Kuutostie ja Saimaan kanava edunvalvonnan ykköskohteiksi

Ilman valtion perustienpidon määrärahojen lisäämistä Etelä-Karjalan pikkuhankkeet eivät etene.

URPO LAANINEN

Lappeenrannan-­Imatran kuutostieosuuden saaminen valtion vuoden 2006

budjettiin ja Saimaan kanavan vuokraneuvottelujen vauhdittaminen ovat

Etelä-Karjalan edunvalvonnan kärkikohteita ensi vuoden syksyyn mennessä.

Suomen ja Venäjän kanavaneuvottelut ovat edenneet nihkeästi. Teollisuus,

varustamot ja satamat eivät uskalla tehdä investointipäätöksiä, kun

kanavaliikenteen jatkamisesta ei ole varmuutta.

Lisäksi Etelä-Karjalasta yritetään vaikuttaa ministereihin ja

kansanedustajiin perustienpidon määrärahojen lisäämiseksi. Ilman sitä eivät

alemman tieverkon parantaminen ja liikenneturvallisuushankkeet etene

maakunnassa.

Maakunnan edunvalvontaa tarvitaan myös Etelä-Karjalan rautatieyhteyksien

kehittämisessä. Tavaraliikennettä ei mahdu enempää rautatielle, mikä lisää

rekkoja maanteillä.

Nämä kärkihankkeet nousivat esille toukokuussa 2003 allekirjoitetun

Etelä-Karjalan liikennestrategian seurantaraportissa, joka julkistettiin

perjantaina Lappeenrannassa. Liikennestrategia on maakunnan yhteinen

näkemys tärkeimmistä hankkeista.

Etelä-Karjalan liikennestrategia oli Kaakkois-Suomen tiepiirin ensimmäinen.

Nyt se on tehty myös Etelä-Savoon, ja sitä valmistellaan Kymenlaaksossa.

Kuutostien, radan ja Saimaan kanavan lisäksi Etelä-Karjalassa yritetään

edistää ensi vuonna joukkoliikennettä.

Matkojenyhdistelykeskuksesta valmistui lokakuussa selvitys, ja kaikki

kunnat yritetään saada mukaan jatkotyöhön. Yhdistelypalvelun hoitaja

valitaan kesään 2005 mennessä. Lisäksi tunnustellaan laajempaa yhteistyötä

Kymenlaakson kanssa.

Joukkoliikenteen kilpailukyky on vähentynyt, ja henkilöautojen määrä vain

kasvanut. Etelä-Karjalassa satsataan siksi seutu- ja muita

lippujärjestelmien kehittämiseen. Selvittelyssä on myös koko

Kaakkois-Suomen kattava joukkoliikennelippu.

Maakunnan ääni

on kuulunut

Etelä-Karjalassa on silloin tällöin kyselty, onko edunvalvontaa ollut

riittävästi, kun kuutostien parantaminenkaan ei ole alkanut.

­·On ollut. Uskallan väittää, että se on ollut tehokasta. Etelä-Karjalan

liikenteen pullonkaulat tunnetaan hyvin Helsingissä, maakuntajohtaja Timo

Puttonen vastasi.

Myös Kaakkois-Suomen tiepiirin Kari Halmeen mielestä Etelä-Karjalan

me-hengellä on pystytty vaikuttamaan hankkeisiin, ja maakunnan ääni on

kuulunut Helsingissä. Liikennestrategialla oli vaikutusta

ministerityöryhmän esitykseen, jossa Lappeenrannan-­Imatran väli nousi

valtakunnan ykköskohteiden joukkoon.

Luumäen uusi kunnanjohtaja Paavo Tyrväinen halusi laajentaa kuutostien

parannuksen Taavettiin saakka. Lappeenrannan-Imatran välin levennys ei

poista koko pullonkaulaa.

Tiepiiri on Kari Halmeen mukaan yrittänyt saada

Lappeenranta-­Taavetti-osuuden yleissuunnitelmaa ensi vuoden ohjelmaan,

mutta se ei mahdu raameihin eikä ole saamassa määrärahoja.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Edunvalvonnan kärkikohteet. Etelä-Karjalassa yritetään vauhdittaa ensi

vuonna kuutostien rakentamista ja Saimaan kanavan vuokraneuvotteluja.

Hankkeet yhtyvät Mälkiän sululla.

Etelä-Karjalan liikenneolojen kehitys kevään 2003 jälkeen

¤·Raskaan liikenteen määrä on kasvanut koko ajan pääteillä ja

raja-asemilla. Vt. 6:n osuus Ahvenlampi-­Mattila valmistui.

¤·Ministerityöryhmän mietintöön sisältyvät vuosille 2004­-2007

Lappeenrannan-­Imatran väli, jätekeskukselle johtava uusi Soskuantie ja

koulumatkojen olosuhteiden parantaminen (Joutsenon koulukeskuksen

suojatiejärjestelyt ja Saaren koulun kohta).

¤·Lappeenkatu valmistui Lappeenrannassa. Imatrankosken liikennejärjestelyt

jatkuvat. Toijansalmen silta on valmis.

¤·Tavaraliikenne on kasvanut rautatiellä. Tavaraliikenteen

kapasiteettiongelmat ovat todelliset Etelä-Karjalassa. Oikorata

Kerava­-Lahti valmistuu 2006 ja lyhentää matka-aikoja Helsinkiin.

¤·Saimaan kanavan tavaraliikenne kasvaa vuosittain. Epätietoisuus

kanavaliikenteen jatkosta haittaa varustamoiden ja satamien

investointipäätöksiä.

¤·Lappeenrannan lentoaseman matkustajamäärät ovat olleet pienessä laskussa

vuodesta 1998 alkaen. Lappeenranta-­Pietari-lennot eivät ole edenneet.

¤·Etelä-Karjalan tieliikenteessä kuoli vuonna 2003 16 ihmistä. Vuonna 1996

kuolleita oli 26, vuonna 2000 19, v. 2001 11 ja v. 2002 14. Tavoite on

alentaa kuolleiden määrä seitsemään 2010 mennessä.

¤·Lähde: Etelä-Karjalan liikennestrategian toteutumisen seurantaraportti

15.11.2004.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen