Saimaan laivaliikenne näkyy ensi vuonna näyttöruudulla

VTS:n edellyttämä AIS-lähetin on vasta puolessa kanavan rahtilaivoista.

ESA VILENIUS

Ensi vuoden alussa Saimaa VTS:n valvomossa Mälkiän sululla näkyvät käytännössä kaikki Saimaalla liikkuvat rahtialukset. VTS-järjestelmän käyttöönoton uusin porras koskee Saimaan kokoluokan aluksia.

Saimaalla liikkuvan laivan tulee mahtua sulkuun, joka on 82,5 metriä pitkä ja 12,6 leveä. Tällaisen laivan kantavuus voi olla noin 3 000 tonnia.

VTS (Vessel Trafic Service) tunnistaa aluksen automaattisesti, mutta sen kautta voidaan vastaisuudessa lähettää myös laivalle vaikka liikenne- tai säätietoja. Järjestelmä tulee käyttöön EU:n alueella vuoteen 2008 mennessä.

VTS:n kuuluvan AIS-lähettimen käyttöpakko tulee siis voimaan vielä kuluvan purjehduskauden aikana. Siitä pidetään tiukasti kiinni. Toimialapäällikkö Jukka Väisänen Järvi-Suomen merenkulkupiiristä sanoo, että laiva voidaan vaikka käännyttää laitteiston puuttumisen takia.

Väisäsen arvion mukaan noin puolella kanavalla tällä kaudella liikkuneista aluksista on jo VTS järjestelmän edellyttämä lähetin.

Liikennepäivystäjä Sanna Makkosen mukaan laitteisto puuttuu usein venäläisiltä laivoilta. Niiden liikenne väheni kuitenkin huomattavasti kuluneella viikolla, kun Venäjä sulki oman kanavaverkostonsa talviajaksi. Se on keskeinen väylä myös Suomeen tulevien raakapuulastien kuljetuksissa.

Osastopäällikkö Kimmo Kuukka Intercarriersista kertoo, että nestepakkauskartongin, puutavaran ja teräksen laivaukset jatkuvat varsin vilkkaina. Uusi kanavaennätys on lienee ”putkessa”, mutta ei aivan lähiaikoina.

Kuka olet, minne menet?

AIS-lähetin lukee itsenäisesti paikannussatelliittien signaaleja ja kertoo aluksen tarkan paikan. Lisäksi lähetykseen on liitetty aluksen nimi ja kokotiedot sekä tieto määräsatamasta. Lähettimellä voidaan kertoa muitakin turvallisuutta edistäviä tietoja, esimerkiksi onko aluksen kulkuvaloissa mahdollisesti vikoja.

VTS-asemat kertovat pyydettäessä tietoja alusten liikkeistä muille aluksille. Siten esimerkiksi kanavalle pyrkivät laivat voivat rytmittää liikkumistaan.

Saimaalla ei ole tutkaverkkoa kuten rannikolla. Tästä syystä VTS:llä on Saimaalla korostunut merkitys. Saimaalla on Suomen VTS-järjestelmän 31 maa-asemasta kahdeksan.

VTS:n merkitystä Itämerellä on lisännyt muun muassa venäläisten öljynkuljetukset Suomenlahdelta. Suomen kuuden VTS-aseman verkosta on valmiina viisi, VTS Bothnia otetaan vielä käyttöön vuoden loppuun mennessä.

Suurta suoranaista turvallisuuslisää laivojen automaattitunnistus ja kulunseuranta ei tuo Saimaalle. Laivoilla on sekä kanavalla että Saimaalla suomalainen luotsi kannella.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Saimaa VTS. Liikennepäivystäjä Sanna Makkonen näkee näyttöruuduista öiselle Saimaalle.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius