HANNU OJALA
Rajavartiosto ryhtyy ensi maanantaista lähtien perimään 3 000 euron
seuraamusmaksua puutteellisilla matkustusasiakirjoilla Suomeen tuoduista
matkustajista.
Maksu määrätään liikenteenharjoittajalle, ja se peritään erikseen
jokaisesta puutteellisilla asiakirjoilla maahantuodusta henkilöstä.
Uuteen ulkomaalaislakiin kirjoitettua maksua sovelletaan Euroopan unionin
alueella tiettävästi ensimmäistä kertaa maantie- ja raideliikenteeseen.
Käytäntö on ollut tuttua jo pitkään kansainvälisessä lentoliikenteessä.
Vastuu passin, viisumin ja oleskeluluvan tarkastamisesta on yhtä hyvin
Suomen ja Venäjän välisessä junaliikenteessä kuin matkustajia
Svetogorskista Imatralle hakevilla takseilla.
Liikennöitsijöiden edellytetään varmistavan, että matkustajilla on matkan
alkaessa tarvittavat dokumentit. Sen lisäksi liikennöitsijän vastuulle
kuuluu todeta asiapapereiden silmämääräinen aitous.
Turvapaikkahakemus
ei vapauta maksusta
Vastuu asiapapereiden tarkastamisesta on kuljettajalla. Seuraamusmaksu ei
koske yksityisiä kansalaisia. Liikennöitsijä välttyy maksulta, mikäli
kuljettaja on tuonut matkustajia Schengenin alueelle rikollisesta
tarkoituksessa ja syyllistynyt laittoman maahantulon järjestämiseen.
Turvapaikan hakeminen ei vapauta liikennöitsijää hallinnolliselta maksulta,
mutta oleskeluluvan tai turvapaikan myöntäminen on peruste perua maksu,
jonka määrää rajavartiosto.
Töherrykset
eliminoidaan
Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja Pasi Tolvasen mukaan uuden
lain mukaista hallintokäytäntöä sovelletaan noudattaen tervettä harkintaa.
·Liikennöitsijöille ei ole tarkoitus siirtää asiantuntijoiden tehtäviä.
Töherrykset pitäisi pystyä erottamaan, Tolvanen määritteli tarkastuksen
vähimmäisvaatimuksia.
Kaakkois-Suomen rajavartiosto järjesti tiistaina alueen liikennöitsijöille
koulutustilaisuuden, jossa opetettiin tunnistamaan asiakirjoihin kuuluvat
tiedot.
Liikennöitsijöiden vastuulla on tietää, mitkä maahantuloasiakirjat Suomi
vaatii eri maiden kansalaisilta. Lista viisumivelvollisista maista ja
erilaisista passeista on saatavilla ulkoministeriöstä.
Sen lisäksi kuljettajan on varmistuttava passin ja viisumin
voimassaoloajasta ja että ne liittyvät toisiinsa. Asiakirjoista on
tiedettävä myös tärkeimmät tunnistetiedot.
Passiin kuvatun henkilön ja sen esittäjän on muistutettava silmämääräisesti
toisiaan. Liikennöitsijän vastuulle sälytetään myös tökeröjen väärennösten
erottaminen.
Bussinkuljettajasta
passintarkistaja
Passien ja viisumien tarkistaminen rautatieasemilla on ollut käytäntönä jo
pitkään. Säännöllisessä linja-autoliikenteessä Venäjältä Suomeen uuden
velvoitteet muuttavat täysin nykyisiä käytäntöjä.
Viimeistään ensi maanantaista lähtien bussinkuljettajat ovat ensimmäisiä
matkustajien passintarkastajia.
Käytäntöön siirrytään myös Lappeenrannan ja Viipurin välisessä
laivaliikenteessä.
Tämän vuoden aikana Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla on paljastettu
noin 200 väärennettyä matkustusasiakirjaa.