Tekniikkaan löytyy rahaa molemmin puolin rajaa

Imatralle tulee sähköinen tavaratulli nopeimmillaan ensi vuonna.

MATTI VEIJALAINEN

Imatra aiotaan avata entistä merkittävämmäksi tavaraliikenteen portiksi

Venäjälle.

Tullihallituksen pääjohtajan Tapani Erlingin mukaan Suomen ja Venäjän

tulliviranomaiset aloittavat neuvottelut vihreän linjan sähköisen

tavaratullauksen saamisesta Imatran ja Svetogorskin rajanylityspaikalle.

Sähköinen tullaus voidaan mahdollisesti aloittaa jo ensi vuonna.

Sähköinen Venäjälle menevän tavaran tullaus aloitettiin ensimmäisenä

Vaalimaalla. Pilottikokeiluvaihe päättyy Vaalimaalla kesäkuun alussa. Sen

jälkeen järjestelmä aiotaan vakinaistaa.

Erlingin mukaan kokemukset ovat osoittaneet, että vihreän sähköisen

tullauksen kehittäminen edellyttää lisää panostuksia tietotekniikkaan.

Rahaa tähän löytyy nyt molemmin puolin rajaa, joten järjestelmän

laajentaminen on mahdollista.

­·Venäjän puolella on alkanut rajanylityspaikkojen toimintojen laaja

kehittämisohjelma Maailmanpankin myöntämällä 140 miljoonan dollarin

lainalla, Erling totesi.

Sähköinen tullaus nopeuttaa tavarakuljetuksia. Järjestelmä on tarkoitettu

palvelemaan suhteellisen suuria ja luotettaviksi todettuja idänkaupan

toimijoita.

Rekkakuorma voidaan arvioituine rajalletuloaikatauluineen ilmoittaa Suomen

tullin tietojärjestelmään jo lähtöpäässä. Suomen tulli välittää tiedot

edelleen Venäjälle. Tavanomaisia tarkastuksia ei tarvita kummassakaan

rajatullissa, eikä välttämättä määränpäässäkään. Tällöin rahti voidaan

Venäjällä ajaa suoraan purkauspaikalle.

Neuvottelut yritysten

kanssa aloitetaan

Neuvottelut Imatran vihreän linjan käyttötarpeista aloitetaan Tapani

Erlingin mukaan yritysten kanssa välittömästi. Vaalimaan pilottikokeilussa

on ollut mukana kymmenkunta yritystä.

Imatran kaupungin johdon ja venäläisvieraiden kanssa Erling neuvotteli

ajankohtaisista tulliasioista Imatralla torstaina alkaneen perinteisen

kaksoiskaupunkiseminaarin yhteydessä.

Isäntänä ollut vs. kaupunginjohtaja Hannu Tsupari kertoi, että myös hanke

tavaraliikenteen lisäkaistasta rajanylityspaikalle on puhuttu vireille.

Kaista ei suoranaisesti liity vihreän rekkalinjan tuloon. Sillä halutaan

kehittää ylityspaikan tavaraliikennepalveluja yleensä.

Ympärivuorokautinen

ylitys 2006 alussa

Itäisen tullipiirin päällikön Tommi Kivilaakson mukaan tavoitteena on avata

Imatran ja Svetogorskin rajanylityspaikka ympäri vuorokauden palvelevaksi

vuoden 2006 alussa.

Ensi vaiheessaan aukioloajan pidennys koskisi maantieliikenteen palvelua.

Kivilaakson mukaan Imatran ylityspaikan kehittämistarpeiden taustalla on

kasvava liikennemäärä. Liikenne on kasvanut jatkuvasti sen jälkeen, kun

Imatrasta tuli kansainvälinen rajanylityspaikka. Kasvuun on osaltaan

vaikuttanut se, että tavaraliikennettä on siirtynyt Nuijamaalta Imatralle.

­·On koettu, että Imatralla on jo ikään kuin oma vihreä linjansa, millä ei

tarvitse jonottaa.

Kaksoiskaupungissa

uusia ideoita

Etelä-Karjalan kesäyliopiston järjestämä kaksoiskaupunkiseminaari alkoi

Imatran ja Svetogorskin yhteistyön esittelyllä.

Jo aiemmin yhteisesti pöytäkirjattujen hankkeiden lisäksi Hannu Tsuparin

mukaan alustavasti on ideoitu uuttakin. Ilmaan on heitetty ajatukset muun

muassa hotellista Jääskeen ja venäläisestä ravintolasta Imatralle.

Tsupari korosti, että tällaiset hankkeet eivät sinänsä voi olla kaupunkien

omia. Kiinnostuneita yrittäjiä tarvitaan.

Seminaarin keskusteluja jatketaan tänään Svetogorskissa.

MATTI VEIJALAINEN

Kuvateksti

Tullimiehet. Tullihallituksen pääjohtaja Tapani Erling ja itäisen

tullipiirin päällikkö Tommi Kivilaakso piipahtivat

kaksoiskaupunkiseminaarissa rajatullauksen kehittämisnäkymistä kertomassa.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen