Uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto sujui hyvin

Lappeenrannan terveyskeskuksissa ei ollut ruuhkaa, vaikka toiminta oli normaalia hitaampaa.

JONNA HOVI

Armilan keskusterveysaseman vastaava lääkäri Marjo Partanen tuskittelee

printterinsä kanssa. ­·Justiinsa meni printteri jumiin tietenkin.

­·Muuten kaikki on sujunut näin aluksi ainakin ihan hyvin. Printteri on

Partaselle tärkeä, sillä uudessa potilastietojärjestelmässä kaikki tulostetaan.

­·Reseptit, sairaslomatodistukset, kaikki, Partanen kertoo. Uusi

potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön 3.11. kaikilla Lappeenrannan

terveysasemilla sekä sairaaloissa. Uusi järjestelmä on osa Kaakkois-Suomen

alueellista potilastietojärjestelmän uusimisprojektia eli Kaapo-projektia.

Mukana projektissa on kolme kaupunkia: Lappeenranta, Imatra ja Kotka.

Vastaanottoaikoja pidennetty pariksi viikoksi

Uudessa järjestelmässä kaikki potilastiedot kirjataan sähköiseen

järjestelmään ja niitä voidaan lukea toisessa organisaatiossa. Käytännössä

tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos ihminen muuttaa vaikkapa

Skinnarilasta Armilaan, hänen sairastietojaan voidaan lukea myös Armilassa.

Potilas voi kieltää tietojensa katselun uudessa toimipisteessä, jos niin

haluaa. Uuden järjestelmän opettelu vie kuitenkin aluksi aikaa.

­·Hitaampaa tämä on, vaikka järjestelmä on pelannut ihan hyvin, kertoo

Marjo Partanen.

Terveyskeskuksissa on varauduttu uuden järjestelmän aiheuttamiin

hidastuksiin varaamalla yhdelle potilaalle hiukan enemmän aikaa. ­·Yhdelle

potilaalle on varattu 30 minuuttia, ja kyllä se koko 30 minuuttia on

yleensä mennytkin, Partanen toteaa.

Potilaiden vastaanottoaikojen väliin on myös jätetty enemmän taukoa.

­·Noin kaksi kolme viikkoa otamme vastaan potilaita hiukan normaalia

vähemmän, Partanen sanoo.

Puhelimeen vastataan entistä nopeammin

Ajanvarauksessa järjestelmänmuutos ei aiheuttanut suuria ongelmia.

­·Pomot ovat kaikki käyneet täällä katsomassa, että miten meillä sujuu,

hymyilee terveyskeskusavustaja Pirkko Häkkinen

­·Hyvin on mennyt, vähän on systeemi takellellut, mutta pikku hiljaa tässä

opitaan. Ajanvarauksen ruuhkia on jo aiemmin helpottanut lokakuun alussa

tullut muutos, jossa ajanvaraus siirrettiin erilliseen huoneeseen.

­·Ihmiset ihmettelevät, kun puhelimeen vastataan saman tien, kertoo

Häkkinen. Ajanvarauksen erilleen siirto on puolen vuoden kokeilu, jolla

halutaan testata rauhoittuuko osastojen työskentely, kun puhelin ei soi

koko ajan.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Viisi minuuttia. Flunssasta kärsivä Päivi ja Jaana Lehikoinen viipyivät

lääkärin vastaanotolla vain viisi minuuttia. ­·Vielä on käytävä labrassa.

Saa nähdä viekö se kauan, Jaana huikkaa.

Kirjoittaja:
Jonna Hovi