Satamamestari ei rakennuta aitoja matkustajasatamaan

Terrorismin vastainen sota tuotiin taustaksi Saimaan satamien turvajärjestelyihin.

HANNU OJALA

Saimaan 17 sisävesisatamaan sovelletaan heinäkuun alusta tiukentunutta

kansainvälistä meriturvallisuuden ohjeistoa.

Määräykset koskevat kaikkia ulkomaanliikenteen satamia.

USA:n terrorismin vastainen sodan toimenpiteinä syntynyt ISPS-koodi

edellyttää esimerkiksi satamarakenteiden rauhoittamista ulkopuolisista

henkilöistä ja kulunvalvontaa alueella.

Toimenpiteet perustuvat Merenkulkulaitoksen hyväksymään sataman

turvasuunnitelmaan. Suunnitelma on salainen.

Rahtilaitureiden lisäksi ainoa koodin piirin kuuluva matkustajasatama

Saimaalla on Lappeenrannassa, koska sieltä tehdään kesäisin

kanavaristeilyjä Viipuriin.

Satamamestari Raimo Tiitinen uskoo, että Lappeenrannan matkustajasatamassa

ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä rakentamaan kiinteitä aitoja.

Jo tähänkin asti tulli on käyttänyt omia siirrettäviä aitoja ohjatessaan

laivasta tulevia henkilöitä tullitarkastukseen. Turvasuunnitelma lähtee

Tiitisen mukaan siitä ajatuksesta, että sen suurempaa aitaamista satamassa

ei ole välttämätöntä tehdä. Linjaus noudattelee Merenkulkulaitoksen

edustajilta saatuja näkemyksiä mahdollisista toimenpiteistä

matkustajasatamassa.

Laivojen lähtö- ja tuloaikaan ei matkustajasatamaan aiota laittaa myöskään

tehostettua valvontaa. Paikalla olevan tullin ja rajan virkamiesten

uskotaan hoitavan alueella riittävän valvonnan.

Poliisin kameravalvonta keskustassa ei tällä hetkellä ulotu matkustajasatamaan.

Rahtisatamissa

valvonta valmiina

Mustolan satamassa turvallisuus on jo nyt Tiitisen mukaan hyvässä mallissa.

Alue on aidattu, kulunvalvonta on järjestetty ja aluetta valvotaan paikan

päällä kellon ympäri.

Mustolasta tehty turva-arvio lähti viime viikolla Merenkulkulaitokseen

lausunnolle. Matkustajasatamasta ei tehdä erillistä auditointia.

Stora Ensolla on Saimaan alueella kolme koodin mukaista teollisuuslaituria.

Imatran tehtaiden turvallisuuspäällikkö Kari Ritolahti sanoo yrityksen

perehtyneen huolella uusien vaatimusten edellyttämiin toimenpiteisiin.

Teollisuuslaitosten satamien etuna on Ritolahden mielestä, että ne

sijaitsevat suojatulla teollisuusalueella, jotka ovat jo sinällään

valvottuja alueita.

Alueen yleisvalvonta ei pelkästään riitä, vaan vaan valvontaa aiotaan

tarkentaa varsinaisen satama-alueen osalta, Ritolahti kertoo.

Savonlinna miettii

sataman siirtämistä

Savonlinnan kaupungin satamatoiminnoista vastaava kiinteistöpäällikkö Asko

Hynynen pitää satsauksia kaupungin keskustassa olevaan Haislahden

syväsatamaan rahan haaskauksena.

Satamassa voidaan uusia lukituksia ja järjestää sinne tilapäisesti lisää

valvontaa, mutta suurempiin toimenpiteisiin ei kaupunki aio ryhtyä.

Savonlinnassa ollaan miettimässä muutoinkin nykyisen sataman tulevaisuutta.

Satama-aluetta on kaavailtu kerrostalotonteiksi, ja uusi satama-alue on

löydetty Schauman Woodin teollisuusalueelta.

Hynynen pitää myös mahdollisena sitä, että kaupunki luopuu kokonaan omasta

rahtisatamasta. Satamaa käyttää tällä hetkellä kaksi alueen yritystä.

Huono turvallisuus

saastuttaa aluksen

Turvallisuuskoodin vaatimukset kohdistuvat sekä aluksiin että satamiin.

Mallin ideana on, että turvatason saavuttaneet alukset voivat liikennöidä

pienin turvatoimin vain koodin piirin kuuluvissa satamissa.

Jos alus poikkeaa koodin ulkopuolisessa satamassa, se saastuu. Saastunutta

alusta ei pidetä enää yhtä turvallisena, ja tästä voi aiheutua harmia

seuraavissa satamissa. Turvajärjestelmä valvoo aluksen kymmentä aikaisempaa

satamakäyntiä. Se on kokonaan puhdistunut vasta 11. satamakäynnin jälkeen.

Satamissa suojaudutaan ISPS-koodin keinoilla kolmenlaiselta terroriuhkalta.

Isku voi kohdistua satamassa olevaan alukseen. Alusta voidaan käyttää

seuraavissa satamissa terroriteon välineenä, tai siinä kuljetetaan

terroristeja ja heidän välineistöään.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Ei suuria muutoksia. Satamamestari Raimo Tiitinen uskoo, että

matkustajasataman nykyiset turvatoimet riittävät myös tulevaisuudessa.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala