JONNA HOVI
Armilan keskusterveysaseman vastaava lääkäri Marjo Partanen tuskittelee
printterinsä kanssa. ·Justiinsa meni printteri jumiin tietenkin.
·Muuten kaikki on sujunut näin aluksi ainakin ihan hyvin. Printteri on
Partaselle tärkeä, sillä uudessa potilastietojärjestelmässä kaikki tulostetaan.
·Reseptit, sairaslomatodistukset, kaikki, Partanen kertoo. Uusi
potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön 3.11. kaikilla Lappeenrannan
terveysasemilla sekä sairaaloissa. Uusi järjestelmä on osa Kaakkois-Suomen
alueellista potilastietojärjestelmän uusimisprojektia eli Kaapo-projektia.
Mukana projektissa on kolme kaupunkia: Lappeenranta, Imatra ja Kotka.
Vastaanottoaikoja pidennetty pariksi viikoksi
Uudessa järjestelmässä kaikki potilastiedot kirjataan sähköiseen
järjestelmään ja niitä voidaan lukea toisessa organisaatiossa. Käytännössä
tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos ihminen muuttaa vaikkapa
Skinnarilasta Armilaan, hänen sairastietojaan voidaan lukea myös Armilassa.
Potilas voi kieltää tietojensa katselun uudessa toimipisteessä, jos niin
haluaa. Uuden järjestelmän opettelu vie kuitenkin aluksi aikaa.
·Hitaampaa tämä on, vaikka järjestelmä on pelannut ihan hyvin, kertoo
Marjo Partanen.
Terveyskeskuksissa on varauduttu uuden järjestelmän aiheuttamiin
hidastuksiin varaamalla yhdelle potilaalle hiukan enemmän aikaa. ·Yhdelle
potilaalle on varattu 30 minuuttia, ja kyllä se koko 30 minuuttia on
yleensä mennytkin, Partanen toteaa.
Potilaiden vastaanottoaikojen väliin on myös jätetty enemmän taukoa.
·Noin kaksi kolme viikkoa otamme vastaan potilaita hiukan normaalia
vähemmän, Partanen sanoo.
Puhelimeen vastataan entistä nopeammin
Ajanvarauksessa järjestelmänmuutos ei aiheuttanut suuria ongelmia.
·Pomot ovat kaikki käyneet täällä katsomassa, että miten meillä sujuu,
hymyilee terveyskeskusavustaja Pirkko Häkkinen
·Hyvin on mennyt, vähän on systeemi takellellut, mutta pikku hiljaa tässä
opitaan. Ajanvarauksen ruuhkia on jo aiemmin helpottanut lokakuun alussa
tullut muutos, jossa ajanvaraus siirrettiin erilliseen huoneeseen.
·Ihmiset ihmettelevät, kun puhelimeen vastataan saman tien, kertoo
Häkkinen. Ajanvarauksen erilleen siirto on puolen vuoden kokeilu, jolla
halutaan testata rauhoittuuko osastojen työskentely, kun puhelin ei soi
koko ajan.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Viisi minuuttia. Flunssasta kärsivä Päivi ja Jaana Lehikoinen viipyivät
lääkärin vastaanotolla vain viisi minuuttia. ·Vielä on käytävä labrassa.
Saa nähdä viekö se kauan, Jaana huikkaa.