Riehakkaat muskettisoturit kohtaavat baletin kepeyden

Näyttävään tanssiteokseen on tuotu miekkailukohtausten lisäksi kuningattaren näkökulmaa.

MARIA KOIVU

Lappeenrannan kaupunginteatterin Kolme muskettisoturia on nuorten

tanssijoiden juhlaa.

Tuttu seikkailuromaani kertoo 1620-luvun Ranskasta, jossa kardinaali de

Richelieu apureineen juonittelee kuningasparia vastaan. Repliikkejä

helposti ohjailtavalle kuningas Ludvig XIII:lle (Jarmo Vesterinen) ja

viekkaalle kardinaalille (Heikki Pirhonen) ei ole liiennyt kuin muutama.

Kotimaisen kantaesityksensä Lappeenrannassa saanut teos kertoo tarinaansa

baletin keinoin.

Tanssiteos ei keskity totutusti muskettisotureiden keskinäiseen

kaveeraamiseen. Ohjaaja Aku Ahjolinna ottaa näyttävästi mukaan myös

juonittelujen keskellä olevan kuningattaren, Anna Itävaltalaisen, näkökulman.

Mainio muskettinelikko

tanssii ja taistelee

Kolme muskettisoturia on vauhdikkaimmillaan miekkailukohtauksissa. Miekat

kilisevät kaksintaisteluissa jopa Händelin musiikkia kovempaa, mikä tekee

menosta hurjaa.

Elias Girod on valloittava nuoren D’Artagnanin roolissa, ja hän näyttää

nauttivan esiintymisestä. Muskettisoturien keskinäisissä tanssi- ja

taistelukohtauksissa on energisyyttä. D’Artagnanin vanha ja avulias hevonen

Cherie lienee teoksen pakollinen komediallinen elementti.

Suomen Kansallisoopperan Balettioppilaitoksen tanssijat ovat taitavia.

Duetot sujuvat nostoineen mallikkaan kepeästi. Kuningatar (Annika

Ruokoniemi) vaihtaa viehkeästi sooloissaan tunteista toiseen. Toiveikas

odotus rakastajan kohtaamisesta muuttuu pienin elein pettymykseen ja

lopulta pelkoon.

Juoniaan de Richelieun kanssa punova katala Mylady (Emma Grönqvist) on

roolissaan mainio.

Breakdancen yhdistäminen balettiin saattoi kummeksuttaa etukäteen, mutta

nuorten katutanssijoiden ja sotilaiden akrobatiaosuudet sopivat klassisen

baletin oheen. Molemmissa on kyse taitavasta kehonhallinnasta. Esityksen

tanssi ei ole aivan perinteisintä breakdancea, sillä liikkeet on tarkasti

suunniteltu.

Koruton lavastus antaa tilaa värikkäille puvuille ja hahmoille. Takaseinän

vaihtuvilla barokkiaiheisilla kuvilla vaihdetaan tapahtumapaikkaa

kuninkaanlinnan sisätiloista ulos satamaan ja katutavernaan.

Osa kepulikonsteista

jää pimentoon

Ongelmallisinta tanssiteoksessa ovat Alexandre Dumas’n romaaniin kuuluvat

juonittelut ja takaa-ajot. Kaikkien juonenkäänteiden ilmaisu on tanssilla

hankalaa, ja vasta käsiohjelmasta saa parhaiten selvyyden monimutkaisista

kiemuroista.

Esimerkiksi toisen näytöksen siirtymät Ranskasta Englantiin jäävät

sirpaleiseksi eivätkä anna mitään uutta tarinan kannalta. Tiivistämistä

olisi voinut harkita. Dramaattiset kohtaukset, kuten lopun tanssiaisissa

huipentuva välienselvittely, toimivat sen sijaan tanssin voimalla.

Teos on Tanssiopisto Sonja Tammelan ja kaupunginteatterin tähänastisista

produktioista mittavin. Nuoret lappeenrantalaistanssijat pääsevät

esittämään taitojaan näyttävissä mutta hallituissa joukkokohtauksissa.

III

Kolme muskettisoturia -tanssiteoksen Suomen kanta-esitys Lappeenrannan

kaupunginteatterissa 23.10. Teoksen rooleissa on kaksoismiehitys. Toinen

ensi-ilta on 3.11.

ARI NAKARI

Kuvateksti

Herkkä hetki. Kuningattaren (Annika Ruokoniemi) suhde Buckinghamin

herttuaan (Samu Pakkanen) ei jää kardinaalilta tai kuninkaalta huomaamatta.

Muskettisoturien apu tulee tarpeeseen.

TANSSI

¤·Alexandre Dumas: Kolme muskettisoturia

¤·Sovitus Aku Ahjonlinna ja Jussi Törnvall

¤·Ohjaus ja koreografia: Aku Ahjonlinna

¤·Lavastus: Tarja Jaatinen

¤·Päärooleissa: Jarmo Vesterinen, Annika Ruokoniemi, Heikki Pirhonen, Samu

Pakkanen, Emma Grönqvist, Ville Valkonen, Timo Korjus, Tuomas Hyvönen ja

Elias Girod

¤·Tanssiopisto Sonja Tammelan ja kaupunginteatterin yhteisproduktio

Kirjoittaja:
Maria Koivu