IRMELI OJALAINEN
Etelä-Karjala ei ole jäämässä viimeisten joukkoon, kun Suomeen ryhdytään
perustamaan koko maan kattavaa matkojen yhdistelykeskusten verkkoa.
Maakunnallinen tai minimilaajuudessaan ydinaluekuntien yhteisen MYK:in eli
matkojen yhdistelykeskuksen perustamisesta tai mahdollisesta selvittelyjen
jatkotoimista on tarkoitus tehdä päätöksiä ensi lokakuussa. Toiminta
käynnistyisi vaiheittain ensi vuoden alusta. Keskus työllistäisi arviolta
viisi-kuusi henkilöä.
·Oululaiselta konsulttiyritykseltä on pyydetty selvitys syyskuun loppuun
mennessä. Odotamme sellaista paperia, jonka pohjalta on valmius perustaa
keskus, Imatran kehitysjohtaja Kari Ahonen sanoo.
Etelä-Karjalassa kysellään ydinaluekuntien ohella muita keskukseen mukaan
haluavia. Kuntien ohella mukaan mielitään sairaanhoitopiiriä,
koulutuskuntayhtymää ja Kelaa.
Valtakunnan tasolla oman kiinnostuksensa on ilmaissut Kela, joka odottaa
keskusten ansiosta syntyvän mittavia, arviolta 11 miljoonan euron, säästöjä
matkakustannusten korvauksiin.
Keskuksen piiriin tulisivat koulukuljetusten ohella vammaispalvelulain ja
sosiaalihuoltolain mukaan korvattavien matkojen välitys. Keskus voisi
Ahosen mukaan hyvin hoitaa myös muita henkilö-, tavara- ja ruokakuljetuksia.
Mittavia
säästöjä
Yhteiskunnan korvaamien matkojen yhdistelyllä on saatavissa vuosittain 22
miljoonan euron säästöt, matkojen yhdistelyä selvittänyt liikenne- ja
viestintäministeriön työryhmä laskee.
Ylitarkastaja Merja Nikkisen mielestä arvio on hyvin varovainen.
·Säästöt ovat merkittävästi suuremmat, hän sanoo.
Ministeriön työryhmän mietinnössä ennakoitiin, että matkojen
yhdistelykeskuksia olisi saatu synnytetyksi koko maan kattavaksi verkoksi
vuonna 2007.
·Keskusten synnyttäminen on niin iso urakka, että toteuttamiseen menee
kauemmin, Nikkinen arvioi.
Ministeriö on käynnistänyt koulutukset ja ne jatkuvat lomien jälkeen.
Suunnitelmissa on myös valtakunnallisen seminaarin järjestäminen.
Mietinnöstä kootaan parhaillaan lausuntoja. Niissä on puututtu erityisesti
kilpailuttamiseen, johon itse mietinnössä ei syvennytty. Jatkomenettelyistä
ministeriö aikoo kirjelmöidä yhdessä Kuntaliiton kanssa kunnille.
Läänistä
kilpailuttaja
Mietinnössä esitetään, että Suomeen perustettaisiin kaikkiaan 20 matkojen
yhdistelykeskusta. Nyt toimintaa on kokeiltu kuudella paikkakunnalla.
Etelä-Karjalaan on tulossa oma MYK, samoin Kymenlaaksoon.
Alueiden tarkempi määrittely annettaisiin mietinnön mukaan
lääninhallitusten tehtäväksi. Lääninhallitukset voisivat osallistua
käynnistysvaiheen rahoitukseen kahden vuoden ajan.
Kaavailun mukaan valtakunnallisesta suunnittelusta ja ohjauksesta vastaa
liikenne- ja viestintäministeriö ja lääninhallitukset johtaisivat
läänitason toiminta yhteistyökumppaneinaan kunnat, sairaanhoitopiirit ja Kela.
Yhdistelypalvelujen hankinnasta järjestettäisiin alueellisia
tarjouskilpailuja ja MYK-operaattorin valitsisi lääninhallitus, joka
solmisi valitun tarjoajan kanssa noin viiden vuoden mittaisen sopimuksen.
Kustannusten rahoituksessa pyritään valtakunnallisesti yhtenäiseen malliin,
jossa otetaan huomioon hyötyjä maksaa -periaate. Rahoitusjärjestelyt eivät
aiheuta muutoksia perusteisiin, joilla valtion ja kunnan kuljetus- ja
korvausvelvoitteista aiheutuvat kustannukset jaetaan.