MATTI SAARELA
Muusikko ja musiikkipedagogi Klaus Järvinen on yhtä ajaton ja trendikäs
kuin pari Nokian Kontio-kumisaappaita: asiallinen, luotettava ja sisältä
lämmin. Juuri sellaisena me opimme hänet tuntemaan Jaakko Jahnukaisen
vetämässä Levyraadista vuosia sitten.
Eikä yhdennäköisyys ole ihan sattuma. Myös Klasu on aikanaan tehty
Nokialla. Järvinen on myös Oulunkylän legendaarisen pop/jazz -opiston
perustaja, ja elävä todiste siitä, että Lappeenranta on merkittävä
musiikkikaupunki. Järvisen työ suolaisten muusikoje kasvattajana on ollut
uraa uurtavaa, eikä liene ihan sattuma, että hänestä tuli jazzmuusikko
juuri Lappeenrannassa.. Järvisen perustaman opinahjon työtä jatkavassa
Oulunkylän Pop/Jazz Konservatoriossa on luotu se tukeva perusta, jolta
maailmalla juuri nyt hyvin menestyvät suomalaiset rock-yhtyeet ponnistavat.
Ville Valo ja monet muut tämän päivän kirkkaimmista tähdistä ovat joskus
opiskelleen tässä maineikkaassa opinahjossa.
Lappeenrantalainen Järvisestä tuli 10-vuotiaana, kun hänen perheensä muutti
kaupunkiin työn perässä.
Järvisen tausta selittää omalta osaltaan myös sen, miksi Saimaan sävel
-sävellys- ja sanoituskilpailu järjestetään nyt jo toista kertaa
Lappeenrannassa eikä esimerkiksi Vantaan Korsossa tai Peräseinäjoella.
·Minä olen toiminut eräänlaisena katalysaattorina tässä asiassa. Olen
elänyt koko nuoruuteni Lappeenrannassa aina 24-vuotiaaksi asti, jolloin
päätin lähteä opiskelemaan musiikkia, ja lupaava postimiehen ura Pallon
postikonttorin pomona päättyi, Järvinen kertoo.
Järvisen mukaan Saimaan sävelen idea ei ole hänen, vaan hän kuuli
ajatuksesta ensimmäisen kerran kulttuurisihteeri Jorma Kalliolta.
·Kallio soitti asiasta minulle ja kysyi, mitä hän tekisi. Tapasimme ja
yhteistyö lähti käyntiin heti. Tällaista kilpailua
tarvitaan todella
Järvisen mukaan Saimaan sävel on hyvin tärkeä projekti myös
konservatoriolle ja ammattikorkeakoululle. Saman vahvistavat samassa
pöydässä istuvat Helsingin ammattikorkeakoulun, Stadian koulutusjohtaja
Pekka Korhonen ja Pop/Jazz Konservatorion rehtori Janne Murto.
·Me koemme tämän tapahtuman hyvin tärkeäksi. Kilpailun pääosassa ovat
sävellykset ja sanoitukset. Siinä mielessä Saimaan sävel on aivan
ainutlaatuinen kilpailu Suomessa, Järvinen muistuttaa. Järvisen mielestä
Saimaan sävelen vahvuuksiin kuuluu myös se, että siellä kaikki kukat saavat
kukkia.
·Tämä kattaa musiikin koko kentän. Täällä kaikki on sallittua.
Loppukilpailuun on myös valikoitunut erilaisia kappaleita hyvin laajalla
asteikolla. Oikeastaan vain tekno ja hip hop puuttuvat tällä kertaa, hän
jatkaa.
Järvisen mielestä kilpailun ajankohta ei ole nyt paras mahdollinen. Elokuun
alkuun sijoittuu myös suuri joukko muita musiikkitapahtumia Tapsan
tahdeista Mirjam Helin -laulukilpailuun.
·Me ehdotamme, että Samaan sävelen ajankohtaa siirretään ensi vuonna
kesäkuun alkuun. Sopiva ajankohta olisi meidän mielestämme 10. kesäkuuta,
Järvien sanoo.
·Stadia ja konservatorio pystyisivät tuona ajankohtana tarjoamaan
opiskelijoita ja koko organisaationsa palvelut tapahtuman käyttöön
joustavasti, hän jatkaa.
Luovassa työssä
on potentiaalia
Myös Järvisen seuraaja maineikkaan opinahjon rehtorina muistuttaa
populaarimusiikin merkityksestä. ·Meillä on hyviä tekijöitä. Suomalaiset
rock-yhtyeet ovat menestyneet maailmalla, myyneet useita miljoonia levyjä.
Musiikkiteollisuudesta kasvaa vielä koko Suomen kansantalouden kannalta
merkittävä vientiala, jos näin tahdotaan, Murto uskoo.
·Kaikkihan me tiedämme, että suomalaiset oopperalaulajat ja
kapellimestarit menestyvät maailmalla. Nyt olemme heränneet huomaamaan,
että samaa tapahtuu myös jazz-, rock- ja kansanmuusikoille, Murto
muistuttaa ja luettelee vaikuttavan listan suomalaisia menestyjiä
HIM-yhtyeestä The Rasmukseen.
EMMI KAARNA
Kuvateksti
Klaus Järvisen poppoo. Klaus Järvinen, Oulunkylän Pop/Jazz Konservatorion
rehtori Janne Murto, kulttuurisihteeri Jorma Kallio ja Stadian
koulutusjohtaja Pekka Korhonen halusivat siirtää Saimaan sävelen kesäkuun
alkuun.