Koulutilojen ankeus lyö silmille

Lappeenrannassa monen koulun ikkunat vetävät, maalit hilseilevät ja kalustus on sitä sun tätä. Raha riittää vain hätäkorjauksiin.

ANNE KOTIHARJU

Ikkunoista vetää, maalit hilseilevät, valaistus ei riitä, käytävillä kaikuu ja kalustus on sitä sun tätä. Ja jos työskentely-ympäristöltä toiminnallisestikaan vaadittavat asiat ole kunnossa, voi arvata olevansa lappeenrantalaisessa koulussa.

Isoa osaa kouluista leimaa ankea ja karu, melkein rappioromanttinen ilme. Tilat eivät vastaa toiminnallisestikaan tarpeita. Puuttuu kirjasto, liikuntasali ja teknisen työn tilat laitteineen ovat jopa turvallisuusriski. Siivouskin jää kommenttien mukaan nykyään liian ylimalkaiseksi.

Perusteellinen raportti opiskeluympäristön laadusta tuo esiin lukuisia puutteita, joiden korjaamiseen Lappeenrannassa tuskin on pitkään aikaan rahaa.

Hienoa ja

huonoa

Koulutilojen ääripäiden erot ovat huikeita. Onnellinen se oppilas, joka saa nauttia lippulaivaksi valmistuneen Myllymäen koulun mediateekista ja soluauloista tai kohta valmistuvan Lönnrotin koulun historian ja nykyajan liitosta.

Toki viihtyisiä ja peruskorjattuja kouluja on, mutta yleisilme kaikenkaikkiaan raportin perusteella on jotain muuta, mitä oppilaan työskentely- ja oppimisympäristöltä voisi vaatia.

­·Moni koulu odottaa peruskorjausta. Lauritsala on onneksi päässyt valtion rahoituslistalle. Tarvetta olisi ihan mielettömästi verrattuna siihen, mitä voidaan tehdä, kuvailee koulutoimenjohtaja Tuija Willberg.

Toiminnallisia puutteita riittää etenkin pienissä kouluissa.

­·Ei ole liikuntatiloja, ei peseytymistiloja eikä asianmukaisia teknisen työn tiloja.

Myös koululaisten vanhemmat ihmettelevät koulujen tilaa.

­·Pian julkistettavan asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella huoltajat kiinnittävät erityistä huomiota epäasianmukaisiin koulutiloihin. Jokainen tämän tilanteen näkee, joka kouluilla käy. Jos verrataan aikuisten ja tätä lasten työpaikkaa, niin kyllähän se ero on aika huikea.

Selitys huonolle

viihtyvyydelle?

Koulutilojen rapistuminen on valtakunnallinenkin ilmiö. Opetuspäällikkö Mari Routti näkee oppimisympäristön ja kouluviihtyvyyden välillä selvän yhteyden.

­·Suomi pärjää huonosti kouluviihtyvyysvertailuissa. Koulutiloihin ei satsata. Kalustus voi olla huono tai se puuttuu kokonaan esimerkiksi taukotiloista. Kyllä ne lapset istuvat lattialla kun odottavat tunnin alkua.

­·Lapset laitetaan tekemään töitä tosi huonossa ympäristössä.

Tilat eivät välttämättä vastaa opetussuunnitelman vaatimuksiin.

Varaa vain

hätäkorjauksiin

Kaupunginarkkitehti Seppo Ahon mielestä on hyvä, että raportti toi nyt ulkopuolisen tekijän näkökulman koulutilakeskusteluun.

­·On myönnettävä, että ei meidän kunnostus- ja ylläpitorahat ole riittäneet hyvään ja huolelliseen kiinteistön hoitoon. Etusijalla ovat olleet terveydenhuollon rakennukset ja päiväkodit, joissa on esimerkiksi korkeammat hygieniavaatimukset.

Aho suree esimerkiksi Armilan ja Kaukaan koulujen julkisivujen pintojen putoilemista.

­·Semmoiseen rahat eivät ole riittäneet. Mennään paikan päälle vain, kun on akuutti hätä eli joku tekninen laite lakkaa toimimasta tai tapahtuu vesivahinko tai vastaava. Mitään ylimääräistä ei voi tehdä. Turha pyytää esimerkiksi mitään sisämaalauksia. Kaikki raha menee akuutteihin korjauksiin.

­·Lähinnä on keskitytty huolehtimaan siitä, että ilmanvaihto, valaistus ja lämpötilat saataisiin hallintaan, ettei olisi kosteus- ja sisäilmaongelmia.

Lauritsalan koulukeskuksen peruskorjaus vie lähivuosien rahat.

­·Armila odottaa, Kimpisessä on tarpeita ja kyllä se Lönnrotin koulun punatiilinen vanhin osakin vaatisi peruskorjauksen.

Toki rahaa käytetään koulukorjauksiin joka tapauksessa isoja summia.

­·Esimerkiksi kohta valmistuva Lönnrotin koulun laajennus ja peruskorjaus maksoi eri vaiheineen kolmisen miljoonaa euroa.

Osa kiireellisistä tarpeista

¤·Kiireellisyyslistan kärjessä Armilan, Muukonniemen, Kuusimäen ja Mäntylän koulut.

¤·Sisäilmaongelmia seitsemässä koulussa.

¤·Teknisen työn tilat eivät vastaa vaatimuksia 11 koulussa.

¤·Pihan liikenneturvallisuudessa ongelmia viidessä koulussa.

¤·Tilanahtautta Kimpisessä ja Lyseon lukiossa.

¤·WC-tilat kunnostettava yhdeksässä koulussa.

¤·Ei puku- ja pesutiloja kahdeksassa koulussa.

¤·Valaistusongelmia yhdeksässä koulussa.

¤·Katto vuotaa kuudessa koulussa.

¤·Lämpöoloja parannettava tai ikkunat tai ovet huonossa kunnossa 11 koulussa.

¤·Rapistuneet julkisivut kahdeksassa koulussa.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju