MATTI SAARELA
Ihminen on sitä, mitä hän esittää. Siksi myös nuoren, uraansa aloittavan
artistin kannattaisi tarkasti harkita sitä, mitä hän esittää. Näin kovia
ovat viihdemaailman lait.
·Siinä on se taito, ja tässä asiassa myös useimmin mennään metsään, kun
tehtaillaan uusia solisteja. Ei mietitä yhtään sitä, mikä tämän nuoren
ihmisen oma ajatus ja tulkinta voisi olla, säveltäjä-tuottaja Samuli Laiho
muistuttaa.
Arvokkuutta ja kokemusta Saimaan sävelen tuomaristolle antaa sen
puheenjohtaja Ossi Runne. Maarit Hurmerinta puolestaan sädehtii muidenkin
edestä hienon taiteilijan karismaa. Myös huippukitaristina tunnettu Laiho
puolestaan onnistuu jo parilla lauseella määrittelemään sen mihin Saimaan
sävelen kaltaista kilpailua tarvitaan ja mihin ei. ·Ensivaikutelma on
tärkeä. Tehdään yksi biisi, joka breikkaa, ja sen varaan rakentuu sitten
jopa koko elämänura. Artisti voi joutua kantamaan läpimurtobiisinsä lyömää
leimaa koko elämänsä ajan, hän jatkaa kritiikkiään.
Laihon mukaan tässä piilee myös Idols-tyyppisten kilpailujen moraalinen
ongelma. Nuori artisti ei välttämättä koskaan pääse määrittelemään itse
itseään, vaan julkisuus leimaa hänet loppuiäkseen.
·Tämä on hirveän pieni maa. Täällä on hirveän vaikea vaihtaa tyylilajia,
johon sinut on julkisuudessa lokeroitu. Se on toki mahdollista, mutta hyvin
hankalaa, hän muistuttaa.
·Nuoret alalle pyrkivät penskat eivät välttämättä tajua, mitä he ovat
tekemässä. Heidän avullaan kerätään vain fyrkat pois. Parin vuoden päästä
sama tyhjiin imetyn skidin pitäis itse keksiä, mitä hän isona oikein
tekisi. Se on minusta vähän vastuutonta. Tämä on se ainoa moraalinen
pointti siinä Idols-touhussa, Laiho painottaa.
Tällaista foorumia
tarvitaan kipeästi
Ossi Runteen mukaan Saimaan sävelen olemassaolon idea on antaa
populaarimusiikin säveltäjille ja sanoittajille mahdollisuus tuoda esiin
omia töitään. ·Nyt ei olla liikkeellä tähtikultin ympärillä, vaan kysymys
on siitä, että kotimaiset säveltäjät ja sanoittajat ovat saaneet uuden
mahdollisuuden tuoda töitään esille., Runne sanoo
Suomalaiset populaarimusiikin säveltäjät eivät Runteen mukaan vuole kultaa
teoksillaan. Jo julkaisukynnys on aika korkea.
·Säveltäjän työ populaarimusiikin saralla ei välttämättä ole kovin
tuottavaa, ellei hän paneudu säveltämään yksinomaan pop-musiikkia. Meillä
on kuitenkin suuri joukko kunnianhimoisia ja osaavia säveltäjiä, joille ei
tahdo löytyä foorumia, jolla he saisivat töitään esille, hän perustelaa
Saimaan sävelen tarpeellisuutta..
·He eivät ole kaupallisesti ehkä tarpeeksi valovoimaisia, mutta saattaa
olla, että heidän töissään sävellys ja siihen kirjoitettu teksti
muodostavat hyvin ansiokkaan kokonaisuuden. Tällaisia teoksia kannattaa
tuoda esiin, ja tässä suhteessa Saimaan sävel -kilpailu on paikallaan,
Runne jatkaa.
Suomessa etsitään melkein joka vuosi uutta euroviisua tai syksyn säveltä.
Runteen mukaan Saimaan sävelen tyyppistä kilpailua ei kuitenkaan ole koko
maassa.
·Tässä kilpailussa tullaan huomioimaan sanoitusten osuus erityisen
huolellisesti. Sävellys ja sanoitus muodostavat aina kokonaisuuden. Toivon,
että tässä kilpailussa juuri tämä niiden ykseys korostuu, Runne sanoo.
Neljä solistia ja
iso orkesteri
Runteen, Hurmerinnan ja Laihon ohella loppukilpailun tuomaristossa istuvat
A.W. Yrjänä ja Anna-Mari Kähärä. Kapellimestari Jere Laukkanen on
sovittanut loppukilpailun 12 kappaletta solistille ja 13 soittajan
orkesterille, jota hän myös itse johtaa.
·Olemme saaneet kilpailukappaleiden esittäjiksi Stadian korkeatasoisia
laulajia ja muusikoita. Se nostaa tämän loppukilpailun arvoa, Runne suitsuttaa.
Runne toivoo myös lappeenrantalaisilta päättäjiltä pitkämielisyyttä Saimaan
sävelen rahoituksen suhteen.
·Lappeenrannassa on perinteitä musiikkikilpailujen järjestäjänä. Toivon,
että tästä Saimaa sävel -kilpailusta tulee yksi lisä tähän perinteeseen. Se
korostaa Lappeenrannan merkitystä merkittävänä musiikkikaupunkina, Runne
jatkaa. Runteen mukaan artisti tekee biisin. Kilpailukappaleet illan
konsertissa tulkitsevat Riitta Keränen, Raili Ruutu, Antti Koivula ja Timo
Mäkelä. Esitettävät kappaleet jaettiin laulajien kesken hyvässä
yhteisymmärryksessä. ·Meillä oli keväällä yhteinen kokous, jossa
kuuntelimme niitä yhdessä ja jaoimme ne keskenämme, Koivu kertoo.
·Osa biiseistä tuntui enemmän omilta kuin muut, mutta ihan hyvin saimme ne
jaettua. Mitään kiistaa ei tullut, Keränen täydentää.
·Niiden tyylit vaihtelevat paljon. Siksi ne ovat tavallaan aika
haasteellisiakin, Mäkelä jatkaa.
Myös Saimaan sävelen tuottaja Jorma Kallio toivoo, että Saimaan sävelelle
saataisiin jatkuvuutta. Hänen mukaansa ensi kesän kilpailun suunnittelu on
jo pitkällä. ·Uuden ajatuksen läpivieminen on Suomessa aina vaikeaa.
Saimaan sävelen suojelija, ministeri Sinikka Mönkäre on todennut, että tämä
on ainoa laatuaan Suomessa, hän sanoo.
III
Saimaan sävelen loppukilpailu käydään tänään torstaina 5.8. klo 20
Lappeenranta-salissa alkavassa konsertissa.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Musiikkitaivaan muuttolinnut. Helsingin ammattikorkeakoulussa laulua
opiskelevat Raili Ruutu ja Riitta Keränen tulkitsevat tänään Saimaan
sävelen loppukilpailukappaleita Lappeenranta-salissa. Illan konsertin
mieslaulajia ovat Railin ja Riitan opiskelutoverit Antti Koivula ja Timo
Mäkelä.
Loppukilpailu
¤·Enhän tiennyt, (säv./san.) Taito Ikävalko, Helsinki, Det Melankoliska
havet, Tessalina Keltanen, Kristiinankaupunki, Käännä laivas laituriin,
Alisa Manninen/Penni Airas, Espoo, Tekstari, Jussi Liski/Pertti Araviita,
Helsinki, Laivalta saa mitä haluaa, Taisto Wesslin/Helena Bedwall,
Helsinki, Sinistä hämärää, Mikko Rothstén, Roismala, Naimisiin, Mika
Lahnajoki, Turku, Vaarallinen nainen, Vellu Halkosalmi/Heli Halkosalmi,
Helsinki, Anna kaikki, kun sen aika on, Raimo Hast/Rauli Nordberg, Lahti,
Vrow Maria, Juha Tapaninen, Helsinki, Hehku suudelman, Janne Huttunen/Jorma
Toiviainen, Helsinki,Etäisyyttä, Jyri Saarinen/Pekka Ruuska, Helsinki