Yksityisellekin hammaslääkärille on vaikea päästä

Kaikki hammaslääkäriasemat eivät pysty ottamaan lainkaan uusia asiakkaita.

ETTI KANTOLA

Yksityinen hammashuolto ei toimi helppona pakotienä kunnallisen hoidon jonoihin kyllästyneelle. Kaikki hammaslääkäriasemat eivät pysty ottamaan uusia asiakkaita lainkaan, ja jonot ovat vakioasiakkaillekin vähintään viikkoja. Moni ajanvarauksen hoitaja työskentelee jo ensi vuoden varauskirja kädessään.

Taustalla on useita syitä. Parin vuoden sisällä yksityisen hoidon käytöstä maksettava Kelan korvaus on laajennettu koskemaan koko kansaa. Se on lisännyt sekä intoa hoitaa hampaita että valmiutta siirtyä kunnallisesta odotushuoneesta yksityiseen. Hammaslääkäreitä on potilasmäärään nähden liian vähän.

Vanhat asiakkaat

ovat etusijalla

Lappeenrannan hammaslääkäriaseman hammashoitaja ja toimistotyöntekijä Erika Hiitola kertoo, että aseman viidestä lääkäristä yksi pystyy ottamaan uusia potilaita. Muilla vanhat asiakkaat täyttävät kaikki vastaanottoajat.

Vanhojen potilaiden etulyöntiaseman varauskirjassa varmistaa käytäntö, jossa asemat varaavat kävijärekisterissä olevalle asiakkaalle automaattisesti tarkastusajan esimerkiksi vuoden välein. Ainoastaan vahvistamatta jätetyt ajat voidaan jakaa uusille potilaille tai yllättäen hoitoa tarvitseville.

Hiitola huomauttaa, että joulun alla näkyy myös aina ennen isoja pyhiä toistuva ilmiö. Vaivat halutaan korjauttaa pois päiväjärjestyksestä, ettei niistä koidu harmia juhlapäivien aikana.

Lähikuntalaiset

näkyvät vastaanotolla

Myös Lappeenrannan Plushampaaseen olisi tulossa paljon uusia asiakkaita, mutta vanhat kävijät täyttävät varauskirjan tehokkaasti. Ensimmäiset vapaat ajat ovat noin kolmen viikon päähän, mutta osalla lääkäreistä jono venyy jopa pariin kuukauteen. Vakioasiakkaille pyritään järjestämään hoito nopeasti myös äkillisen vaivan yhteydessä.

Hammaslääkäriasematkin tarjoavat kiireellisiä tapauksia varten päivystyspalvelua. Yksityishammaslääkäreillä on rinki, jossa kukin ottaa vuorollaan kiireellisiä potilaita vastaan asemallaan. Terveyskeskuksissakin neuvotaan yksityiseen päivystykseen.

Plushampaassa on huomattu myös lähikuntalaiset, jotka pyrkivät kaupunkiin yksityisvastaanotolle, koska hoidon saanti omassa terveyskeskuksessa on todella vaikeaa.

Imatralla vakioasiakkaat

jonottavat viikkoja

Imatran hammaslääkärikeskuksen potilasosaston hoitaja Heli Rautio huokaa, että tilanne Imatralla on kaiken kaikkiaan hankala. Kaupungissa on yksinkertaisesti aivan liian vähän hammaslääkäreitä.

­·Mekään emme pysty ottamaan uusia asiakkaita, kun omillakin on useampien viikkojen jono.

Hän jakaa parhaillaan vanhoille asiakkaille aikoja tammikuulle.

­·Melkein päivittäin joku uusi asiakas kysyy aikaa.

Rautio joutuu myymään eioota, eikä hänellä ole tiedossaan paikkaa, jonne asiakkaan voisi seuraavaksi käännyttää.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Ajoissa varattu käynti. Raija Huhtiniemen aika hammaslääkäri Jarmo Niemiselle ja hammashoitaja Tiina Mäkelälle oli varattu jo viime kesäkuussa edellisen käynnin yhteydessä. Huhtiniemi kuuluu vakioasiakkaisiin, joille hoitoaikoja pyritään järjestämään.

Kirjoittaja:
Etti Kantola