ETTI KANTOLA
Lappeenrannan paikallisbussien reitit muuttuvat lokakuun alussa. Koko
linjaverkko uudistuu, ja autot alkavat kulkea kaupungin laidalta toiselle.
Tähän asti linjat ovat ajaneet asuinalueilta keskustaan, minkä jälkeen
edessä on usein ollut auton vaihto. Vaihdot ovat pidentäneet matkustusaikoja.
Uudistus lisää suoria bussiyhteyksiä tuntuvasti. Reitit kulkevat
suurimmilta asuinalueilta toisille keskustan kautta. Matka-aikoja lyhentää
myös reittien osittainen siirtäminen asuinkaduilta isommille väylille.
Kävelymatkat pysäkeille eivät kuitenkaan juuri pitene.
Suurimmat muutokset tapahtuvat Kivisalmessa, Skinnarilassa, Mustolassa,
Kiiskinmäessä, Kanavansuulla ja Hovinpellolla. Lännessä ja pohjoisessa
yhteydet pääsääntöisesti paranevat, ja idässä autojen määrä vähenee.
Lappeenrannan kaupungin liikenneinsinöörin Birgitta Nakarin mukaan
vuorovälit eivät harvene.
Uudet suorat linjat ajavat Kivisalmen ja Skinnarilan, kanavan itäpuolen ja
Skinnarilan sekä Hovinpellon ja Kivisalmen väliä. Karhuvuoreen ja
Skinnarilaan tulee nykyistä selkeästi nopeampia vuoroja.
Kaikki Keskuspuiston pysäkit siirtyvät Valtakadulle. Kauppakadulle jää vain
lähi- ja kaukoliikenteen pysäkkejä.
·Valtakadulla on ruuhka-aikaan jonossa aiempaa enemmän busseja, Nakari
arvelee.
Ajotunnit vähenevät
viikonloppuisin
Edellinen suuri linjauudistus tehtiin 17 vuotta sitten. Sen jälkeen
reittejä ja aikatauluja on hiottu, ja vuosien varrella yhteydet ovat
käyneet sekaviksi. Kaupungin asukasmäärä, kasvualueet ja työmatkareitit
ovat muuttuneet 1980-luvun jälkeen.
Uudistuksen alla kaupunki, lääninhallitus ja liikennöitsijät tekivät
selvityksen. Sen mukaan itäisessä kaupungissa on linja-autojen
ylitarjontaa. Vuoroja harvennetaan ruuhka-ajan ulkopuolella Mustolassa,
Kiiskinmäessä, Karhuvuoressa, Kuuselassa ja Hovinpellolla.
Sunnuntaisin matkat pysäkeille pitenevät kaupungin itäosassa, kun kahden
reitin sijasta käytössä on vain yksi. Tirilässä ja Harapaisessa
kävelymatkat lyhenevät. Asiakkaiden pyyntöjen ansiosta Myllymäen ja
Hiessillan palvelu paranee.
Liikenteestä katoavat kokonaan numerolla 6 merkityt autot. Uudistuvat
linjat 1 ja 3 kulkevat kuitenkin aivan samoilla kulmilla.
Lappeenrannan paikallisliikennettä hoitaa pääosin Savonlinja-yhtiöiden
Autolinjat. Paikallispäällikkö Petri Pesonen kertoo, että asiakkaat ovat
olleet harvassa etenkin viikonloppuaamuisin ja -iltaisin.
Liikennöintiaikoja lyhennetään molemmista päistä.
Aikataulun voi
oppia ulkoa
Reittien ja ajoaikojen selkeytymisen näkee uuden aikatauluvihkon
avatessaan. Tekstiä, numeroita ja sarakkeita on aiempaa vähemmän, vaikka
vuoromäärä ei juuri muutu. Autot lähtevät samasta paikasta aina samaan
aikaan tunnista koko päivän. Tutuimpien linjojen aikataulut on helppo oppia
jopa ulkoa.
Birgitta Nakari kehottaa tutustumaan aikataulun ajan kanssa ja etsimään
uusia yhteyksiä. Taulukkoa oppii lukemaan nopeasti, vaikka se eroaa
entisestä melko paljon.
Pian reitit, lähtöajat ja yhteydet voi hakea myös internetistä
Lappeenrannan kaupungin sivujen kautta. Nakari ei uskalla luvata
reittihakupalvelun valmistuvan varmuudella kuun vaiheeseen mennessä.
Kaupungin ja liikenneyhtiön väellä on riittänyt työtä uudistuksessa. Kun
reitistö muutetaan läpikotaisin, esimerkiksi aikataulut on kirjoitettava
puhtaalta pöydältä.
·Siellä voi olla virheitä, mutta kaikki on inhimillistä.
Aikataulut jaetaan näinä päivinä. Paikallisliikennealueella asuvat saivat
vihkon kotiinsa sunnuntaina.
Maaseudulle postitetaan lähiliikenteen aikataulu alkuviikolla. Molempia
aikatauluja voi ostaa autoista ja Matkahuollosta.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Vaihtajat vähenevät. Auton vaihtaminen vähenee huomattavasti
bussireittiuudistuksen ansiosta. Useimmiten vaihdon tarve säilyy
matkakeskukseen menijöillä. Sinne pääsee yhä numeroilla 5 ja 9 sekä
lähikulmille kulkee numero 4.
Bussireittien muutokset
¤·1: Linja kulkee kaupungin halki itäisen ja läntisen asutuskeskuksen
väliä. Skinnarilaan mennessä reitti poikkeaa muun muassa Huhtiniemeen ja
Uus-Lavolaan. Osa vuoroista kulkee myös Puhakankadun kautta. Idässä joka
toinen auto ajaa Mustolaan ja joka toinen Kiiskinmäkeen. Lähes kaikki
Mustolan vuorot käyvät Kanavansuun asuntoalueella.
Kiiskinmäessä käynti jää pois lauantaisin. Sunnuntaisin ajetaan vain
keskustan ja Skinnarilan väliä. Itään liikennöi viikonloppuisin numero 2.
¤·2: Linja kulkee keskustasta pohjoiseen Kivisalmeen, missä joka vuoro käy
uudella asuinalueella. Toinen päätepiste on Hovinpelto. Mustolassa käynti
jää pois. Kun autot eivät kulje enää kanavan läppäsiltaa, aikataulut
pitävät paremmin. Reitti korvaa osin linjan 4 muutoksia. Autot menevät muun
muassa Lepolankatua Armilan sairaalan ohi.
Viikonloppuisin reitti muuttuu Hovinpellon suunnalla. Lauantaisin autot
ajavat Kiiskinmäkeen ja sunnuntaisin vielä lisäksi Mustolaan.
¤·3: Tutusta numerosta huolimatta reitti on uusi, ja se on käytössä arkisin
ruuhka-aikaan. Autot kulkevat Kivisalmesta keskustaan entiseen tapaan,
mutta reitti jatkuu Skinnarilaan, missä se korvaa entisen 6-linjan.
Keskustassa auto ajaa Valtakatua liikenneympyrään, josta se kääntyy
takaisin. Keskuspuistossa kyytiin pääsee vain Citykäytävän puolelta. Autot
lähtevät pysäkiltä sekä Skinnarilaan että Kivisalmeen, joten määränpää
kannattaa tarkistaa bussin etuikkunasta.
¤·3K: Numeroa 3 vastaava koululaisten tarpeeseen kehitetty reitti, joka
ajaa aamuisin ja iltapäivisin Kivisalmen suunnasta Kesämäkeen. Linja ei
mene Keskuspuistoon.
¤·4: Autot lähtevät Karhuvuoresta päinvastaiseen suuntaan kuin ennen.
Reitti vie Karhuvuoren läpi Myllymäen koulun ohi keskustaan. Siellä linja
kulkee Lappeenkatua liikenneympyrään ja Valtakadulle. Kuuselan päässä
pysäkki ei ole enää asuinkaduilla vaan autot jäävät Tunnelikadulle.
¤·5: Reitti säilyy Skinnarilan ja Matkakeskuksen välillä, mutta nopeutuu.
Linja ei poikkea asuinalueilla vaan toimii kaupungin sisäisenä suorana
pikavuororeittinä. Linjat 1 ja 3 kiertävät asuinalueilla.
¤·9: Reitti ja aikataulu säilyvät ennallaan.