ETTI KANTOLA
Maakunnan matkailu- ja elinkeinotoimijoilla on hyvin korkeat odotukset
Rauhan ja Tiurun entisen sairaalamiljöön uudesta käytöstä. Alueen ostaneen
sijoitusyhtiö Piper Bahrin valotettua suunnitelmiaan mieliala on
yksituumaisen innostunut. Suurimmaksi voitoksi luonnehditaan tässä
vaiheessa alueen kehityksen alkamista.
Tavoitteiden toteutuessa Rauhan ja Tiurun 300 hehtaarilla on joidenkin
vuosien kuluttua jopa sata uutta työpaikkaa, nelisenkymmentä yritystä sekä
aktiivista matkailu-, hyvinvointipalvelu- ja ympäristöteknologiatoimintaa.
Matkailu- ja elinkeinoelämän väki pitää toimialoja hyvin valittuina.
Suunnitelmien realistisuutta arvioitaessa sanakäänteet muuttuvat
varovaiseksi. Toivoa on kuitenkin paljon.
Imatran seudun matkailu, markkinointipäällikkö Rauni Aineslahti:
Hienoa, että ollaan tässä vaiheessa. Koko Saimaan vetovoima paranee. Meidän
näkövinkkelistämme alueesta ei tule yksittäistä kampusta vaan se linkittyy
muihin jo olemassa oleviin palveluihin. Odotusarvo on iso.
Kehittäminen kulkee käsikädessä muiden lähiseudulla tehtyjen investointien,
kuten Imatran kosken ja vapaa-aikakeskuksen eteen tehdyn työn kanssa.
On positiivista, että suunnitelmien taustalla on ulkopuolista rahaa.
Saadaan kontakteja muualta maailmasta.
Toiminta on sitä, mitä pitääkin. Paikka on Suomen ja Euroopan mittapuussa
ainutlaatuinen. On hienoa, että sinne löytyy elämää. On toivottava, että
suunnitelmat ovat realistisella pohjalla. Erittäin valoisin ja myönteisin
mielin otetaan suunnitelma vastaan ja halutaan olla mukana alusta asti.
Etelä-Karjalan kauppakamari, toimitusjohtaja Mika Peltonen:
Ratkaisua on odotettu hyvinkin kovalla innolla. Nyt tiedetään jotain.
Saadaan yrityksiä ja työllistävää toimintaa. Kaikki lisätyöpaikkojen
saantimahdollisuudet täytyy käyttää hyväksi. Luotan sopijoiden
ammattitaitoon, kyllä siinä on varmasti ajateltu maakunnan etua.
Ympäristöteknologia on tullut esille monta kautta. Se on kasvuala, johon
mikään maakunta ei ole oikein tarttunut. Täällä on siihen hyvä valmius.
Hyvinvointipalveluille tulee varmasti olemaan kysyntää, kun väestö
vanhenee. Myös matkailulliset vetovoimatekijät täytyy hyödyntää. Suunta ei
välttämättä muutu, mutta palvelutarjontaan saadaan lisävalmiuksia. Jos tämä
ei ole markkinarako niin matkailurako.
En osaa sanoa, kuinka paljon alueelle tulee työpaikkoja. Pitäisi tietää,
millaisia yrityksiä sinne on sijoittumassa. Mutta ei ole syytä asettaa
matalia tavoitteita. Mitä enemmän yrityksiä, sen parempi.
Kaakkois-Suomen Te-keskus, johtaja Jarmo Pirhonen:
Ei tällaista voinut missään visioissa toivoa. Jos suunnitelmat toteutuvat,
se on lottovoitto. Puhutaan mittaluokaltaan ja kohderyhmältään isosta
asiasta. Se muuttaisi koko maakunnan matkailuimagoa.
Muille yrityksille aukeaa mahdollisuuksia. Majoituskapasiteetti luo
melkoiset heijastusvaikutukset esimerkiksi siivous-, pesula- ja
ohjelmapalveluille.
Matkailun kannalta alueen ostajan täytyy pystyä löytämään uusi kohderyhmä
ja ylittämään totutut palvelu- ja laatutasot.
Ympäristöteknologia ei maastoudu maisemaan niin helposti kuin hotelli.
Tuntuu, että se on pidemmän tien takana. En tiedä, hakeeko ostaja
sijoituspaikkaa tällaiselle tutkimuskeskittymälle.
Tämä on joko-tai-suunnitelma. Lähdetään isolla rahalla tai ei ollenkaan.
Minulla ei ole tarkkoja tietoja, mutta jos ajatellaan rakennusten
korjauskustannuksia ja niistä seuraavia pääoman tuottavuusvaatimuksia,
tullaan bisnekseen, johon meidän totutulla mittakaavalla ei ole
mahdollisuuksia. En osaa olla kovin pessimistinen. Jos jollain on rahaa
laittaa kiinni, motiivi täytyy olla.
Lappeenrannan seudun elinkeino ja matkailu, toimitusjohtaja Hannu Alanen:
Lähdimme ostajaa etsiessämme siitä, että teemojen pitää liittyä matkailuun
ja hyvinvointipalveluihin. Nämä ovat ne, mitä toivoimme.
Konsepti on hyvä. Paljon riippuu siitä, minkälaiset yrittäjät saadaan ja
miten markkinoidaan. Jatko sitten näyttää. Mutta suunnitelmia ei saa jättää
kesken eikä keskeneräistä myydä.
Olemme Etelä-Karjalassa erinomaisella paikalla. Venäjältä ja Pietarista
pitää tulla aika paljon asiakkaita. Ja lisäksi kotimaasta ja mielellään
muualtakin.
Meidän Rauha-Tiuru on Suomen oloissakin mittava hieno hanke. Mutta kyllä
maakunta tämän kokoisia hankkeita kestää. Pitää satsata ja markkinoinnin on
oltava laajamittaista. Viiden tähden hotellia pitää myydä ammattimaisesti
Venäjän markkinoille.
Jos on 5 000 neliötä lämmintä tilaa, sinne täytyy löytyä 35-40 yritystä. Se
on realistista.
Matkailuun ja hyvinvointiasumiseen on selkeät tilat. Muualle tulee
sekakäyttöä ja vuokralaisia etsitään. Ympäristöteknologiasuunnitelmissakin
on paljon hyvää. Realismia on.
Matkailun edistämiskeskus, markkinointipäällikkö Pirkko Perheentupa:
Puhun täysin tapausta tarkemmin tuntematta yleisellä tasolla.
Hyvinvointimatkailua ollaan kehittämässä monella puolella Suomela. Sen
saavutettavuus on olennaista. Tässä tapauksessa mieleen tulevat venäläiset
asiakkaat.
Toivon, että ajatus lähtee kysynnästä ja tarpeesta. On tärkeä asetella
kysymykset, mitä tarjotaan ja kenelle. Tarkoitetaanko
hyvinvointipalveluilla elämyksiä, oppimista, harrastuksia, kuntoilua vai
hemmottelua?
Lomaosakkeiden etu on, että on selvä kohderyhmä ja kanta-asiakaskunta.
Mutta silloin pitää pystyä kilpailemaan muiden kanssa.
Viiden tähden hotelli kuulostaa ihan mukavalta. Meiltä puuttuvat
korkeatasoiset majoituspaikat Helsingin ulkopuolelta. Myös korkealuokkaista
mökkimajoitusta kaivataan.
Huvivenevuokraus ja esimerkiksi asuntolaivatkin puuttuvat entuudestaan.
Kysyntää on etenkin Saksan ja Venäjän suunnalta.
Toiminta kannattaa, jos tiedetään, mitä myydään ja kenelle. Rahaa pitää
pystyä laittamaan jonkin aikaa. Täytyy toivoa, että tämä onnistuu.
MAARIT LINDSTRÖM
Kuvateksti
Isojen odotusten maisema. Maakunnan elinkeinovaikuttajat uskovat vahvasti
Rauhan rantamaisemien olevan vuosien päästä paikka, joka vie alueen
matkailuyrittämisen uudelle tasolle.