä.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Näyttää hyvältä. Saimaan kanavan liikennekausi käynnistyi paria viikkoa

tavallista aikaisemmin eikä jäistäkään enää ole merkittävää vastusta. Uusi

liikennetoimialan päällikkö Jukka Väisänen arvioi kuljetuksissa päästävän

viime kauden tasoon.

Jukka Väisänen

¤ Syntynyt 1956 Imatralla.

¤ Merillä 16-vuotiaasta lähtien.

¤ Valmistui merikapteeniksi 1984 Kotkan merenkulkuopistosta.

¤ Viimeiset 17 vuotta Savonlinnassa luotsina ja varaluotsivanhimpana.

¤ Asunto edelleen Kerimäellä.

¤ Perhesuhteet: puoliso, kaksi poikaa ja yksi tyttö.

¤ Harrastukset: toiminta Suomen Punaisen Ristin Kerimäen osastossa ja

jääkiekko.

¤ Autona WV Passat.

Kirjoittaja:
Pertti Vaherkylä