Arvokeskustelu voi palauttaa sipulitkin kirkon torneihin

Lappeenrannan kirkon peruskorjauksen suunnittelu alkoi seinämaalausten tutkimisella.

ESA VILENIUS

Lappeenrannan kirkon päälle maalatut sisäseinien maalaukset on tunnettu

paikkakuntalaistarina. Se pitää paikkansa siltä osin, että kirkossa on

todella maalattu suurin osa koristeista sadepilvenharmaalla päälle. Mutta

ne eivät suinkaan ole ortodoksisen kirkon maalauksia – ylipäänsä

Lappeerannan kirkko ei koskaan ole ollut ortodoksinen kirkko. Siitä piti

tulla sellainen, mutta Suomen itsenäistyessä varuskunnan kupeessa oli

reilusti keskeneräinen kirkkotyömaa.

Kesti vielä vuosia, ennen kuin ajatus alunpitäen ortodoksisesta, ja vielä

venäläisistä, kirkosta luterilaisena herranhuoneena osattiin hyväksyä.

Kirkon rakentamisen loppuun ja koristelun siihen suunnitteli arkkitehti

Ilmari Launis, toinen johtavista kirkkosuunnittelijoista.

Josef Stenbäckin vaihtoehto oli hieman ritarilinnamainen.

Nyt suurimmaksi osaksi maalin peittämien 1920-luvun maalausten kunto on

selvitetty.

Restaurointi tuskin

tullee kysymykseen

Lappeenrannan kirkkoa remontoitiin 1960-luvun alussa. Ajan hengen

mukaisesti koristeet maalattiin päälle.

Seurakuntayhtymän tekninen isännöitsijä Pekka Kaltainen kertoo, että se

tehtiin niin hyvin, että maalausten restaurointi tuskin on enää mahdollista.

Maalarimestari Teuvo Räsäsen johdolla tehty selvitys osoittaa, että maali

istuu tiukasti Launiksen koristemaalausten päällä. Jos sitä yritettäisiin

poistaa, vaurioituisivat myös maalaukset. Rapattu seinäpinta on

epätasaisena vaikea käsiteltävä.

Koristeiden maalaaminen uudelleen olisi vaihtoehto. Se maksaisi noin 60 000

euroa.

Koristemaalausten kunnon selvittämien on vasta alku kirkon

peruskorjaukselle, jonka hintaa ei tässä vaiheessa kannata arvioida. Sitä

ennen pitää Kaltiaisen mukaan käydä perusteellinen keskustelu.

Kirkon kunnostaminen olisi linjassa EU-varoilla kunnostettavien

linnoituksen ja niihin liittyen kirkon vallien kokonaisuuden kanssa.

Aika kypsä myös

idän vaikutteille?

Kaltainen sanoo kirkon ensitunnelman olevan kalsea kuin

perunakellarissa. Hän toivoo, että suunnittelija tekisi kirkosta viihtyisän

ja lämminhenkisen.

Kirkon sisustus on melkoinen sekahedelmäkeitto. Tyypilliseen

ortodoksikirkon perustilaratkaisuun on rakennettu välipohja, joka säilynee

myös peruskorjauksen jälkeen. Ikonostaasin paikalla alttari on omassa

syvennyksessään. Jos kirkko olisi toteutettu ortodoksisena pyhättönä, sen

kupoli nousisi salin keskellä peräti 27 metrin korkeuteen.

Launiksen jäljiltä kirkossa on kansallisromanttisia vaikutteita vielä

muutamissa maalauksissa.

Modernisoinnin jäljiltä kirkossa on messinkivalaisimet ja hyvin askeettiset

puupenkit. Saarnastuoli edustaa aika tavallista suomalaiskirkkojen tyyliä.

Ja kun mukaan tulee vielä muutamia erityylisiä esineitä, kokonaisuus on

aika hajanainen.

Kirkon viisi vuotta sitten kunnostelut urut ovat 30-äänikertaiset. Kirkkoa

ei ole rakennettu urkumusiikille. Pitkän jälkikaiun takia penkkien alle on

sijoitettu pehmustelevyjä.

Kanttori Jaakko Lavasteen mukaan urut kyllä soivat hyvin noin 150 ihmisen

yleisölle. Sitä suurempi väki tukkii ääntä. Lappeenrannan kirkko on hyvä

konserttitila solisteille ja pienille kokoonpanoille.

Kaltiainen uskoo, että aika on nykyisin kypsä sille, että ortodoksikirkon

piirteet voivat näkyä luterilaisessakin kirkossa reilusti. Hänen mielestään

seurakuntayhtymässä alkavassa keskustelussa voidaan kaikin mokomin vaikka

ehdottaa aikoinaan purettuja sipulikupoleita takaisin.

Vaikea ja haastava

suunnittelutyö

Lappeenrannan kirkon uuden ilmeen luominen on Kaltaisen mukaan ilman muuta

hyvin vaikea tehtävä.

Kirkkorakennus antaa kuitenkin hyvän lähtökohdan. Koko rakennus on tehty

helisevän kovista vanhan ajan tiilistä kolminkertaisella muurauksella.

Holvirakenteissa ei ole yhtään valua tai teräsvahvikkeita. Laasti tiilien

välissä on uskomattoman lujaa.

Kirkon tuuletus kunnostetaan. Lämmitys, vesi- ja sähköjohdot jouduttaneen

uusimaan.

Ulkopuolen tiiliseinät jäävät ennalleen. Ne ovat olleet hyvässä kunnossa

jo vuosisadan.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvatekstit

Jäljellejääneet. 1920-luvun maalauksia on jäljellä keskikupolin kaarissa.

Läpinäkyvää. Koristemaalaukset kuultavat maalin alta.

Tyylisekoitus. Pekka Kaltiainen ja suntio Airi Pajunen Lappeenrannan

kirkkosalissa, joka on pinta-alaltaan vain noin neljännes Lappeen kirkosta.

Kesken jäänyt. Varuskunnan kirkon rakentaminen pysähtyi vuonna 1914.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius