Turso höyrysi Mustolaan

Viimeinen jäljellä oleva sotakorvauslaiva palasi hyväkuntoisena ja ansioituneena.

ESA VILENIUS

Pietarilaisen höyrykäyttöisen satamahinaaja Taifunin savuisessa nousussa

ylös aurinkoista kanavaa Mustolan satamaan oli jotakin melkein liikuttavaa:

kuin vanha veteraani olisi palannut ”vankeudesta.” Vastaanottajat, laivan

venäläinen miehistö ja viranomaiset olivat yhtä hymyä.

Hieman nuhjaista, mutta ehjää höyryalusta luotsannut Juhani Koivula

tiivisti: ­·Tämä oli hauskaa.

Taifun valmistui 60 vuotta sitten Wärtsilän Helsingin telakalla ja sai

nimekseen Turso. Se luovutettiin sotakorvauksena Neuvostoliittoon kaikkiaan

101 muun suomalaisaluksen kanssa. Asiaa on Suomen Höyrypursiseuran

kommodori Pekka Snellmanin mukaan selvitetty: ­·Turso on viimeinen jäljellä

oleva sotakorvauksena luovutetuista laivoista.

Kauppalaivoista luovutettiin parhaita. ­·Juuri valmistunut Helsingin

kaupungin uusi satamamurtaja-hinaaja oli kymmenen parhaan joukossa,

Snellman arvioi.

Se oli niin hyvä, että Neuvostoliitto halusi 20 samanlaista laivaa lisää.

Viimeinen samantyyppinen alus luovutettiin vuonna 1952.

Taifun teki töitä Leningradin alueella. Se sai useina talvina

kaupunginvaltuuston toimeenpanevalta komitealta kunniakirjoja Nevan

jääpatojen murtamisesta. Ehkä neuvostoliittolainen nimi Taifun ei ollutkaan

niin mahtipontinen kuin aluksi kuulostaa. Torstaina puolen päivän aikaa

aluksen perään vaihdettiin Suomen lippu. Alus saa takaisin alkuperäisen

nimensä Turso (meren taruolento, suomalaisessa tarustossa Iku-Turso, muita

muotoja tursas ja turilas).

Tänään perjantaina alus jatkaa Savonlinnaan Laitaatsillan telakalle

kunnostettavaksi.

”Kulttuuriteko

myös venäläisiltä”

Turso löytyi, kun syksyllä 2003 kuollut toimitusjohtaja Tommy Vertti

aloitti liikeneuvottelut vuonna 2002 ECO Phoenix Holding -yhtiön kanssa.

Hänelle kerrottiin, että yhtiöllä on hallussa vanha suomalainen hinaaja.

Vertti otti asian omakseen ja pyysi avukseen ystävänsä merikapteeni Antero

Salan. Historian, omistussuhteiden ja kaupan selvittelyyn tulivat mukaan

Kymenlaakson liitto ja Haminan seudun yrityspalvelu.

Viime kevättalvella asia ratkesi ministeri Aatos Erkon myötävaikutuksella.

Myös Suomen Höyrypursiseura oli jo mukana. Turson tukijoukkoihin oli

liittynyt myös Kvaener-Masa Yards.

Satamajäänsärkijä S/S Turso ry. perusteltiin 19. toukokuuta. Snellman on

myös yhdistyksen puheenjohtaja.

Turso on hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Kone on alkuperäinen. Messingillä

päällystetyn jalopuisen ruorin pylväästä voi vielä lukea Wärtsilän

himmeäksi kuluneet stanssaukset. Aluksen sähkölaitteet ovat pääosin vankkaa

neuvostoelektroniikkaa, mutta muuten se on hyvin pitkälle alkuperäisessä

varustuksessa.

ECO Phoenix sai aluksen 1992. Sitä kunnostettu vähällä rahalla, mutta

taitavasti.

Snellman kiittelee yhtiön asennetta. Se todella halusi, että alus saa

palata Suomeen ja jaksoi odottaa jo romutettavaksi suunnitellun aluksen

kanssa. Se oli Snellmanin mukaan ilman muuta kulttuuriteko.

ECO Phoenixin koko toiminta liittyy öljyyn. Yhtiö toimittaa aluksille

polttoainetta, ottaa vastaa pilssivesiä, suorittaa öljyvahinkojen torjuntaa

ja puhdistaa öljytankkeja. Taifuniin on voitu kesäisin kiinnittää kaksi

kelluvaa öljyisen pintaveden kuorijaa.

EMMI KAARNA

Kuvatekstit

Onnellinen kommodori. Pekka Snellman on vetänyt Turson paluuta Suomeen.

Savut pois. Turso saanee kunnostuksessa kevyellä polttoöljyllä toimivan

kattilan.

S/S Turso

¤·Helsingin satamalautakunta ja Wärtsilä Yhtymän Hietalahden telakka

sopivat jäänsärkijä-hinaajan tilauksesta 1942. Vuonna 1918 valmistunut

hinaaja Hercules ei enää selvinnyt talviliikenteen avustamisesta.

¤·Legendaarinen K. Albin Johansson suunnitteli Merenkulkulaitokselle koko

maailmassa toisen dieselsähköisen jäänmurtaja Sisun. Hän oli myös Turson

suunnittelija.

¤·Turson pituudeksi tuli 36 metriä ja konetehoksi 750 hevosvoimaa. Sen

tuotti Wärtsilän oma trippelihöyrykone.

¤·Aluksen luovutus viivästyi vuoden 1944 maaliskuuhun raaka-aine- ja

työvoimapulan takia. Turson hinta oli 18,5 miljoonaa markkaa.

¤·Vuoden 1944 joulukuussa alus aikarahdattiin avustamaan liittoutuneiden

Kronstadtin liikennettä.

¤·Sotakorvauksena alus luovutettiin helmikuussa 1945 Leningradissa. Turso

kävi vielä kesällä 1945 Helsingissä huollossa.

¤·Aluksen kattila muutettiin vuonna 1962 hiilikäyttöisestä

raskasöljykäyttöiseksi. Vuonna 1988 mastoa siirrettiin eteenpäin ja

pelastusvene korvattiin -lautalla.

¤·Yhdistys kunnostuttaa laivan. Todennäköisesti sen kattilasta tulee

kevytöljykäyttöinen. Alus sijoitetaan johonkin merenrantakaupunkiin, joka

”osoittaa sille merkityksen mukaisen laituripaikan ja aseman kaupungin

merellisessä imagossa ja sitoutuu tukemaan taloudellisesti aluksen ylläpitoa”.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius