Maakunnallinen elinkeinoyhtiö ei synny pelkällä julistuksella

Imatran ja Lappeenrannan kyky yhteistyöhön joutuu taas kerran puntariin.

HEIKKI SOPANEN

Professori Jyrki Ahola julkisti vapun alla selvityksen, jonka aihe oli

maakunnallisen elinkeinoyhtiön tarve ja mahdollisuus Etelä-Karjalassa.

Aholan mielestä tarvetta on, ja siitä seuraa myös mahdollisuus.

Toivottavasti mahdollisuutta ei hukata. Maakunnallinen elinkeinoyhtiö ei

nimittäin synny itsestään, vaan jonkun täytyy se synnyttää, tehdä.

Aikaisemmat kokemukset kertovat, että Etelä-Karjalassa on kykyä tehdä

suunnitelmia, mutta niiden toteuttaminen onkin vaikeampaa. Asia nousi

esille myös haastatteluissa, joita Ahola teki selvitystään varten.

Professori esittää Imatran Seudun kehitysyhtiön Kehyn ja Lappeenrannan

seudun elinkeino- ja matkailuyhtiön Selman yhdistämistä. Jos Kehy ja Selma

yhdistetään, syntyy elinkeinoyhtiö, jonka jäseninä ovat kaikki maakunnan

neljätoista kuntaa. Sellaisella yhtiöllä luulisi olevan voimaa ja

vaikuttavuutta.

Aholan selvitys saikin suopean vastaanoton sen tilaajilta, Imatran,

Joutsenon ja Lappeenrannan kuntajohtajilta. Itse pääasialle nyökytellään,

mutta ratkaistavana on vielä suuri joukko kysymyksiä, ennen kuin uuden

elinkeinoyhtiön yhtiöjärjestys on valmis lähetettäväksi kaupparekisteriin.

Kynnyskysymys on Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien keskinäinen

vastuunjako uudessa yhtiössä. Yhtiön rahoituksen ja henkilökysymysten

ohella pitää miettiä, mitä yhtiö tekee ja kuinka. Ahola on esittänyt vasta

pohjapaperin.

Kuntajohtajat vakuuttavat, että hanketta lähdetään viemään eteenpäin

kaikella vakavuudella. Aikatauluista ei puhuta, mutta sitä painotetaan,

että uuden yhtiön pitää aloittaa puhtaalta pöydältä. Tuttu viesti on myös,

että keskinäinen kilpailu pitää unohtaa.

Kuntien oltava

bisnestoimijoita

Kehy ja Selma on perustettu luomaan edellytyksiä vaikutusalueidensa

elinkeinoelämän kehittymiselle. Yhtiöiden toimintatavat ovat erilaiset,

mutta tavoitteet samat. Kehy pyrkii auttamaan Imatran ja maakunnan

pohjoispään kuntien bisnestä, ja Selma Lappeenrannan ja sen ympäryskuntien

bisnestä.

Kunnalliset elinkeinoyhtiöt ovat nykyään arkipäivää, vaikka kuntalaki

suhtautuu kaksijakoisesti kuntien harjoittamaan elinkeinoelämän tukemiseen.

Lain mukaan kunta ei saisi ottaa yrittäjäriskiä omalla toiminnallaan eikä

myöskään tukemalla tällaista toimintaa.

Työllisyyden parantamiseksi tai elinkeinorakenteen monipuolistamiseksi

säännöstä voi kuitenkin poiketa. Niinpä kunnat ottavat käytännössä

yrittäjäriskiä sekä omalla toiminnalla että tukemalla tällaista toimintaa.

Kilpailu yrityksistä ja työpaikoista on ankaraa, ja todellisuus jyrää

moraaliset pohdinnat kunnan perimmäisistä tehtävistä. Jos yrityksen

saaminen paikkakunnalle vaatii kunnalta sijoitusta, kunta sijoittaa. Ja

toivoo, että sijoitus tuo itsensä korkoineen takaisin.

Välillä sijoitus onnistuu, välillä ei. Kuntalaiset voivat vain luottaa

virkamiesten ja valitsemiensa poliittisten päättäjien viisauteen.

Onnistuessaan sijoittaminen ja riskinotto tuo kuntaan työpaikkoja ja vaurautta.

Jos riski toteutuu, maksajina ovat kuntalaiset. Sillä ei ole käytännön

eroa, pyöriikö kunnan elinkeinobisnes kunnallisten yhtiöiden kautta vai

suoraan kunnan budjetista. Lopullinen kassa, josta laskut maksetaan,

on kuntalaisen lompakko. Tuore esimerkki riskin toteutumisesta on

Etelä-Karjalan messukeskuksen kohtalo Imatralla.

Kehyn ja Selman yhdistämisessä etsitään maakunnallista lompakkoa, jossa

olisi kaikkien kuntien rahaa. Rahan lisäksi yhtiöön pitää löytää osaavia

ihmisiä, jotka saavat sijoitettavalle rahalle hyvän tuoton eli onnistuvat

maakunnallisessa elinkeinopolitiikassa.

Nykytilanne

saa huutia

Selvityksen perusteella maakunnallisen elinkeinoyhtiön tarpeesta vallitsee

Etelä-Karjalassa jotakuinkin yksimielisyys. Aholan mallikin kelvannee kaikille.

Mallissa Kehyn ja Selman yrityspalvelut yhdistetään omaksi yhtiökseen,

samoin matkailu omakseen. Rahoituksen Ahola siirtäisi maakunnalliseen

rahoitusyhtiöön. Ajatuksena on, että uusi yhtiö aloittaa puhtaalta

pöydältä, puhtaalla taseella.

Selvitystyössä haastateltiin kolmisenkymmentä henkilöä. Haastatellut olivat

kunta- ja maakuntatason virkamiehiä ja poliitikkoja, yrityselämän

edustajia, oppilaitosten rehtoreita, ja muita aihealueen sidosryhmäläisiä.

Haastatteluista nousi kritiikkiä nykyistä elinkeinopolitiikkaa kohtaan.

Joidenkin mielestä sellaista ei edes ole, on vain joukko toimijoita, jotka

huseeraavat elinkeinopolitiikan nimissä, mitä sattuu.

Esille nousi epäily, syntyykö jatkossakaan yhteistä, maakunnallista

elinkeinopolitiikkaa. Etenkin poliitikot ja maakunnan kaupungit, Imatra ja

Lappeenranta, saivat huutia keskinäisestä kinastelusta.

Poliitikkoja syytetään kyläpolitikoinnista suurilla panoksilla. Omia asemia

varjellaan kaiken muun kustannuksella.

Erään vastaajan mukaan kysymys kuuluu, tehdäänkö maakunnassa jotain vai

mennäänkö vapaassa pudotuksessa kriisin kautta uuden alkuun.

Teoriasta pitkä

tie käytäntöön

Poliitikkoja on helppo haukkua, ja tehdä heistä bisneksen jarrumiehiä.

Ilmeisesti haukkujat ovat juuri haastateltuja bisnesmiehiä. Poliittista

valvontaa kuitenkin tarvitaan, koska elinkeinoyhtiöissä on kiinni

kuntalaisten ja yhteiskunnan rahaa.

Maakunnalliseen elinkeinoyhtiöön pitää vain löytää poliitikkoja, jotka

ajattelevat kokonaisuuden etua, eivät omaa jakkaraansa. Nämä

luottamushenkilöt voivat luontevasti istua yhtiön hallintoneuvostossa

tekemässä strategisia linjauksia.

Jos ja kun yhtiön tehtävät kirkastuvat, operatiivinen johtaminen on

elinkeinoelämän ammattilaisten työtä. Luottamushenkilöiden vaativa tehtävä

on valita avainhenkilöt operatiiviseen johtoon.

Kehyn ja Selman yhdistämishankkeella mitataan taas kerran Imatran ja

Lappeenrannan yhteistyön toimivuutta, vaikka hankkeessa ovat mukana kaikki

Etelä-Karjalan kunnat. Voi tulla takki, mutta voi tulla myös tuluskukkaro.

Aika näyttää.

¤·Jutussa on käytetty hyväksi Aholan selvitystä ja haastateltu kunta-alan,

kansantalouden ja rahoitusalan alueellisia asiantuntijoita. Professori

Aholan selvitys on luettavissa internetissä osoitteessa www.saimaankaupunki.fi.

Lähde: Aholan selvitys

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen