Venäläisten lomailu Suomessa vähenee mutta ostos- ja liikematkailu kasvaa

Ostosammattilaisia on jo yli 40 prosenttia venäläisistä matkustajista.

ILKKA POHJALAINEN

Venäläisten matkat Suomeen lisääntyvät tänä vuonna parilla prosentilla

viime vuodesta. Taso on asettunut puolentoista miljoonan matkan tuntumaan.

Lomamatkat vähenevät, mutta osto- ja liikematkojen määrä kasvaa, käy ilmi

tuoreesta Kaakkois-Suomen raja-asemilla tehdystä kyselytutkimuksesta.

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK:Oy:n tekemään kyselyyn vastanneesta noin

tuhannesta venäläisestä yli puolet on sitä mieltä, että Suomessa

suhtaudutaan ystävällisesti venäläisiin. Myös palvelutaso Suomessa

tyydyttää heitä, joskin tyytyväisyys on laskenut viime vuodesta.

Jos rekkakuskeja ja läpikulkumatkaajia ei lasketa, venäläiset tekevät tänä

vuonna itärajan kautta yhteensä 1,37 miljoonaa matkaa Suomeen. Kyselyn

mukaan venäläiset käyttävät tänä vuonna Suomessa rahaa palveluiden ja

tavaroiden hankintaan 450 miljoonaa euroa. Tästä 82 miljoonaa jää

Lappeenrannan ja Imatran seutukunnille.

Heinäkuussa Suomessa käyneistä venäläisistä vain viisi prosenttia oli

Suomessa ensimmäistä kertaa. Sen sijaan 43 prosenttia matkoista tekevät

”ramppaajat”, jotka käyvät Suomessa viikoittain. Jos rekkakuskeja ja

läpikulkijoita ei lasketa, venäläisiä käy Suomessa tänä vuonna 230 000

henkilöä, missä on laskua noin viidennes edellisvuodesta.

Venäläisten rahankäyttö palveluihin Suomessa on vähentynyt viimeisen kolmen

vuoden aikana. Kun vielä vuonna 2002 venäläiset käyttivät keskimäärin 77

euroa erilaisten palveluiden hankintaan, tänä vuonna vastaava luku on noin

37 euroa henkeä kohden. Myös tavaraostoihin käytetty rahanmäärä on

pienentynyt parin vuoden takaisesta.

Kieli on

valttina

Venäläisten matkat pääkaupunkiseudulle ja muihin suuriin kaupunkeihin ovat

vähentyneet. Kyselyn mukaan entistä suurempi osa matkoista tehdään rajan

lähialueille.

Tyypillisimmät Suomeen saapuvat ostosmatkailijat ovat Pietarissa tai

Viipurissa asuva toimihenkilöperhe tai Viipurissa asuva yrittäjäperhe.

Lomamatkailijat puolestaan tulevat pääasiassa Pietarista.

Suomi on jäänyt venäläisten mielikuvissa selvästi jälkeen Saksasta,

Yhdysvalloista ja Turkista edullisen hintamielikuvan maana. Myös

palveluissa kilpailijamaat ovat vastanneiden mielestä saavuttaneet Suomea.

Lomanviettomaana Suomi on jäänyt selkeästi Espanjan, Turkin ja Italian

jalkoihin.

Lappeenranta näyttää edelleen tarjoavan etenkin yksityisiä ostosmatkoja

tekeville venäläisille hyvän matkakohteen. Ostosmatkojen osuus onkin

noussut 66 prosenttiin kaikista venäläisten Lappeenrannan seudulle

tekemistä matkoista. Myös lomamatkojen osuus on noussut hieman edellisvuodesta.

Lappeenrannan vahvuus on edelleen venäjänkielisten palveluiden tarjonta,

vaikka muut rajan lähikaupungit ovat saavuttaneetkin etumatkaa.

Venäläiset käyttävät Lappeenrannan seudulla noin 70 miljoonaa euroa, missä

on lisäystä 15 prosenttia edellisvuodesta. Imatralla käytetään noin 12

miljoonaa ja Vaalimaan seudulla 17 miljoonaa. Jobbareiden pääasiallinen

ostospaikka on Helsinki, jossa venäläiset ostavat tänä vuonna tavaraa 164

miljoonalla ja palveluita 29 miljoonalla eurolla.

Yli puolet Lappeenrannan seudulla vierailevista venäläisistä ostaa

elintarvikkeita. Myös taloustavarat, vaatteet, autotarvikkeet ja auton

huoltopalvelut menevät kaupaksi. Etelä-Karjalan kauppakamarin

toimitusjohtaja Mika Peltonen arvioi, että venäläisillä on yhä enemmän

mahdollisuuksia ostoksiin Venäjän puolella. Maakunnassa pitäisi pyrkiä

myymään yhä enemmän palveluita, etenkin matkailussa. Venäläisten kiinnostus

mökkeilyyn, kylpylöihin ja lasketteluun näyttää olevan kasvussa.

KIMMO SEPPÄLÄ

Kuvateksti

Tuttu paikka. Aleksei Sarpaev ja Regina Surma käyvät Suomessa pari kertaa

viikossa. Tällä kertaa ostosmatka vei Kotkaan. Kotiin Pietariin he ovat

vieneet muun muassa jääkaapin ja muita kodinkoneita.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen