Tuloväylän syvennys 25 sentillä lisää Saimaan liikenteen joustavuutta

Louhinta- ja ruoppaustöiden aikana alusliikennettä rajoitetaan turvallisuussyistä.

PERTTI VAHERKYLÄ

Saimaan kanavaliikennettä vuosia hankaloittanut 25 senttiä poistetaan tänä

kesänä kuvioista. Tuon verran pitää Saimaan kanavan tuloväylää

Viipurinlahdella syventää, jotta kiusalliset tietyissä sääoloissa

tapahtuvat alusten odottelut jäävät pois.

Heinäkuun alkupäivinä aloitettavat louhinta ja ruoppaustyöt tehdään noin 15

kilometrin matkalla Maariankiven matalikolta Juustilan sululle.

Maariankiven kohdalta meriväylä haarautuu Viipurin satamaan ja Saimaan

kanavalle.

Louhinta- ja ruoppaustöiden takia joudutaan liikenteen

erityisjärjestelyihin kulloistenkin työmaapaikkojen ohitse.

Syyskuun puolivälin jälkeen valmistuvat väylän parannustyö lisää sitten

Saimaan liikennevarmuutta.

­·Alhaisilla merivedenkorkeuksilla tuloväylän mataluus aiheuttaa täydessä

Saimaan kanavan 4,35 syväydessä oleville laivoille odottelua.

Vedenkorkeustilastojen mukaan odotusaikoja voi olla jopa 15 prosenttia

liikennekauden pituudesta, kertoi Järvi-Suomen merenkulkupiirin johtaja

Aimo Heiskanen.

­·Väylän parantamisen jälkeen tilastollinen todennäköisyys odotuksille

pienenee kahteen prosenttiin, arvioi Heiskanen. Pisin odotusaika, minkä hän

muistaa, kesti viikon päivät. Niin kauan kului aikaa edullisten

tuuliolosuhteiden ja niiden mukana nousevan veden tuloon.

Vireillä jo

90-luvulta lähtien

Merenkulkulaitos on allekirjoittanut väylätyöstä urakkasopimuksen

venäläisen pääurakoitsijan ZAO Navigatorproektin kanssa. Pääurakoitsijalla

on venäläinen aliurakoitsija louhintaurakoitsijana ja suomalainen

aliurakoitsija Wasa Dredging Ab Ltd poraus- ja ruoppausurakoitsijana.

Jo 90-luvulla vireillä olleen väylätyön ensimmäinen noin kaksi miljoonaa

euroa maksanut vaihe tehtiin vuonna 2001, jolloin maamassoja poistettiin,

mutta räjäytystöitä vaatineet kallio- ja kivikkoalueet jäivät tekemättä.

Näitä alueita on noin 12 700 neliömetriä. Nyt tehtävien töiden kustannus on

myös kaksi miljoonaa euroa.

Työmaalla kaksi taukoa

liikennettä varten

­·Työmaa ei ole massoiltaan iso, mutta sen vaativuus on suuri, koska

laivaliikenne on hoidettava rinnan töiden kanssa, arvioi Heiskanen.

Työ alkavat 5.7. ja kestävät 15.9. asti. Työtä tehdään seitsemän

vuorokautta viikossa. Liikennejärjestelyissä joudutaan poikkeustoimiin.

Periaatteena on pitää kaksi vuorokautista taukoa klo 14-18 ja 02-04

liikenteen ohikulkua varten.

Merenkulkupiiri toivoo, että liikenne keskitettäisiin iltapäivän taukoon.

Sitä voidaan tarvittaessa jatkaa niin, että kaikki odotettavissa oleva

liikenne pääsee kulkemaan.

­·Kaikki mahdolliset ylimääräiset työkohteissa syntyvät tauot pyritään

käyttämään myös hyväksi, sanoi Heiskanen selostaessaan hanketta

paikallisille laivanliikenteen edustajille kanavakonttorissa tiistaina.

Hankalimmissa paikoissa työnteknisten syiden ja liikenneturvallisuuden

takia ohikulku voidaan järjestää vain kerran vuorokaudessa klo 14 – 20

paikallista aikaa. Tarvittaessa taukoa voidaan jatkaa klo 20 eteenpäin

kunnes kaikki odottavat alukset pääsevät tuloväylän läpi. Tämä rajoitus

tulee voimaan aikaisintaan elokuun alusta ja silloinkin vain välttämättömän

tarpeen mukaan. Liikenteen järjestelyn suunnittelun helpottamiseksi

liikennetiedot tulee ilmoittaa tarkasti Saimaa-VTS:lle.

Aikataulun mukaan kulkeville risteilyaluksille merenkulkupiiri järjestää

kulun alusten aikataulun mukaisesti. Huvialuksia ja muista pieniä aluksia

voidaan tarpeen ja harkinnan mukaan päästää kulkemaan taukojen

ulkopuolisina aikoina.

PERTTI VAHERKYLÄ

MAARIT LINDSTRÖM

Kuvatekstit

Liikennetiedot ylös. Saimaan VTS-keskus Mälkiän sululla joutuu paineen alle

väylätöiden alkaessa järjestellessään alusten kulkua. Liikennetoimialan

päällikkö Jukka Väisänen toivoo mahdollisimman tarkkaa tiedottamista.

Tästä se alkaa. Insinööri Tarmo Nuutinen katsoo kartalta töiden

aloituspaikkaa Sorvalin edustalta.

Kirjoittaja:
Pertti Vaherkylä