Liikennöitsijälle 3 000 euron maksu matkustajan vääristä matkapapereista

Uusi ulkomaalaislaki edellyttää bussinkuljettajan ja taksimiehenkin selvittävän kyydissä olevien matkustajien matkustusoikeuden Schengen-maihin.

HANNU OJALA

Rajavartiosto ryhtyy ensi maanantaista lähtien perimään 3 000 euron

seuraamusmaksua puutteellisilla matkustusasiakirjoilla Suomeen tuoduista

matkustajista.

Maksu määrätään liikenteenharjoittajalle, ja se peritään erikseen

jokaisesta puutteellisilla asiakirjoilla maahantuodusta henkilöstä.

Uuteen ulkomaalaislakiin kirjoitettua maksua sovelletaan Euroopan unionin

alueella tiettävästi ensimmäistä kertaa maantie- ja raideliikenteeseen.

Käytäntö on ollut tuttua jo pitkään kansainvälisessä lentoliikenteessä.

Vastuu passin, viisumin ja oleskeluluvan tarkastamisesta on yhtä hyvin

Suomen ja Venäjän välisessä junaliikenteessä kuin matkustajia

Svetogorskista Imatralle hakevilla takseilla.

Liikennöitsijöiden edellytetään varmistavan, että matkustajilla on matkan

alkaessa tarvittavat dokumentit. Sen lisäksi liikennöitsijän vastuulle

kuuluu todeta asiapapereiden silmämääräinen aitous.

Turvapaikkahakemus

ei vapauta maksusta

Vastuu asiapapereiden tarkastamisesta on kuljettajalla. Seuraamusmaksu ei

koske yksityisiä kansalaisia. Liikennöitsijä välttyy maksulta, mikäli

kuljettaja on tuonut matkustajia Schengenin alueelle rikollisesta

tarkoituksessa ja syyllistynyt laittoman maahantulon järjestämiseen.

Turvapaikan hakeminen ei vapauta liikennöitsijää hallinnolliselta maksulta,

mutta oleskeluluvan tai turvapaikan myöntäminen on peruste perua maksu,

jonka määrää rajavartiosto.

Töherrykset

eliminoidaan

Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja Pasi Tolvasen mukaan uuden

lain mukaista hallintokäytäntöä sovelletaan noudattaen tervettä harkintaa.

­·Liikennöitsijöille ei ole tarkoitus siirtää asiantuntijoiden tehtäviä.

Töherrykset pitäisi pystyä erottamaan, Tolvanen määritteli tarkastuksen

vähimmäisvaatimuksia.

Kaakkois-Suomen rajavartiosto järjesti tiistaina alueen liikennöitsijöille

koulutustilaisuuden, jossa opetettiin tunnistamaan asiakirjoihin kuuluvat

tiedot.

Liikennöitsijöiden vastuulla on tietää, mitkä maahantuloasiakirjat Suomi

vaatii eri maiden kansalaisilta. Lista viisumivelvollisista maista ja

erilaisista passeista on saatavilla ulkoministeriöstä.

Sen lisäksi kuljettajan on varmistuttava passin ja viisumin

voimassaoloajasta ja että ne liittyvät toisiinsa. Asiakirjoista on

tiedettävä myös tärkeimmät tunnistetiedot.

Passiin kuvatun henkilön ja sen esittäjän on muistutettava silmämääräisesti

toisiaan. Liikennöitsijän vastuulle sälytetään myös tökeröjen väärennösten

erottaminen.

Bussinkuljettajasta

passintarkistaja

Passien ja viisumien tarkistaminen rautatieasemilla on ollut käytäntönä jo

pitkään. Säännöllisessä linja-autoliikenteessä Venäjältä Suomeen uuden

velvoitteet muuttavat täysin nykyisiä käytäntöjä.

Viimeistään ensi maanantaista lähtien bussinkuljettajat ovat ensimmäisiä

matkustajien passintarkastajia.

Käytäntöön siirrytään myös Lappeenrannan ja Viipurin välisessä

laivaliikenteessä.

Tämän vuoden aikana Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla on paljastettu

noin 200 väärennettyä matkustusasiakirjaa.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala