Viittä vaille valmiita taiteilijoita

Lopputyönäyttely osoittaa, että Imatran taidekoulussa kaikki kukat saavat kukkia.

MATTI SAARELA

Valokuvaaja Mari Vilpponen tarkistaa mittakepin avulla, että seinälle

ripustetut valkokuvansa ovat oikeassa linjassa. Koska näyttelyn nimi on Voi

olla totta, kaiken pitää myös olla tip top.

Vilpposen ja kymmenen muun Imatran taidekoulun opiskelijan lopputyönäyttely

avattiin perjantaina Imatran taidemuseossa. valokuvia, grafiikkaa,

installaatioita ja öljyvärimaalauksia.

­·Valokuvani kertovat ihmisten tekemistä seinäkirjoituksista ja

piirroksista Espanjassa ja Venäjällä. Olen kiinnostunut kulttuurivaihdosta

eri maiden välillä. Uskon sen vähentävän ennakkoluuloja, Vilpponen sanoo.

Näyttelyn toinen valokuvaaja, Satu Juutilainen opiskeli Vilpposen tavoin

reilut puoli vuotta vaihto-opiskelijana Espanjassa. Hän löysi lopputyönsä

aiheen läheltä, ystävänsä kotikunnasta Enosta.

­·Tämä on pieni dokumentti suomaisuudesta. Haluan välittää kuvillani

katsojille sitä lempeyttä, jota löysin Enosta palattuani ulkomailta, hän

kertoo.

Johanna Hakalahdelle taide on runoutta. Hänen lopputyönsä Perhoseksi on

suuri, perhosaiheinen installaatio, johon hän sai inspiraation itse

kirjoittamastaan runosta.

­·Halusin siihen iloa. Siksi siinä on kirkkaat värit ja halusin toteuttaa

sen ompelemalla, jotta siitä tulisi mahdollisimman todellinen, hän sanoo.

Pauliina Jokela on taitava piirtäjä, joka on näyttänyt taitojansa myös

Etelä-Saimaan kuvittajana. Sarjakuvataiteilija Ville Pirisen ohjaaman

lopputyön kuvista on syntynyt pieni tarina.

­·Lopputyöni on installaatio, joka koostuu viidestä paperiveistoksesta,

kuudesta kollaasista, pöydästä, kukkaruukusta ja vieraskirjasta, hän kertoo.

Näyttelyn toinen piirtäjä on Jani Jokela, jonka lopputyön nimi kertoo

hyvin, miten työläitä näiden konstailemattomien tussipiirrosten tekeminen

on: Helvetisti pieniä viivoja. Samaa lakonista tyyliä hän harrastaa myös

lopputyönäyttelyn lehdistötiedotteessa.

­·Kymmenen kappaletta mustalla huopakynällä piirrettyjä muotokuvia

valkoiselle papereille.

Imatralla osataan

grafiikan keinot

Grafiikka on Imatran taidekoulun erikoisosaamisen vahvaa aluetta, ja se

näkyy näyttelyssä.

Kivipiirros on grafiikan laji, joka vaatii varmaa kättä ja

peräänantamattomuutta. Kalle Kurkisen lopputyön nimi on Mystalgia, ja sen

esittävien kivipiirrosten aiheet on ammennettu mielikuvituksesta.

­·Tämä on sellaista satujen maailmaa. Yritän selittää tuttuja asioita ja

ilmiöitä jostakin toisesta näkökulmasta, hän sanoo töistään.

Myös Ville Kamppisen lopputyön kuvat on tehty kivipiirrostekniikalla.

Kamppisen muotokieli on hyvin pelkistynyttä ja tähän viittaa myös lopputyön

nimi Alkutila.

­·Työskentelyni periaate on yksinkertainen: lisään ja poista kunnes ei ole

enää mitään lisättävää tai poistettavaa, Kamppinen sanoo kuvistaan.

Visuaaliset elementit toimivat hänen mukaansa jossain tietoisuushorisontin

takana, mutta niiden aiheuttaman kitkan voi aistia.

Näyttelyn pelkistyneintä tyyliä edustavat Ville Rossin työt, joille hän on

antanut nimen Hetken varjoja. Rossi on käyttänyt hyvin monimutkaista

tekniikkaa, jonka lopputukoksena katsoja saa ihailla kauniita

polymeerigravyyreja.

­·Kuvat ovat syntyneet nokeamalla, jonka jälkeen ne on siirretty

tietokoneelle ja tulostettu filmille.Filmiltä kuvat valotetaan laatalle ja

laatan syövytyksen jälkeen ne vedostetaan paperille perinteisin

syväpainografiikan menetelmillä, Rossi kuvaa tekniikkaansa.

Rossin mukaan kuvat toimivat mielleyhtymien kautta.

­·Minua itseäni kiehtoo kuvien moniselitteisyys, hän sanoo.

Oma minä on

aina mukana

Jaakko Rankka innostui opiskeluaikana Bysantin tyyliin tehdyistä vanhoista

mosaiikkitöistä. Hänen lopputyönsä Pyhät kuvat korostavat sitä, että

uskonnolla on ollut suuri merkitys taiteessa kautta aikojen.

­·En ole uskonnollinen. Tavoitteeni saavuttamiseen en löytänyt muita

keinoja kuin tehdä hieman muunneltuja uskontoaiheisia kuvia, hän kertoo.

Sonja Kujansuu valitsi pääaineekseen taidegrafiikan ja toteutti lopputyönsä

serigrafiana. Kujansuuta kiinnostivat värit, pinnat ja niiden raja-alueet.

­·Kuvani ovat pieniä hetkiä, näkymiä mielestä ja arjesta. Omat tunteet

antavat näille hetkille omat värinsä. Värit rakentavat erilaisia tiloja.

Viiva on itsestään kaunis ja rajaa oman tilansa, hän sanoo töistään, joissa

katsoja näkee paljon elämäniloa ja positiivisuutta.

Heli Östman on toisen lopputyönäyttelyn ainoa maalari. Hänen

lopputyönäyttelynsä nimi on Yölento. Se koostuu suurista, värikylläisistä

öljyvärimaalauksista.

­·Nimi viitta piilotajuntaan ja matkustamiseen. Piilotajunta on elämän

aikana koettuja tuntoja ja kokemuksia. Elämme ne uudestaan ja ymmärrämme

niiden merkityksen unissa saduissa ja tarinoissa, hän sanoo.

III

Imatran taidekoulun neljännen vuosikurssin opiskelijoiden lopputyönäyttely

Voi olla totta on esillä Imatran taidemuseossa 14.5-­29.5.

MATTI SAARELA

Kuvatekstit

Linjat suoriksi. Mari Vilpponen viimeisteli perjantaina omaa lopputyötään.

Vilpposen valokuvista koostuvan lopputyön nimi on Designated graffiti

area – Määrittelemätön graffitialue.

Sadun maailmaan. Pauliina Jokela on tehnyt paljon kuvituksia. Lopputyöstä

Tarinoita pupukuningattaren valtakunnasta syntyi oikea satu.

Paljon pieniä viivoja. Jani Jokelan lopputyö kertoo taitavasta piirtäjästä.

Kirjoittaja:
Matti Saarela