HANNU OJALA
Saimaan 17 sisävesisatamaan sovelletaan heinäkuun alusta tiukentunutta
kansainvälistä meriturvallisuuden ohjeistoa.
Määräykset koskevat kaikkia ulkomaanliikenteen satamia.
USA:n terrorismin vastainen sodan toimenpiteinä syntynyt ISPS-koodi
edellyttää esimerkiksi satamarakenteiden rauhoittamista ulkopuolisista
henkilöistä ja kulunvalvontaa alueella.
Toimenpiteet perustuvat Merenkulkulaitoksen hyväksymään sataman
turvasuunnitelmaan. Suunnitelma on salainen.
Rahtilaitureiden lisäksi ainoa koodin piirin kuuluva matkustajasatama
Saimaalla on Lappeenrannassa, koska sieltä tehdään kesäisin
kanavaristeilyjä Viipuriin.
Satamamestari Raimo Tiitinen uskoo, että Lappeenrannan matkustajasatamassa
ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä rakentamaan kiinteitä aitoja.
Jo tähänkin asti tulli on käyttänyt omia siirrettäviä aitoja ohjatessaan
laivasta tulevia henkilöitä tullitarkastukseen. Turvasuunnitelma lähtee
Tiitisen mukaan siitä ajatuksesta, että sen suurempaa aitaamista satamassa
ei ole välttämätöntä tehdä. Linjaus noudattelee Merenkulkulaitoksen
edustajilta saatuja näkemyksiä mahdollisista toimenpiteistä
matkustajasatamassa.
Laivojen lähtö- ja tuloaikaan ei matkustajasatamaan aiota laittaa myöskään
tehostettua valvontaa. Paikalla olevan tullin ja rajan virkamiesten
uskotaan hoitavan alueella riittävän valvonnan.
Poliisin kameravalvonta keskustassa ei tällä hetkellä ulotu matkustajasatamaan.
Rahtisatamissa
valvonta valmiina
Mustolan satamassa turvallisuus on jo nyt Tiitisen mukaan hyvässä mallissa.
Alue on aidattu, kulunvalvonta on järjestetty ja aluetta valvotaan paikan
päällä kellon ympäri.
Mustolasta tehty turva-arvio lähti viime viikolla Merenkulkulaitokseen
lausunnolle. Matkustajasatamasta ei tehdä erillistä auditointia.
Stora Ensolla on Saimaan alueella kolme koodin mukaista teollisuuslaituria.
Imatran tehtaiden turvallisuuspäällikkö Kari Ritolahti sanoo yrityksen
perehtyneen huolella uusien vaatimusten edellyttämiin toimenpiteisiin.
Teollisuuslaitosten satamien etuna on Ritolahden mielestä, että ne
sijaitsevat suojatulla teollisuusalueella, jotka ovat jo sinällään
valvottuja alueita.
Alueen yleisvalvonta ei pelkästään riitä, vaan vaan valvontaa aiotaan
tarkentaa varsinaisen satama-alueen osalta, Ritolahti kertoo.
Savonlinna miettii
sataman siirtämistä
Savonlinnan kaupungin satamatoiminnoista vastaava kiinteistöpäällikkö Asko
Hynynen pitää satsauksia kaupungin keskustassa olevaan Haislahden
syväsatamaan rahan haaskauksena.
Satamassa voidaan uusia lukituksia ja järjestää sinne tilapäisesti lisää
valvontaa, mutta suurempiin toimenpiteisiin ei kaupunki aio ryhtyä.
Savonlinnassa ollaan miettimässä muutoinkin nykyisen sataman tulevaisuutta.
Satama-aluetta on kaavailtu kerrostalotonteiksi, ja uusi satama-alue on
löydetty Schauman Woodin teollisuusalueelta.
Hynynen pitää myös mahdollisena sitä, että kaupunki luopuu kokonaan omasta
rahtisatamasta. Satamaa käyttää tällä hetkellä kaksi alueen yritystä.
Huono turvallisuus
saastuttaa aluksen
Turvallisuuskoodin vaatimukset kohdistuvat sekä aluksiin että satamiin.
Mallin ideana on, että turvatason saavuttaneet alukset voivat liikennöidä
pienin turvatoimin vain koodin piirin kuuluvissa satamissa.
Jos alus poikkeaa koodin ulkopuolisessa satamassa, se saastuu. Saastunutta
alusta ei pidetä enää yhtä turvallisena, ja tästä voi aiheutua harmia
seuraavissa satamissa. Turvajärjestelmä valvoo aluksen kymmentä aikaisempaa
satamakäyntiä. Se on kokonaan puhdistunut vasta 11. satamakäynnin jälkeen.
Satamissa suojaudutaan ISPS-koodin keinoilla kolmenlaiselta terroriuhkalta.
Isku voi kohdistua satamassa olevaan alukseen. Alusta voidaan käyttää
seuraavissa satamissa terroriteon välineenä, tai siinä kuljetetaan
terroristeja ja heidän välineistöään.
MIKA STRANDÉN
Kuvateksti
Ei suuria muutoksia. Satamamestari Raimo Tiitinen uskoo, että
matkustajasataman nykyiset turvatoimet riittävät myös tulevaisuudessa.