PERTTI VAHERKYLÄ
Saimaan kanavaliikennettä vuosia hankaloittanut 25 senttiä poistetaan tänä
kesänä kuvioista. Tuon verran pitää Saimaan kanavan tuloväylää
Viipurinlahdella syventää, jotta kiusalliset tietyissä sääoloissa
tapahtuvat alusten odottelut jäävät pois.
Heinäkuun alkupäivinä aloitettavat louhinta ja ruoppaustyöt tehdään noin 15
kilometrin matkalla Maariankiven matalikolta Juustilan sululle.
Maariankiven kohdalta meriväylä haarautuu Viipurin satamaan ja Saimaan
kanavalle.
Louhinta- ja ruoppaustöiden takia joudutaan liikenteen
erityisjärjestelyihin kulloistenkin työmaapaikkojen ohitse.
Syyskuun puolivälin jälkeen valmistuvat väylän parannustyö lisää sitten
Saimaan liikennevarmuutta.
·Alhaisilla merivedenkorkeuksilla tuloväylän mataluus aiheuttaa täydessä
Saimaan kanavan 4,35 syväydessä oleville laivoille odottelua.
Vedenkorkeustilastojen mukaan odotusaikoja voi olla jopa 15 prosenttia
liikennekauden pituudesta, kertoi Järvi-Suomen merenkulkupiirin johtaja
Aimo Heiskanen.
·Väylän parantamisen jälkeen tilastollinen todennäköisyys odotuksille
pienenee kahteen prosenttiin, arvioi Heiskanen. Pisin odotusaika, minkä hän
muistaa, kesti viikon päivät. Niin kauan kului aikaa edullisten
tuuliolosuhteiden ja niiden mukana nousevan veden tuloon.
Vireillä jo
90-luvulta lähtien
Merenkulkulaitos on allekirjoittanut väylätyöstä urakkasopimuksen
venäläisen pääurakoitsijan ZAO Navigatorproektin kanssa. Pääurakoitsijalla
on venäläinen aliurakoitsija louhintaurakoitsijana ja suomalainen
aliurakoitsija Wasa Dredging Ab Ltd poraus- ja ruoppausurakoitsijana.
Jo 90-luvulla vireillä olleen väylätyön ensimmäinen noin kaksi miljoonaa
euroa maksanut vaihe tehtiin vuonna 2001, jolloin maamassoja poistettiin,
mutta räjäytystöitä vaatineet kallio- ja kivikkoalueet jäivät tekemättä.
Näitä alueita on noin 12 700 neliömetriä. Nyt tehtävien töiden kustannus on
myös kaksi miljoonaa euroa.
Työmaalla kaksi taukoa
liikennettä varten
·Työmaa ei ole massoiltaan iso, mutta sen vaativuus on suuri, koska
laivaliikenne on hoidettava rinnan töiden kanssa, arvioi Heiskanen.
Työ alkavat 5.7. ja kestävät 15.9. asti. Työtä tehdään seitsemän
vuorokautta viikossa. Liikennejärjestelyissä joudutaan poikkeustoimiin.
Periaatteena on pitää kaksi vuorokautista taukoa klo 14-18 ja 02-04
liikenteen ohikulkua varten.
Merenkulkupiiri toivoo, että liikenne keskitettäisiin iltapäivän taukoon.
Sitä voidaan tarvittaessa jatkaa niin, että kaikki odotettavissa oleva
liikenne pääsee kulkemaan.
·Kaikki mahdolliset ylimääräiset työkohteissa syntyvät tauot pyritään
käyttämään myös hyväksi, sanoi Heiskanen selostaessaan hanketta
paikallisille laivanliikenteen edustajille kanavakonttorissa tiistaina.
Hankalimmissa paikoissa työnteknisten syiden ja liikenneturvallisuuden
takia ohikulku voidaan järjestää vain kerran vuorokaudessa klo 14 – 20
paikallista aikaa. Tarvittaessa taukoa voidaan jatkaa klo 20 eteenpäin
kunnes kaikki odottavat alukset pääsevät tuloväylän läpi. Tämä rajoitus
tulee voimaan aikaisintaan elokuun alusta ja silloinkin vain välttämättömän
tarpeen mukaan. Liikenteen järjestelyn suunnittelun helpottamiseksi
liikennetiedot tulee ilmoittaa tarkasti Saimaa-VTS:lle.
Aikataulun mukaan kulkeville risteilyaluksille merenkulkupiiri järjestää
kulun alusten aikataulun mukaisesti. Huvialuksia ja muista pieniä aluksia
voidaan tarpeen ja harkinnan mukaan päästää kulkemaan taukojen
ulkopuolisina aikoina.
PERTTI VAHERKYLÄ
MAARIT LINDSTRÖM
Kuvatekstit
Liikennetiedot ylös. Saimaan VTS-keskus Mälkiän sululla joutuu paineen alle
väylätöiden alkaessa järjestellessään alusten kulkua. Liikennetoimialan
päällikkö Jukka Väisänen toivoo mahdollisimman tarkkaa tiedottamista.
Tästä se alkaa. Insinööri Tarmo Nuutinen katsoo kartalta töiden
aloituspaikkaa Sorvalin edustalta.